Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent

Ga naar beneden 
+3
Boeroeng
ol' Kesas
ElEl
7 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 6:39

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent


Gepubliceerd: 14 april 2015 08:18

Laatste update: 14 april 2015 08:17

Sandra Reemer denkt dat de Nederlandse overheid iets kan leren van de Duitse, als het gaat om het omgaan met ons verleden. "Zij erkennen hun fout en zeggen: wat gaan we daarmee doen, hoe gaan we nu verder?"

Dat zegt de zangeres in een interview met De Volkskrant.

"Door je fout te erkennen, laat je zien dat je de ander ziet, het slachtoffer. Dat is een begin van helen. Nederland is nog niet zover", aldus Reemer.

"De slavernij, onze rol in de Tweede Wereldoorlog, als we die zaken niet benoemen, betekent het niet dat het er niet is. Die energie hangt er. Ik heb het gevoel dat van veel zaken wordt gedaan alsof ze er gewoon niet zijn, maar zo los je niets op."

De zangeres, die zelf van Indische afkomst is, denkt dat de Nederlandse overheid fouten heeft gemaakt bij de komst van Indonesiërs. "Ze hadden moeten zeggen: onze landgenoten komen hier, zij zijn net zo Nederlands als wij. Mijn ouders vonden dat we dankbaar moesten zijn dat we hier mochten komen. Ik denk: ja dag, hoezo dankbaar? We waren gewoon Nederlanders."

Door: NU.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 8:02

.



"De zangeres, die zelf van Indische afkomst is"---"bij de komst van Indonesiërs"

Tjonge, deze uhh dame van Indische afkomst, zou toch beslist het verschil moeten weten tussen de repatrianten die in Nederland aan kwamen na de ehh 'ongezonde situatie' in 't voormalige Ned. Indie en luitjes die de Indonesische nationaliteit hadden? Of mischien niet? Zelfs nog niet gesproken over de mensen die in die tijd ook naar Nederland wilden gaan maar niet voldoende Nederlands waren volgens de Nederlandse overheid, en achter bleven om een minder dan rozige toekomst te gemoet zien.
Zo ja er is beslist wel een ietsje van dankbaarheid in sprake, ik denk dat deze zangeres wel wat te jong is om de situatie van die tijd te begrijpen.

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 8:59

Het is altijd goed uitkijken in artikelen wanneer een een journalist iemand letterlijk citeert  en wanneer de schrijver in zijn eigen woorden omschrijft wat iemand gezegd zou hebben

Ook in dit geval
nu.nl:  De zangeres, die zelf van Indische afkomst is, denkt dat de Nederlandse overheid fouten heeft gemaakt bij de komst van Indonesiërs

Volkskrant citeert Sandra: 'De Nederlandse regering heeft fouten gemaakt in het communiceren van onze komst. Ze hadden moeten zeggen: onze landgenoten komen hier, zij zijn net zo Nederlands als wij.

Het artikel in de Volkskrant: https://indisch4ever.files.wordpress.com/2015/04/inrerviewsandrareemer14april2015.docx

zie ook de reacties op nu.nl http://www.nujij.nl/algemeen/sandra-reemer-wil-dat-nederland-fouten-erkent.31832484.lynkx
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 16:33

thnx voor de verwijzingen Boeroeng!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 20:10

En de reactie van Griselda Molemans op FB:


Opgevangen in andijvielucht
OVER DE GEMISTE KANS VAN SANDRA REEMER. Je zou toch denken dat Sandra Reemer, na aanwezig te zijn geweest bij de interviewsessies met haar ouders voor 'Opgevangen in andijvielucht, de kern van het gecensureerde verhaal over de opvang van ontheemde Indische gezinnen begrijpt.


Nog één keer: repatrianten waren Indiëgangers die vanaf november 1945 het exclusieve recht hadden om op kosten van de Nederlandse staat terugvervoerd te worden naar Nederland. Vanaf maart 1950 keerde het tij: ieder gezin dat naar Nederland wilde vertrekken, werd opgezadeld met een grote schuld aan de Nederlandse overheid voor de kosten van de overtocht, kleding en tijdelijk verblijf in een contractpension. De term 'repatriant' heeft deze zwarte bladzijde 64 jaar lang verhuld.

De groep van 380.000 mensen die tussen 1950 en 1970 gedwongen naar Nederland kwamen, bestond uit ontheemden en niet uit repatrianten. Toegegeven, het is lastige materie, maar zorg er dan voor dat je de feiten paraat hebt voor een paginagroot interview in de Volkskrant.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedi 14 apr 2015 - 20:16

Toch gingen vele Indische mensen zelf het woord repatriant gebruiken.
Men zag het in de betekenis: van terug waar ouders/ voorouders vandaan kwamen.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 7:07

Volgens mij wordt het woord 'ontheemden' nog steeds niet veel gebruikt.......
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 7:49

De groep van 380.000 mensen die tussen 1950 en 1970 gedwongen naar Nederland kwamen, bestond uit ontheemden en niet uit repatrianten. Toegegeven, het is lastige materie, maar zorg er dan voor dat je de feiten paraat hebt voor een paginagroot interview in de Volkskrant.
=========================================================================================
De meesten waren migranten .
Worden de Chinezen, Papua’s, Indonesiers ( Javanen ,Sundanezen ,Molukkers , Menadonezen, Timorezen etc) en andere ontheemden ook beschouwd als repatrianten ?
Want door de Wet Nederlanderschap van 1892 waren ze hun Nederlanderschap* kwijt geraakt (afgepakt) . In tegenstelling tot de bewoners van deandere Koninkrijksdelen ( Suriname, Antillen etc)

*( vlgs BW 1838, Wet Nederlanderschap van 1850 )
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 8:52

ontheemden was niet de gebruikelijke term .... wel repatrianten, gerepatrieerden
Wat zegt tante Lien ervan ?

Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 10:33

...Toch gingen vele Indische mensen zelf het woord repatriant gebruiken.
Men zag het in de betekenis: van terug waar ouders/ voorouders vandaan kwamen. ....

Is dat zo? Of werd de term voorgekauwd (doelbewust dirigeren vanuit politieke en economische redenen?) en nam men het maar klakkeloos over omdat men niet beter wist en het hoofd vol zat met de bijbehorende problemen na de oorlog en de Bersiap en verlies van banen e.d. en hoe het verder zou gaan....???

(Ik vraag me tevens af hoeveel van de bijdragende kommentaren op het artikel van Sandra R. geuit zijn door lezers/lezeressen die daarwerkelijk die tijden hebben meegemaakt, zonder overigens afbreuk te willen doen aan hun bijdragen.)

Betrof het enkel de Indische ( Indo's) mensen of betrof het (voornamelijk) de groep Indische mensen (totok of daar geboren uit totok) ??? Repatrieren ---- terug naar la Patrie .... Zie ook opmerking van OmSid wat betreft andere groeperingen zoals Chinezen etc etc etc

Kijk 's in de kb kranten en zoek "repatrianten" en zoek daarna naar "ontheemden" en vergelijk dan de gevonden artikelen op tijd, plaats en groepen.

Hoe het ook geweest moge zijn: eens komt binnen afzienbare de tijd, dat de onderste laden van de bureaus geopend worden om het hele gebeuren onder de kolong te schuiven.

Dat was mijn bijdrage aan de ophef halleluja amien tot in de pruimentijd maar eerst beleven we vandaag een mooie dag vol zon.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 11:08

Henri R. Cingoor schreef:
...Toch gingen vele Indische mensen zelf het woord repatriant gebruiken.
Men zag het in de betekenis: van terug waar ouders/ voorouders vandaan kwamen. ....

Is dat zo? Of werd de term voorgekauwd (doelbewust dirigeren vanuit politieke en economische redenen?) en nam men het maar klakkeloos over omdat men niet beter wist en het hoofd vol zat met de bijbehorende problemen na de oorlog en de Bersiap en verlies van banen e.d. en hoe het verder zou gaan....???

Mijn vroegste jeugdherinnering was van 1960. weet ik veel over de periode daarvoor uit eigen ervaring. Niks dus.
Toch , zover ik me het herinner gebruikten Indische mensen zelf ook termen als 'repatrianten' 'repatriëren'.
Zie moessonarchief.
Het was een normaal woord in de Nederlandse taal en in de 17e eeuw al waren het woorden voor mensen die terugkeerden naar patria Nederland.
Het zal wel zijn dat in Nederland veel mensen die woorden vooral of allereerst betrokken op blank en getogen in Nederland of hun kinderen.
Ik denk niet dat vanuit Nederland deze termen bewust werden opgedrongen aan Indische mensen.
Die woorden waren al normaal in Indië sinds de 17e eeuw.

In strikte zin klopt het niet van terugkeer naar het vaderland voor vele Indische mensen.
Men was er nooit geweest . Hun vader was ook indo en nooit geweest.
Maar in figuurlijke zin kon men het wel gebruiken.
In het geval van mijn moeder :...... die was al in 1921 in Nederland geweest met haar vader, geboren en getogen in Limburg.
In strikte zin was het voor haar een terugkeer naar het land van haar vader.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 11:36

Nog heel eventjes dan en met name wat betreft het " voorkauwen " wegens wel of niet politiek/economisch.
En eigenlijk ook noch een voorbeeld door mij aangehaald, dat niet direct op het begrip repatriëring slaat maar er wel mee te maken heeft (gehad).


De gemeente Den Haag had ten behoeve van de "gerepatrieerden" niet genoeg of onvoldoende woonruimte. (Niet enkel Den Haag maar meerdere gemeenten); ik neem slechts in dit voorbeeld Den Haag.

Zie artikel in d KB.
Men wees gerepatrieerden af, alhoewel er 1000-den huizen leeg stonden.(Letterlijk in de krant: duizenden.)
Men gaf als reden: De huizen behoorden toe aan vorige bewoners die opgepakt waren door de Duitsers en getransporteerd werden naar onbestendige oorden ( en waarvan sommige met afloop die we wel kennen.)

Rara. Vraagje: Hoeveel van de oorspronkelijke bewoners keerden wel terug naar hun leegstaande en verlaten woningen? Is dat ooit onderzocht?

M.a.w.: voorgekauwd of niet voorgekauwd? M.i. dus wel en gelet op wat er door de verantwoordelijke leiders al dan niet of wel werd besloten: veel was m.i. doelbewust beslist en/of gedaan, want het ging om het kostenplaatje in totaal wat gedokt moest worden uit een kassa die leeg was.

De term repatriatie mag dan wel al in de 17de eeuw gebruikt zijn, maar welke bevolkingsgroep telde in hoofdzaak voor het beleid van Nederland alhier ten lande? Niet de Indo's, noch de andere groeperingen afkomstig uit de koloniale gebieden.

Trek vooral ook het feit erbij, dat er in Ned. Indië vóór de 2de WO stemmen opgingen om Ned.Indie zelfstandig en los van Nederland te maken. Zou deze gedachte gang wellicht niet zijn blijven hangen bij besluiten na de oorlog? Nederland was toen nog heel zeker, dat er geen vrijheid voor Indonesia zou komen wat Nederland betreft.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimewo 15 apr 2015 - 12:22

Ulbe Bosma heeft een boek geschreven: Cirkelmigratie.
Het gaat om de migratie bewegingen tussen Holland en NOI  en omgekeerd.
Als het goed is, werd e.e.a bijgehouden door de CBS .

Ik dacht dat er een verschil is gemaakt tussen mensen die van Holland het eerst naar NOI gingen om daar te werken/wonen en blijvers werden en de 1ste groep mensen van NOI die naar Holland gingen (studie/werken) en terug gingen naar NOI.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedo 16 apr 2015 - 20:24


Ik heb ook altijd gedacht dat we 'repatrianten' waren omdat mijn vader dat woord gebruikte als hij het had over waarom we naar NL gingen. Ik weet niet beter, want mijn vader was mijn vader en wat hij zei was de waarheid. Hij wist alles!
Pas in de jaren '80 hoorde ik van die andere naam: 'spijtoptanten'.
Dat zou dus wel voor ons gezin hebben gegolden want wij kwamen pas in de vroege jaren '60 hier. Maar die term 'spijtoptant' vind ik persoonlijk een vervelende klank hebben. Hadden mijn ouders spijt dat ze in de 1e instantie voor Indonesia kozen? Denk het niet. De oorlog was voorbij, hij was jong, net getrouwd, bezig met een nieuwe carrière, helpen het nieuwe Indonesia op te bouwen.. Dat we alsnog gingen was doordat wij kinderen er waren, hoe moesten wij daar opgroeien met een Europese achternaam? Zonder ons waren mijn ouders daar gebleven. Hoe moeilijk ook. Zéker weten!


Wat me wel erg stoort is het feit dat een Indisch iemand een interview geeft en daarna door een (groot) deel van de Indische gemeenschap daarvoor wordt afgebrand. Lees de reacties maar op bijvoorbeeld FB..
De een wil niet voor de ander onderdoen in het beargumenteren van het artikel, iedereen weet het beter.


Ik denk dat het dus niet zo gek is dat de Indische gemeenschap na tig jaar in NL nog steeds niets voor elkaar krijgt. Wij zijn een vergeten groep. Indisch? Indiër? Wat is het verschil?
Er is geen eenheid! We komen niet voor elkaar op. Zodra iemand zijn nek uitsteekt dan wordt die genadeloos afgestraft door andere Indischen. Nu dus Sandra, niet zo lang geleden was het Griselda die de klappen kreeg met haar ‘Andijvielucht’ en onlangs ook met haar ’claims’. Wieteke kreeg in de tijd dat zij met haar Tante Lien show op tv kwam ook de wind van voren met haar rare taaltje. (‘huh, so praatten wij toch echt niet toen vroegher’)…

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedo 16 apr 2015 - 20:37

wahhhhh geheime bron stuurde me deze link: https://www.facebook.com/ricci.scheldwacht/posts/10204024268431557

Ik zag een paar reacties op page "opgevangen in andijvielucht'...... tja.... een beetje te bits hoor.
Dat verdient Sandra echt niet.
Je kunt het niet met haar woorden eens zijn, maar zeg dat dan niet zo kasar..
Ik ben blij met haar stukjes op haar site en de interviews over Indisch enzo.

Onderwijl is het topic vk-interview op I4E-facebook 144 gedeeld .
Een scan van de vk staat ook op Sandra's site.
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitimedo 16 apr 2015 - 21:58


had mn stukje vanmorgen al gemaakt in ruwe versie maar wilde nog even nadenken of ik het wel zou plaatsen.. jouw Tante Lien posting paste perfect bij mijn 2 dames.. en toen riep iemand waar ik bleef want we zouden nog even weggaan, en bij thuiskomst was ik mijn huiswerk vergeten.. wistle


ahh, ik zie dat Ricci Scheldwacht ook een mooie reactie heeft gemaakt op de commotie...


duim













Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent    Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent   Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Sandra Reemer wil dat Nederland fouten erkent
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» I.M. Sandra Reemer
» Vader Sandra Reemer overleden
» Sandra Reemer archief in Rockart
» Dodelijke pelgrimstocht voor Sandra Reemer
» Met Sandra Reemer en Hearts of Soul de sterren van de hemel dansen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: