Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij Empty
BerichtOnderwerp: 'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij   'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij Icon_minitimema 9 maa 2015 - 13:59


'Tranen en troost onder de waringinboom': een fictieve biografie door Ferdinand Kiemeneij

REGIO  |  09 maart 2015   |   Door Ferdinand Kiemeneij, Dichtbijmeeschrijver

'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij 03-buk10 De auteur, Ferdinand Kiemeneij (Foto: Emy Kiemeneij)

BUSSUM - De Bussumer Ferdinand Kiemeneij (1952) is cardioloog en sinoloog.


"Tijdens de familiebijeenkomst na de crematie van mijn vader werd mij door een neef verteld dat wij, neven en nichten Kiemeneij, eigenlijk afstammen van de vermaarde generaal Karel van der Heijden. Het gerucht was gebaseerd op onduidelijkheid ten aanzien van het exacte geboortejaar van mijn grootvader Charles Johan Kiemeneij. Uit zijn overlijdensannonce bleek dat hij in 1867 geboren was. Uit geboorteakten van twee van zijn zoons bleek echter dat hij in 1869 moest zijn geboren, postuum, na de dood van zijn vader Adrianus, die in 1857 als eerste Kiemeneij Nederland had verruild voor Nederlands-Indië. Adrianus had uit een eerdere relatie met een Dajakse op Borneo een zoon gekregen, maar de moeder overleed op het kraambed.

Wat had Adrianus dan met generaal Karel van der Heijden te maken? Het waren zwagers, ze waren allebei getrouwd met de zusters Mensinga en beiden waren militair actief in Banjermasin, Borneo. Bovendien werden na de dood van Adrianus, Charles Johan en zijn halfbroer Adrianus junior opgenomen in het huishouden van de familie der Heijden. Ik ben na dit voor mij toch wel opmerkelijke bericht een speurtocht begonnen naar het leven van Adrianus. Ik raadpleegde onder meer militaire dossiers, ...


Het leven van Adrianus Kiemeneij was kort en intens. Op 16 jarige leeftijd verliet hij zijn geboorteplaats Baarle-Nassau en koos voor een avontuurlijke loopbaan bij het Nederlands-Indisch leger. Na zijn opleiding bij het Instructiebataljon in Kampen en het Koloniaal Werfdepot in Harderwijk vertrok hij in 1857 naar Batavia, een voor hem volstrekt onbekende wereld. De reis per schip was gevaarlijk. In zijn korte leven leerde hij omgaan met ruig volk. Onder meedogenloze omstandigheden tijdens oorlogen op Celebes en Borneo kwam hij in aanraking met dood en verdoemenis. Zijn vijanden waren niet alleen de uitstekend guerrilla voerende Boniërs en Dajaks, het klimaat, ongedierte en ziekten waren minstens net zo dodelijk. Wanhoop kruiste zijn pad en ontberingen ondervond hij aan den lijve. Hij heeft liefgehad, dood van geliefden betreurd, geboorte van drie zonen gevierd en hij heeft een korte doodsstrijd verloren.
Zoals boeddha verlichting vond onder de bodhiboom, zo vond Adrianus verzachting onder de waringinboom, een treurvijg.


Dichtbij.


website van de auteur: http://www.mijnbestseller.nl/f.kiemeneij

'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij Buk-tr10

Prijs: €19,50
ISBN: 9789462542808
Paperback
Nederlands
2015

(op zijn site vind je ook de link hoe het boek aan te schaffen)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Tranen en troost onder de waringinboom' - Ferdinand Kiemeneij
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De tranen van Sukarno
» ‘Witlof met tranen’
» Tranen van heimwee naar Indonesië
» Laurens van Aggelen - Gestolde tranen
» Capitulatie van Japan - ‘Opeens komen de tranen’

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: