Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 CHECKPOINT: Drooglegging

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

CHECKPOINT: Drooglegging Empty
BerichtOnderwerp: CHECKPOINT: Drooglegging   CHECKPOINT: Drooglegging Icon_minitimeza 2 mei 2015 - 8:02

za 02 mei 2015, 06:00 | reacties

CHECKPOINT: Drooglegging
Niet meer naar Indonesië!


Marjolein Schipper


Dat ze in Indonesië straks misschien geen alcohol meer schenken, dat vindt u niet eens zo heel erg. Maar het radicale gedachtengoed erachter, dat beangstigt u wel. „Politieke leiders die hun middeleeuwse wil aan je opleggen, daar blijven wij liever verre van.”

En dat niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Velen van u laten weten liever voor het ‘vrolijke’ Thailand te gaan kiezen, mocht Indonesië alcoholvrij worden. Twee islamitische partijen hebben namelijk een wetsvoorstel voor een totale drooglegging ingediend. Eind dit jaar wordt er over besloten. De minister van Economische Zaken is reeds in de stress geschoten. „Dit kan het toerisme doden!”

En daar heeft minister Sofyan Djalil wat u betreft helemaal gelijk in. Niet omdat u, beste lezer, geen twee of drie weken zonder alcohol zou kunnen. Daar zijn velen heel duidelijk in: niks mis met een vakantie waarin het dagelijks hoogtepunt een glaasje mangosap is. Vakantievieren heeft namelijk NIETS met alcohol te maken, laat Jo de Geus mij streng weten. Maar dat bedillerige, het voorschrijven wat de toeristen wel of niet zouden mogen drinken, dat schiet de overgrote meerderheid van de lezers totaal in het verkeerde keelgat (…).

'Doordraven'

S. Grippeling drinkt helemaal niet en zou het dus allemaal niets moeten kunnen schelen qua vakantieland-keuze. Maar: „Wat mij wel tegen de borst stuit is dat moslims altijd zo doordraven. Van het ene uiterste in het andere. Je kunt een ander toch wel zijn manier van leven gunnen? Met dat drankje erbij? Ondanks dat de roots van mijn oma en vader in Indonesië liggen, zou het droogleggen voor mij motivatie zijn het land niet (meer) te bezoeken.”

„Ik hoef niet altijd alcohol te hebben, maar het is beangstigend wat hier gebeurt. Mij zien ze niet meer. Er zijn nog genoeg landen waar het beter toeven is”, schrijft Ben Vermeulen. „Wij overwinteren op het prachtige eiland Bali. Als we daar geen drankje meer mogen drinken dan gaan we voortaan naar Thailand”, laat Ron Kivit weten.

„En dat terwijl Indonesië altijd zo’n goed voorbeeld is geweest van hoe het goed kan gaan tussen de grootste (gematigde) moslimgemeenschap en de westerse culturen”, schrijft J. Deijnen. „Indien het radicale gedachtengoed hier de overhand krijgt gaat er zoveel moois verloren. Er zijn toch vele andere manieren om alcoholconsumptie in te dammen, bij voorbeeld via prijsverhoging.”

Volgens Deijnen kan het schadelijk effect van alcohol ook zwaar overdreven worden, want: „Kijk eens naar de schadelijke effecten van geloofs-indoctrinatie! Laten we hopen dat de Indonesiërs hun hersens blijven gebruiken en dat we kunnen blijven zeggen ‘sampai bertemu lagi’.” Die heb ik maar even opgezocht, het betekent: ‘Tot wij elkaar weer zien’, oftewel tot ziens…

'Betutteling'

„Wat een ongelooflijke betutteling! Dit soort zaken vind je terug bij overheden waar zogenaamde ‘reli-gekkies’ het voor het zeggen hebben”, windt Ernst Debets zich op. „Niet alleen de moslims in Indonesië die zo hun (religieuze) regels aan andersdenkenden opleggen, maar denk ook eens aan de conservatieve christenen in hun ‘nooit op zondag’-dorpen in onze eigen Bible Belt. Als je als moslim geen drank mag consumeren vanuit je geloof, dan laat je dat biertje gewoon staan. Maar het wordt anders als je op grond van jouw geloof, mij bepaalde dingen gaat verbieden!”

Ook Mary Oplaat gaat zeker voor een ander vakantieland kiezen als de drooglegging een feit wordt. „Wij zijn diverse keren in het land geweest en zien dat de islam hier steeds verder oprukt. Zag je vroeger nauwelijks een hoofddoekje, op Java zie je haast niet anders meer. Als deze wetsvoorstellen doorgaan dan kiezen wij voortaan voor Thailand, Vietnam, Laos of Cambodja waar we voor we weinig geld een grote Tigerbier kunnen krijgen”, laat Mary Oplaat weten.

Voor vaste Checkpoint-lezer Antonio Dekker is het glas altijd halfvol… Want hij ziet één groot voordeel van de maatregel. „Wel fijn dat je zeker weet op je vakantie geen dronken Russen of Engelsen aan te treffen!” Maar al met al vindt hij het een raar wetsvoorstel dat zo snel mogelijk van tafel moet. Want wat is de volgende vakantiebedervende maatregel? Een verbod op het dragen van een korte broek?

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

CHECKPOINT: Drooglegging Empty
BerichtOnderwerp: Re: CHECKPOINT: Drooglegging   CHECKPOINT: Drooglegging Icon_minitimeza 2 mei 2015 - 12:19

OMG.
Wat zullen de Indonesiers hun inkomsten uit alcoholverkoop missen ?

Laat de toeristen die niet naar Indonesie willen komen omdat men daar geen vrij verkoop van alcohol toelaten in hun eigen land zitten , of naar andere landen gaan waar ze "onbeperkt" alcohol kunnen kopen en drinken.

Iemand schreef: „Wel fijn dat je zeker weet op je vakantie geen dronken Russen of Engelsen aan te treffen!”
Wat dacht je van dronken Australiers ?

Moeten de Indonesiers alles toelaten in hun land om de wisman ( toeristen) te verwennen ?

Terug naar boven Ga naar beneden
 
CHECKPOINT: Drooglegging
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: