Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

Ook dwangprostitutie in Jappenkamp

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Ook dwangprostitutie in Jappenkamp   ma 8 jun 2015 - 11:40

Tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië (maart 1942 tot augustus 1945) zijn vrouwen ook in de interneringskampen gedwongen tot prostitutie. Dat blijkt uit gesprekken met nabestaanden.

Door: Griselda Molemans 8 juni 2015, 02:00

De term 'dwangprostitutie' is tot nu toe meestal gebruikt voor blanke Nederlandse meisjes en vrouwen die vanuit de kampen naar militaire bordelen werden overgebracht. De situatie in de kampen is altijd onderbelicht gebleven.

Hoe die situatie was, blijkt uit persoonlijke getuigenissen. In Moentilan op Midden-Java werden vrouwen en kinderen geïnterneerd in de gebouwen van het Xaveriuscollege van de Jezuïeten. Een aantal vrouwen werd er weggehaald en naar bordelen in Malang gebracht. Daar bleef het niet bij, zegt Thea Bisenberger-van der Wal, woonachtig in Canada: 'Mijn moeder en haar zuster zijn regelmatig door de Jappen in de kerk verkracht.'

Groot geheim

I thought you should know is de titel van haar boek waarvoor ze in Nederland navraag deed bij de zus van haar moeder. 'Mijn tante vond dat ze mij haar grote geheim moest vertellen. Ik was degene die altijd buiten de kerk op mijn moeder stond te wachten. Als ik vroeg waarom ze huilde, zei ze dat ze was gevallen tijdens het schoonmaken. Ik heb dat altijd geloofd. Ik was nog maar 4 jaar oud. We weten waarschijnlijk niet eens de helft van de dingen die in de kerk gebeurden.'

Eduard Kerkhoven woont ook in Canada. Hij is de zoon van een 'troostmeisje' en naar eigen zeggen al zeventig jaar met deze zaak bezig. 'Mijn moeder is een paar maanden achter elkaar verkracht door die gehate Jappen in het interneringskamp Tjihapit in Bandoeng. Ze mocht en kon er niet over praten. Haar familie wilde dat niet, uit angst voor verlies van reputatie.'

Ook een groep echtgenotes van Nederlandse KNIL-militairen behoort tot de slachtoffers. Nadat ze waren misbruikt, werden ze gedropt in kamp Kramat in Batavia. Tine Dronkert maakte destijds deel uit van de werkploeg van het kamp. Nu woont ze in Californië. 'Ze hadden allemaal syfilis opgelopen en ze werden in een klein huis geïsoleerd van de anderen. Ik moest meehelpen om het huisje af te rasteren met prikkeldraad en ijzeren palen.'

Waarschijnlijk 300 Nederlandse slachtoffers

Hoe groot het aantal verkrachtingen en het seksueel misbruik was, is nog altijd niet bekend. Een in 1994 gepubliceerd rapport van het voormalige ministerie van WVC spreekt over 'met zekerheid 65 en waarschijnlijk 300' Nederlandse slachtoffers. Cijfers die niet rijmen met de wetenschap dat er op elke vijftig Japanse soldaten één troostmeisje geleverd moest worden. De Japanse bezettingsmacht telde in Nederlands-Indië 300 duizend soldaten.

De WVC-onderzoeker heeft zich gebaseerd op verklaringen van getuigen, slachtoffers en verdachten, die behoren tot de vonnissen en processtukken van de Temporaire Krijgsraad in Batavia. Deze krijgsraad kwam tot twee veroordelingen van dwangprostitutie, een unicum. Het materiaal bevindt zich in de besloten archieven van het NIOD en het Nationaal Archief. De onderzoeker, die niet reageert op vragen hierover, maakte geen gebruik van getuigenissen die zijn verzameld voor het internationale Tokio Tribunaal voor Oorlogsmisdrijven en voor overige buitenlandse archieven.

Zo is niet eerder bekend geworden dat op de Molukken en Nieuw-Guinea ook Australische en Amerikaanse vrouwen zijn misbruikt. Op Sumatra zijn vier Australische verpleegsters gedwongen tot prostitutie in een officiersbordeel in het kamp Talang Semoet in Palembang. Evenmin is er onderzoek gedaan naar het lot van Indo-Europese en inheems-Indonesische meisjes en vrouwen. Destijds waren zij Nederlandse staatsburgers en onderdanen.

Corrie Driessen, de moeder van Liesbeth List, behoorde tot de slachtoffers van seksueel misbruik. Ze pleegde zelfmoord. 'De waarheid moet verteld worden en al helemaal omdat er nog slachtoffers in leven zijn', zegt List. Haar moeder is niet de enige die zich uit schaamte en vernedering van het leven beroofde. Ook veel Chinese, Koreaanse, Taiwanese, Birmese en Filipijnse vrouwen hebben dat gedaan in andere bezette gebieden.

Volskrant
Terug naar boven Go down
http://indonesie.actieforum.com

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Borduren in het jappenkamp

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: