Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Illegale huizenverkoop bij de sultan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Illegale huizenverkoop bij de sultan Empty
BerichtOnderwerp: Illegale huizenverkoop bij de sultan   Illegale huizenverkoop bij de sultan Icon_minitimevr 19 sep 2014 - 12:28


Illegale huizenverkoop bij de sultan

18 september 2014|
tekst Esmée Bakkenes|


Gratis wonen op de grond van de sultan. Het is de ideale oplossing voor arme mensen in de stad Yogyakarta. Er geldt één voorwaarde: het doorverkopen van je huis is verboden. De laatste jaren komt deze vorm van illegale huizenverkoop echter steeds vaker voor.

De huisjes op de grond van de sultan zijn klein en zitten dicht op elkaar. Toch is het voor Indonesische begrippen een goed onderkomen. Een vloer, muren en een dak. Meer hebben de bewoners naar eigen zeggen niet nodig. Het gratis wonen op de grond van de sultan bestaat sinds de regeerperiode van de negende sultan van Yogyakarta. “Hij wilde een manier verzinnen om te laten zien dat hij vrijgevig was. Hij kwam al snel met het plan om het mogelijk te maken voor arme mensen om gratis op zijn grond te wonen rondom het paleis. Vandaag de dag regeert de tiende sultan en geldt nog steeds hetzelfde principe. "Deze vorm van landbeheer wordt ‘Mager Sari’ genoemd”, legt Pangeran Manglobuwami, hoofd van het service center van de Mager Sari, uit.

Bijna elk huisje op de Mager Sari is generaties lang in het bezit van dezelfde familie. En dat heeft een duidelijke reden. Er geldt namelijk een belangrijke wet wat betreft het bewonen van deze grond. Het is verboden om je huis te verkopen en er geld aan te verdienen. Het huis mag alleen overgedragen worden aan je nakomelingen. Maar de laatste jaren is er een stijging als het gaat om mensen in de Mager Sari die toch hun huis verkopen. Dat gebeurt in het illegale circuit.

Illegale makelaar
Wanneer je als bewoner je huis wilt verkopen in het illegale circuit, klop je aan bij Panca Irawan. Hij is een projectontwikkelaar en probeert daarnaast de huizen te verkopen voor de families. Je zou hem dus een illegale makelaar kunnen noemen. Zo ziet hij er overigens totaal niet uit. Irawan is een vriendelijk ogende man en niet het type louche makelaar. Volgens hem is de stijging wat betreft de illegale huizenverkoop duidelijk merkbaar. “Ik krijg steeds meer mensen die bij mij aankloppen. Ze proberen hun huis te verkopen en op die manier geld te verdienen. Van het verdiende geld kunnen ze ergens anders een huis kopen, buiten deze wijk”, legt hij uit.

Maar waarom willen de bewoners dan vertrekken uit de wijk om ergens anders te gaan wonen? “Deze wijk staat bekend als de ‘armenwijk’. Wanneer je tegen andere mensen zegt dat je op de grond van de sultan woont, weten ze gelijk dat je arm bent en je niet genoeg geld hebt om zelf een huis te kunnen veroorloven. Vaak schamen de bewoners van de Mager Sari zich hiervoor. Daarom willen sommigen liever een huisje ergens anders hebben. Ze willen weg hier”, aldus Irawan. Hij voelt zich dan ook niet schuldig over het feit dat hij zich in het illegale circuit begeeft. In zijn ogen helpt hij de bewoners aan een nieuwe plek, om een nieuw leven op te bouwen. “Deze groep mensen wil hier echt graag weg. Als ik ze daarbij kan helpen, doe ik dat graag. “

Pak Cipto is zelf bewoner van de Mager Sari. Hij wil graag zijn huisje verkopen, omdat hij liever in een andere buurt woont. In een wijk een eindje verderop wonen vrienden van hem en daar wil hij graag naartoe verhuizen. Om daar een huis te kopen heb je geld nodig en daar wil hij aankomen door zijn huidige huisje te verkopen. “Ik heb het hier al eens over gehad met mijn vrouw. We zouden hier echt graag weg willen”, legt hij uit. Hij benadrukt wel dat het fijn is dat er de mogelijkheid is om gratis een huis te bewonen, maar dat dit voor hem niet een reden zou zijn om ook daadwerkelijk in de buurt te blijven wonen.

lees verder bij Vers Pers
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Illegale huizenverkoop bij de sultan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onverwachte ontmoeting met de Sultan van Yogyakarta
» Tong Tong Fair 2011, voorheen PMB
» “Stop provoking me” on SBY: Sultan
» 'Lijger' in illegale zoo Indonesië
» 13 december 2009: Lezing 'De kris van de Sultan'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: