Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden Empty
BerichtOnderwerp: Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden   Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden Icon_minitimevr 14 aug 2015 - 15:46

Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden

Door: Herman Rosenberg
14-8-15 - 12:15

Te lang is er gezwegen over het oorlogsleed in Indië, vindt Eric Schneider. De Haagse acteur spreekt daarom zaterdag 15 augustus over zijn kampverleden bij het Indisch Monument.

Zijn vader zwoegde aan de Birmaspoorlijn, zelf zat hij als kind met zijn moeder in een vrouwenkamp. Eric Schneider (81), gevierd acteur en bekend van toneel en tv, is morgen de officiële spreker bij het Indisch Monument, waar de Japanse capitulatie (zeventig jaar geleden) wordt herdacht. De vorm van de voordracht is bijzonder, want Schneider, houdt hem samen met zijn jongste zoon Beau (27). In 2013 stonden vader en zoon samen in het theater met 'Levenslang theater'.

Zwijgen
,,Ik wil het hebben over het zwijgen,'' zegt Schneider. ,,Mijn vader heeft het verschrikkelijk zwaar gehad. Maar toen we terugkwamen in Nederland zei hij: ze hebben hier hun eigen oorlog gehad, daar hoeft de onze niet bij. Maar ook binnen het gezin werd er niet over gesproken. Mijn broer Carel (de schrijver F. Springer, red.) schreef er wel over, maar praten, ho maar. Waarom dat zwijgen? Daar wil ik op ingaan. En mijn zoon Beau levert daar commentaar op. Ik heb zelf overigens ook weinig over die tijd aan mijn kinderen verteld. Dat is niet goed. Beau en zijn broer Olivier zijn uiteindelijk zelf naar Indonesië gegaan en hebben daar een documentaire over gemaakt. Ik ben niet meegegaan, maar kom er wel in voor.'' De documentaire Terug naar Tjihapit wordt zaterdagavond door de NOS uitgezonden (NPO2, 22.35 uur).

Zoon
De voordracht van vader en zoon vormt het hart van de officiële herdenking met defilé en vaandelwacht bij de Waterpartij. Koning Willem-Alexander opent het defilé. De muzikale omlijsting is in handen van het Residentie Bachkoor, het Haags Matrozenkoor en de Koninklijke Militaire Kapel.

Bijzonder is dit jaar een bijdrage in de lucht: een Catalina vliegboot van het type dat ooit in Indië in gebruik was bij de Marine Luchtvaartdienst zal overvliegen. De tweede voordracht wordt gehouden door Sanne Menken, leerlinge van het VCL, de school die het Indisch Monument heeft geadopteerd.

Na de herdenking is er vanaf 14.00 uur een programma in het Zuiderstrandtheater, met onder meer een 'culturele salon' met schrijvers en wetenschappers.

De NOS zendt de herdenking rechtstreeks uit (NPO1, 12.10 uur).

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Acteur Eric Schneider blikt terug op Indische verleden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een tropische herinnering van Eric Schneider verschenen
» Sibel (21) blikt terug op onterechte gevangenschap in Indonesië
» Andrée van Es over Indische verleden
» Richt een museum op over het Nederlands-Indische verleden
» Indische reiskoffers laten verleden herleven

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: