Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Empty
BerichtOnderwerp: Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter   Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Icon_minitimezo 7 jun 2009 - 20:59

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947
zondag 07 juni 2009

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter 3605023792_672bacbfc2_o Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indie.

Op de voorkant van deze rijk geïllustreerde atlas een afbeelding waarop een paar Indonesiërs te zien zijn die de Nederlandse vlag op het Oranje-Hotel in Soerabaja naar beneden halen. De blauwe baan wordt van de vlag gescheurd waarna de rood-witte vlag van Indonesië weer in top wordt gehesen. Dit staat symbool voor het begin van de Bersiap-periode.

Na de Japanse capitulatie ontstond er een machtsvacuüm in Nederlands-Indië. De Nederlanders waren door de Japanners geïnterneerd, het Japanse leger trok zich terug in de binnenlanden en wachtte op repatriëring en het Engelse leger (dat door het geallieerde opperbevel was aangewezen het gebied te bezetten) was niet in staat om in korte tijd het land onder controle te krijgen. Indonesische vrijheidsstrijders grepen hun kans. Ze wilden kost wat kost voorkomen dat de Nederlanders de macht weer in handen zou nemen. Een bloedige strijd barstte los.

Japanse Kampen
De eerste Engelse troepen arriveerden september 1945 op Java. Ze hadden als taak de door Japan geïnterneerde Nederlanders in veiligheid te brengen en de Japanse troepen te evacueren. De Engelsen moesten zorgen voor de veiligheid van deze geïnterneerden en gaven daarom het bevel dat iedereen in de kampen moest blijven totdat de toestand veilig was. In de atlas worden deze kampen aangeduid als de Japanse kampen.

Republikeinse kampen en Opvangkampen
De Engelsen kwamen aan de bezetting van de binnenlanden niet toe. De nationalisten (republikeinen) waren er de baas. In het gebied leefden een vrij groot aantal Nederlanders. Nederlanders die direct na de Japanse capitulatie weggelopen waren uit de kampen en terugkeerden naar hun woonplaatsen en zij die niet door de Japanners waren geïnterneerd omdat ze Indisch bloed hadden. Al deze Nederlanders werden tijdens de Bersiap-tijd door de nationalisten gevangen genomen en geïnterneerd in kampen: de Republikeinse kampen.

Sommige Japanse kampen moesten worden ontruimd omdat deze in de nabijheid van Republikeins gebied lagen. Vanwege de locatie konden de Engelsen de veiligheid van de geïnterneerden niet garanderen. Deze mensen werden opgevangen in gebouwen of delen van woonwijken, die voldoende beveiligd konden worden tegen aanvallen van de nationalisten. Deze worden hier aange­duid als Opvangkampen.

In de atlas worden deze drie kampen samen aangeduid als de Bersiapkampen. De kampen worden één voor één beschreven: het soort kamp, de ligging, de behuizing, de in- en uitgaande transporten, de leefomstandigheden, de soort en het aantal geïnter­neer­den (mannen, vrouwen, oudere jongens of kinderen) met een opgave van de gebruikte infor­matiebronnen. De illustraties bestaan uit landkaarten, stadskaarten, kampplattegronden, foto’s en teke­ningen. De transporten van kamp naar kamp worden in speciale schema’s verduidelijkt.

In het eerste hoofdstuk 'De Bersiap' wordt een overzicht gegeven van de politieke en militaire gebeurtenissen, waaronder zich de internering van de Nederlanders afspeelde. Het tweede hoofdstuk, 'Chaos in de vier grote steden', beschrijft de toestand van anarchie in de vier grote steden van Java, toen de Engelsen nog niet in staat waren de veiligheid van de Nederlanders voldoende te garanderen. In het derde hoofdstuk (Bersiapkampen) worden de verschillende kampen besproken die tijdens de Bersiap-tijd in gebruik waren.

De uitgave van deze atlas werd mogelijk gemaakt door een subsidie van Het Gebaar aan de Vereniging Kinderen uit de Japanse Bezetting en de Bersiap 1941-1949 (KJBB).



Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947
H. Beekhuis, H.Th. Bussemaker, P.M. de Haas en A.A. Lutter
ISBN: 9789052944364
Uitgever: Beekhuis
Verschenen: mei 2009
Gebonden
Prijs: €37,00


Historiek.net
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Ed Vos




Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 30-12-09

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter   Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Icon_minitimewo 30 dec 2009 - 14:33

Dit is een boek dat ik de vorige maand heb gekocht. Niet zo zeer omdat ik in deze materie ben geinteresseerd, ik zocht gewoon naar informatie over salatiga en ambarawa, en ik vond de uitvoering mooi. Vooral de foto's van gebouwen hadden mijn interesse.
Dit boek leunt natuurlijk zwaar op het werk van Eddy van der Wal, die ooit eens een boek schreef over bersiapkampen.
Op het internet zijn daarover ook wat fragmenten te vinden.

Overigens, Eddy van der Wal heeft in zijn jeugd in Salatiga gewoond en zat ook op school samen met iemand die later bisschop werd van Rotterdam: dhr Bar.

Hier de inhoudsopgave van de atlas

http://www.profiel.nl/Websites/scholma/Profiel.nsf/Uitgever%20Groningen%20-%20Bedum/Atlas%20van%20de%20Bersiapkampen%20-%20geografisch%20register
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter   Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Icon_minitimewo 30 dec 2009 - 17:29

Dank voor de link.......

Veel kampen... op Java..
Waarom staan Benteng Gevangenis, Ngawikamp Soedhono, Geneng in een afwijkende letter geschreven?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Ed Vos




Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 30-12-09

Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter   Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Icon_minitimewo 30 dec 2009 - 18:01

wu schreef:
Dank voor de link.......

Veel kampen... op Java..
Waarom staan Benteng Gevangenis, Ngawikamp Soedhono, Geneng in een afwijkende letter geschreven?

Ik vroeg me af wat je bedoelde? In het boek. Maar nu zie ik het.
Het heeft te maken met de fontgroote

<font size="4">Gevangenis, Ngawikamp</font><br>

Het moet 2 zijn ipv 4. dan wordt font het kleiner. Vergissinkje van de websitemaker. (Dit is dus niet mijn site)
Dat zijn van die dingen waar je hoofpijn van krijgt, wanneer je websites maakt, ik ben geen geroutineerde prof verre van dat.

Soms zie ik op mijn stats, die niet bedoeld is om mensen te bespioneren, bezoekers komen met browsers als Explorer 5 en de gekste scherminstellingen.
Als dat maar goed gaat :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter   Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Geïllustreerde atlas van de Bersiapkampen in Nederlands-Indië 1945-1947 - door Beekhuis, Bussemaker, de Haas en Lutter
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» Boek Jet Bussemaker over Nederlands-Indië
» Nederlands-Indie door de ogen van het verleden - Dick Rozing
» 16/04 Lezing over Voormalig Nederlands Indië door Lidy Movig (Gennep)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: