Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Heel Alphen welkom op Moluks feest!

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Heel Alphen welkom op Moluks feest! Empty
BerichtOnderwerp: Heel Alphen welkom op Moluks feest!   Heel Alphen welkom op Moluks feest! Icon_minitimevr 26 jun 2015 - 8:47


Heel Alphen welkom op Moluks feest!


Geplaatst op: 26 juni 2015


Door: Ingrid Halbmeijer

Heel Alphen welkom op Moluks feest! 288tgz7

Het organisatiecomité van het Sama Sama Festival


Alphen aan den Rijn - Vijftig jaar geleden kwamen tachtig Molukse gezinnen naar de bomenbuurt in Alphen. Reden voor een feestje: het Sama Sama Festival van 15 tot en met 18 juli, waarop alle Alphenaren welkom zijn.


Elke dag zijn er muziek- en dansoptredens, een pasar sama sama (Molukse markt), sport en spel voor de jeugd en uiteraard lekkere hapjes en drankjes. En alleen voor de versnaperingen hoeft men te betalen, de rest is geheel gratis. Dus ook de optredens van onder andere Danjil, Massada, O’G3NE, Nagasare met Toon Roos, Gazooth, Bad Habit en Evita Tjon A Ten.

De organisatie is in handen van Anne Loupatty, George Harmusical, Jane Latumanuwy, Stanley Hattu en Frangken Tuhumena, die samen het comité Sama Sama vormen. “Sama Sama staat voor verbondenheid en het delen leuke en minder leuke gebeurtenissen”, vertelt Fangken. Het comité wordt bijgestaan door 150 vrijwilligers. De gemeente draagt slechts 1500 euro bij en daar kun je natuurlijk geen feestje mee bouwen. Gelukkig is Alphen een aantal ondernemers rijk, die de stad en haar inwoners een warm hard toedragen en ook na steun aan het Heitinggatoernooi en het Zomerspektakel, opnieuw diep in de buidel tasten.

En dan is er ook een fantastische actie, waarbij je een prachtige 10- daagse strandvakantie voor 2 personen naar Bali kan winnen. Sms ‘Bali’ naar 1008 (1,50 euro per sms).

Ze waren hier slechts tijdelijk. Omdat ze met de Nederlanders tegen de Indonesiërs hadden gevochten en Nederland de strijd had verloren, konden ze niet op de Molukken blijven. De eilanden die samen de Molukken vormen waren in Indonesische handen, maar er zou uiteindelijk een zelfstandige Molukse republiek worden gevestigd. Dat hadden de Nederlanders beloofd. “De Molukkers vochten figuurlijk aan de zijde van de Nederlanders, maar gingen letterlijk voorop in de strijd. Eerst kwamen de Molukkers en daarachter de Nederlandse militairen”, weet Frangken uit de verhalen van zijn opa, die er bij was"

“Molukkers zijn fanatiek en als ze een doel voor ogen hebben, gaan ze er ook helemaal voor.” Dat kwam in de eindjaren veertig Nederland goed uit. Maar toen we onze beloften niet konden nakomen, de Molukken bleven onder Indonesisch gezag en een onafhankelijke republiek voor de Molukkers was definitief van de baan, keerden een aantal Molukkers in ons land zich tegen de Nederlandse staat. Kaping van een trein en bezetting van een school in de jaren zeventig, waren het gevolg van de hoog opgelopen frustratie.

Hoe anders was het in Alphen. “Hier zijn eigenlijk nooit problemen geweest”, vervolgt Frangken. “Zo’n tachtig gezinnen, ongeveer 350 mensen, wonen bij elkaar in één wijk. In totaal wonen er 1.500 mensen van Molukse afkomst in Alphen. Een eigen wijk is heel belangrijk om de Molukse cultuur te bewaren. Koken, samen eten, gastvrijheid en samen muziek maken, zijn heel belangrijk voor Molukkers en dat gaat moeilijk samen met anderen. Dan krijg je al snel klachten over etensluchtjes en geluidsoverlast. Vroeger hadden wij, mijn vader, broers, zus en ik een bandje The Family Song. We repeteerden gewoon thuis en bij mooi weer zelfs buiten. Dat gaf nooit problemen. Integendeel, er kwamen mensen naar luisteren.”

Alphens Nieuwsblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Heel Alphen welkom op Moluks feest! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Heel Alphen welkom op Moluks feest!   Heel Alphen welkom op Moluks feest! Icon_minitimevr 10 jul 2015 - 10:08


Danjil op feest 50 jaar Molukse wijk

Heel Alphen welkom op Moluks feest! Xmrk42

Geplaatst op: 10 juli 2015

Door: Ingrid Halbmeijer


Alphen aan den Rijn - De Alphense zanger en gitarist Danjil keert terug naar zijn roots. Samen met buurtgenoten en vele anderen viert hij van 12 tot en met 18 juli het 50-jarige bestaan van de Molukse wijk, waarin hij werd geboren en opgroeide. Uiteraard treedt hij ook op.


Met zijn broers, zus en vrienden speelt hij woensdag 15 juli om 20.15 uur als The Family Song. “De band van mijn vader, waarin ik al als 3-jarig jongetje drumde”, vertelt Danjil. De band is al lang gestopt, maar komt nu dus nog eenmaal bijeen. Zaterdag 18 juli om 22.45 uur staat hij ook op het podium, dan samen met onder andere Daisy van Lingen.

Danjil Tuhumena is 41 jaar geleden geboren als jongste zoon in een gezin met vier kinderen (3 jongens en een meisje). “We woonden in de Esdoornstraat en mijn vader werkte bij de Samson Uitgeverij. Ik ging naar de Samen op Weg school en later naar de Immanuel mavo. Muziek speelde een belangrijke rol bij ons thuis en we traden veel op met The Family Song.” De band stopt als Danjil’s vader plotseling op veel te jonge leeftijd overlijd “Maar muziek is altijd een belangrijke rol in mijn leven blijven spelen.”

Zijn jeugd is gelukkig, maar ook een beetje ingewikkeld. “Ik groeide op in de Molukse cultuur en zag hoe de oudere Molukkers leden, vooral door de respectloze behandeling door de Nederlanders. Voor wie zij hadden gevochten in Indonesië. Hen was een vrij en onafhankelijke republiek beloofd. In plaats daarvan zijn ze in kampen gezet en krijgen ze pas later een huis in een woonwijk. Het maakte me boos en ik was dan ook gesloten naar de Nederlanders. Pas toen in ouder werd, zelf een dochter kreeg - ze is nu 13 jaar - en door de muziek, ben ik gaan relativeren. Ik wil niet meer alleen maar boos en verdrietig zijn. Ik wil genieten van wat het leven biedt. Door de muziek, de optredens door het hele land, ontmoet ik muzikanten met een andere culturele achtergrond. Met Nederlanders, maar ook met anderen. Muziek kent geen grenzen, het verbindt. Dankzij de muziek heb ik vriendschappen met Nederlanders gesloten.”

Zo ook met zanger Charly Luske. “Hem heb ik leren kennen tijdens de live shows van The Voice of Holland. Tussen de opnames door moesten we soms lang wachten. We praatten dan en maakten ook muziek. We hadden eigenlijk meteen een klik.” Dat was in het tv-seizoen 2011/2012. En nog steeds maken ze samen muziek. “Charly reist het hele land door en hij vraagt mij dan mee. Met hem en mijn eigen optredens treed ik zo’n tachtig keer per jaar op. En ik geef muzieklessen, niet meer in Het Poortje maar in Groningen. Daar ben ik naartoe verhuisd toen mijn relatie uitraakte. Inmiddels ben ik weer gelukkig met iemand en samen hebben we een zoontje van twee.”

Hoewel hij driemaal voor optredens naar Indonesië is geweest, heeft hij nog nooit de Molukken bezocht. “Ik heb weinig tijd, maar zakelijk gezien zou ik daar moeten gaan wonen. Voor mijn muziekstijl is daar natuurlijk een veel grotere markt. Ik wil dat echter niet aan mijn vriendin vragen, want zij is erg aan haar familie gehecht.” Gelukkig maar, want zo kunnen wij hier in Nederland en volgende week dus ook in Alphen genieten van live optredens van Danjil. Kijk voor het hele programma op
www.sama2.nl

Alphens Nieuwsblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Heel Alphen welkom op Moluks feest!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tiende editie van Peringatan Ride Out ook door Alphen
» Welkom terug...,
» Warm welkom voor RMS-actie in Opheusden
» Welkom in de rampentombola van Indonesië
» Feest in Nieuw Zeeland..... ;-)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: