Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 9:49

2.6.2009
Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten 24qlb7t

In Nederlands-Indië werkten mannen en vrouwen samen aan de koloniale onderneming. Zowel de zichtbaarheid van Europese mannen en vrouwen als de mate waarin het koloniale huishouden publiek was, had als gevolg dat de rol van huwelijken in de kolonie een veel bredere betekenis had dan in het moederland. Eveline Buchheim komt tot deze conclusie in haar proefschrift Passie en missie. Huwelijken van Europeanen in Nederlands-Indië en Indonesië 1920-1958.

In het promotieonderzoek analyseert Buchheim de vraag hoe huwelijken van Europeanen in Nederlands-Indië en Indonesië tussen 1920 en 1958 waren vervlochten met het koloniale bestel. Ze concludeert dat in Nederlands-Indië de samenhang tussen huwelijken en het bestel altijd aanwezig was. Koloniale ideologieën drongen op talloze manieren het dagelijks leven binnen.

Passie en missie is voornamelijk gebaseerd op persoonlijke documenten. Deze aanpak in relatie tot het onderzoek naar huwelijken, intimiteit en familie in een koloniale context is gedeeltelijk nog onontgonnen terrein. Het gebruik van persoonlijk materiaal vormt een belangrijke aanvulling op informatie uit koloniale archieven en door het koloniale discours geïnspireerde teksten.

Klik hier voor een samenvatting van Passie en missie. Huwelijken van Europeanen in Nederlands-Indië en Indonesië 1920-1958.

NIOD
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 13:07

ik wordt steeds cynischer... maar voor de zekerheid wil ik toch wel weten of indo's in dit boek als Europeanen erkend worden..
ook ná 1920 waren er nog veel samenhokrelaties...
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 14:03

Citaat :
Met de uitwijzing van de meeste Europeanen in 1957/1958
hielden koloniale huwelijken definitief op te bestaan.

Dus ik neem aan, dat Indo's in dit boek Europeanen zijn....De totoks waren toen allang terug in Nederland.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 14:10

ik denk dat er ook nog totoks en nieuwaangekomen Hollanders in 57/58 waren ... bedrijven bijv waren in handen van nederlandse bedrijven te Nederland en die zonden hun managers uit ...
maar.... ik blijf cynisch hoor. .... Het idee dat Europeanen blank moeten zijn is nooit echt weggeweest uit deze samenleving ...
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 17:34

Over de "samenhokrelaties" en de gevolgen ervan kan men duidelijk zijn .
Zolang de kinderen niet erkend werden bestonden ze niet , ook statistisch (CBS).
Als je de Statistische zakboek van CBS 1941 bekijkt , kan je in de oude cijfers van 1930 zien dat de Indische Nederlanders gewoon tot de Europeanen worden beschouwd .
Ook werden de nakomelingen van de andere Europeanen (Belgen , Fransen , Denen , Duitsers , Italianen , Russen etc ) die in dienst waren bij de de Nederlanders (ex VOC dienaren ?) zwerden ook als Nederlanders gezien .
CBS heeft de Europese bevolking in NOI in 2 categorieen verdeeld , de Nederlanders en de andere Europeanen met andere nationaliteiten dan de Nederlandse.
Nederlanders waren 208.269
Duitsers(incl oostenrijkers) 7381
Zwitsers 790 , Italianen 186 etc . Ik mag wel aannemen dat de erkende Indische Nederlanders en Indo Europeanen tot die 208.269 mensen(m/v) behoren.
Het zakboekje had een voorwoord die gedateerd was op 18 febr 1947 Batavia , waarschijnlijk heeft dat te maken met de oorlog en overgangsperiode tussen de komst van Japanners (1942) en na de "tijdelijke machtsherstel"van de Nederlanders in 1947.
Ik weet niet wanneer de CBS in handen kwam van de Indonesiers , mss staat het in hun site , de BPS (Biro Pusat Statistik=oude naam).

Na 1957 zijn er weinig Nederlandse migranten meer gekomen richting Indonesia , zoal we weten is het een leegloop geworden na 1957 en het duurt op zijn minst tot na de overdracht van West Irian (1961?).
Ik weet nog dat mijn indische klasgenoten-buurjongens uit de IEV Lagereschool Tjilamaya Jakarta waren plotseling vertrokken.
Bijna iedereen die een Nederlandse naam hebben , en zeker als ze echt bule (totok) zijn waren plotseling vertrokken.
De meeste Nederlandse bedrijven uitgezonderd KPM , BPM en Phillips en nog een paar andere waren bijna allemaal genationaliseerd .De leiding/ managersfunctie worden door de Indonesiers overgenomen .
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimewo 3 jun 2009 - 20:51

waarom is de linkerkolom in dit topic breder dan de tekst column rechts..
teksteditor is ook lastig..
Terug naar boven Ga naar beneden
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimedo 4 jun 2009 - 8:51

??????? Bij mij zijn de kolommen normaal Burung.......
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimedo 4 jun 2009 - 10:20

Ik vraag me ook af welke groep er bedoeld wordt die 'Europese huwelijken' sloten.... scratch

Wanneer was de Indonesianisatie?
Alle Europeanen moesten Indonesië uit, de bedrijven waren opeens hun (blanke) management kwijt




Misschien toch een ideetje voor de schrijver/schrijfster om ook het boek 'De njai' van Reggie Baay te lezen?
(heb het boek op de TTF gekocht, ben pas op de helft en ik ben behoorlijk onder de indruk!!)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimedo 4 jun 2009 - 10:53

net ontdekt:
ik moet een knopje 'compatibiliteitsweergave' indrukken in mijn Internet Explorer...
Linkerkolom wordt dan smaller en schrijven in teksteditor gaat ook weer normaler.
hoera ! leve de vooruitgang.... vroeger hoefde dat nooit, maar nu heb je een knopje extra
Crying or Very sad
Terug naar boven Ga naar beneden
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitimedo 4 jun 2009 - 10:54

Gelukkig heb ik dat knopje niet nodig!

lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten   Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Europese huwelijken in Nederlands-Indië bestudeerd met behulp van egodocumenten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Europese immigratie en vestiging in Nederlands-Indië
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Nederlands Indie - 2 dvd's
» Over WO II: Nederlands-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: