Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitimedi 15 sep 2015 - 16:39



Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Palmgracht
15-09-15 15:33 uur - Bron: Het Parool


Een aantal buurtbewoners van de Palmgracht is niet blij met de schildering die sinds vorige week een zijgevel in de straat siert. Daar staat in koeienletters: 'Indisch Leger, Inlichtingen en Aanneming'.

De gevelreclame roept mensen op zich aan te melden bij het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (Knil). Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Rijksagent J. Breemer op Looijersgracht 14. Reiskosten worden vergoed.

Het gaat hier om een nabootsing van de originele schildering uit 1920. De overheid plaatste deze oproep toen in de hoop jonge en kansarme mannen uit de Jordaan te verleiden tot 'avontuur in de tropen' en een goed loon. Veel van deze mannen waren herriemakers in de ogen van de gemeente en konden zich beter nuttig maken in de kolonie.

Terug in het heden zijn de omwonenden echter niet blij met het nieuwe uitzicht. Jan Leijtens kijkt vanuit zijn raam schuin tegen de schildering aan. Volgens hem zijn bewoners niet betrokken of zelfs verwittigd van de restauratie. 'Ik word nu elke dag gedwongen geconfronteerd met een oproep om bij een onderdrukkingsleger te gaan, een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. Discussie rond dit onderwerp hoort thuis op tv, in de krant of een tentoonstelling, waar je context meekrijgt. Niet op een gevel.'


lees verder bij Het Parool
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitimewo 16 sep 2015 - 9:22

Hupsakee, nieuwe groep oprichten: Anti Gevel Reclame.

Redenen:
Kan niet slapen in mijn stoel als ik naar buiten kijk.
Doordat ik slaap tekort kom, wil ik compensatie. Ik voel me gediscrimineerd ten opzichte van andere buurtbewoners, die dat uitzicht niet hebben.

Is er een advocaat in de zaal die dit kan uitdokteren?


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitimedo 17 sep 2015 - 3:51





"Is er een advocaat in de zaal ?"

Nee meneer, maar wel een overzee-se verslag-geefster op vacantie die wel even de 'Maten' wil nemen! clown

Oh boy..,

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitimedo 17 sep 2015 - 5:00

Something like this?

A scene from the Flintstones:

Fred Fl. is calling his wife: Wiiiilllllmmmmaaaa !!!

bier1 doei wistle
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitimedo 17 sep 2015 - 13:46



Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Fred-w10
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners   Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Gevelreclame uit 1920 wekt wrevel bij buurtbewoners
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Familie Mars 1920-1930 in Indie
» 1920 Was een bizonder jaar in Nederlandsch Indië.
» Minister Indonesië wekt woede christenen
» Speechende president wekt slapende kids
»  Yasukuni-offer van Japanse premier wekt woede

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: