Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon Empty
BerichtOnderwerp: Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon   Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon Icon_minitimewo 10 jun 2009 - 11:23

Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon
door Wendy van den Hurk.
dinsdag 09 juni 2009 | 07:26 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 09 juni 2009 | 15:27


VLISSINGEN - Het afvalproject van de gemeente Vlissingen op Ambon gaat in elk geval nog een jaar door. Dat heeft wethouder Frans Prins ter plekke op het Indonesische eiland toegezegd.


Prins was daar om te zien wat de stedenband teweegbrengt, en vooral om te kijken wat Vlissingen nog meer kan doen om Ambon schoner te maken. "Wat ik zag, was dat de mensen steeds bewuster met hun afval omgaan. Het wordt niet meer zomaar in de achtertuin gekieperd, om vervolgens in die prachtige baai te belanden. Het vuil wordt er opgehaald met vuilniswagens uit Vlissingen. Niet zo systematisch als hier, maar toch."

Het enige waar de vuilnismannen nog tegenaan lopen, zijn de onherbergzame wegen in de bergen buiten Ambon-Stad. Daar moet nog iets op verzonnen worden, vindt Frans Prins. "Misschien dat ze het afval daar zelf ergens kunnen verzamelen, of ze gebruiken kleinere wagens. Ik heb geadviseerd de afvalbelasting te verhogen, nu nog geen euro per jaar, en om te handhaven als mensen zich niet aan de regels houden. Nog niet iedereen beseft dat het zo niet langer kan."

Op vier scholen - twee christelijke en twee islamitische - heeft Prins milieu-educatiecentrumpjes geopend, die zijn opgericht met behulp van het Micmec. Door Nederlands lesmateriaal dat is vertaald in het Maleis, leren kinderen hoe belangrijk het is om niet tussen het afval te leven en hoe ze van afval compost kunnen maken, en dus geld. Een handpopje in de vorm van een pier, Koko Cacing, leert hen dat spelenderwijs.

Het bezoek aan Ambon viel samen met de viering van Pattimura, de dag waarop de opstand van Pattimura tegen de Nederlandse bezetters in 1817 wordt herdacht op de berg Saparoea. En daar stond Prins, als witte wethouder tussen de traditioneel geklede Ambonezen met fakkels en zwaarden. "Heel bijzonder. Ik heb een interview gegeven in een televisiestudio en de volgende dag stond er een mooie kop in de krant."

Bob Latuheru, die was meegegaan om te kijken hoe het staat met de staaroperaties, weet nog precies wat de Nederlandse vertaling was. 'Als ik in die tijd in Indonesië had geleefd, had ik ook mijn wapens opgepakt'. Dat stond er. "Die woorden werden erg op prijs gesteld."

Met de staaroperaties gaat het overigens goed. "Binnenkort worden daar plastisch chirurgische schisis-operaties, aan hazenlippen, aan toegevoegd. Dankzij een gift van de Rotaryclub. De beroemde dokter Vaandrager uit Vlissingen vertrekt binnenkort naar Ambon."


PZC
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Vlissingen gaat door met afvalproject op Ambon
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Christenen in Ambon veranderd door geweld
» Milieuwerkers van Vlissingen naar Ambon
» Grondroof gaat in Indonesië als vanouds door
» Samenwerking Vlissingen-Ambon begint kindzorgproject in Indone
» Nieuwe plannen voor stedenband Vlissingen en Ambon

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: