Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Empty
BerichtOnderwerp: Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen   Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Icon_minitimevr 10 jul 2009 - 11:38

In de clinch met kakelende kippen
10-07-2009 10:10| gewijzigd 10-07-2009 10:19 | L. Vogelaar

Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen 2e6d3le
Weduwe. H. T. Spoor-Dijkema, vrouw van de legercommandant in Nederlands-Indië.

Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Zioydc
Generaal Spoor.


Nederlands-Indië houdt de weduwe van generaal Spoor nog steeds bezig. Vooral als ze de beeldvorming rond de Nederlandse inspanningen in het eilandenrijk te negatief vindt, laat ze van zich horen. „Wij hebben daar zo veel goeds gedaan. En nu is het er een zooitje.” Haar man overleed terwijl zij in Nederland op hem wachtte. Vergiftiging, wilde het gerucht. Dat is gefantaseerd, zegt de weduwe. „Mijn man overleed aan een hartaanval. Hij heeft zich eigenlijk doodgewerkt. Al een paar keer had hij de belofte gekregen dat hij naar Nederland mocht. Hij is er nooit gekomen.”

H. T. Spoor-Dijkema is bijna 95, maar haar geheugen hapert niet. Namen, jaartallen, meningen, ze zet ze zonder aarzelen op een rij, ook al voelt ze zich tijdens het gesprek grieperig.

Om haar heen is het leeg geworden. „Het akelige van mijn leeftijd is dat er zo veel bekenden wegvallen. Van de mensen met wie we in Indië samenwerkten, is bijna niemand er meer.” De soldaten die na de oorlog naar de archipel kwamen om orde en rust te herstellen, zijn inmiddels ook tachtigers. „Vanmorgen belde er nog een. Die man informeert geregeld hoe het met me gaat.”

Haar Groningse afkomst verraadt zich niet in haar spraak, wel haar jarenlange leven in bestuurderskringen. Mans Dijkema was 21 jaar toen ze in 1936 met haar eerste man naar Indië trok. Hij was bestuursambtenaar. „Toen de oorlog uitbrak, beval gouverneur-generaal Tjarda van Starkenborgh Stachouwer de ambtenaren en de predikanten zo lang mogelijk op hun post te blijven. De mensen van de oliemaatschappij vertrokken en zeiden tegen m’n man: „Laat je vrouw met ons meegaan.”

We vlogen met watervliegtuigen naar Australië en zouden daarna per boot naar Java gaan, want dat eiland was onneembaar, dachten we. Het schip vertrok echter niet, want Japan veroverde ook Java.

Mijn man is in een jappenkamp terechtgekomen. Zelf zat ik in Australië en dat was tijdens de oorlog niet de beroerdste plek. M’n tweede man zei wel eens: Japan had Australië per telefoon in kunnen nemen, want het werd slecht verdedigd en er zaten veel mensen die met de vijand heulden. Maar de Japanners hebben het nooit aangevallen.

Toen de Amerikaanse generaal McArthur met zijn vrouw en zijn staf naar Australië kwam, trokken de Nederlandse vluchtelingen met hem mee naar Melbourne. Het adres van het hoofdkwartier daar zat in mijn geheugen gehamerd. Daar klopte ik aan, ik had slechts een koffertje met kleren en 200 Indische gulden meegenomen. Op het hoofdkwartier kreeg ik werk, eerst bij de voorlichtingsdienst, daarna bij de Nederlandse inlichtingendienst. Die laatste afdeling begon met vijf, zes officieren, maar later werkte er duizend man.”

Bij de inlichtingendienst leerde ze kapitein S. H. Spoor kennen. Heel intelligent en charmant, noemde ze hem later. Na de oorlog lieten beiden hun huwelijk ontbinden. „Het duurde bij hem even voordat dat lukte, maar in 1947 konden we trouwen.” Spoor was toen 45, zijn vrouw 32.

Inmiddels was Spoor legercommandant. „Het is onvoorstelbaar wat een chaos er na de bevrijding in Indië heerste. We hadden gedacht dat de oorlog nog een poos zou duren, maar door de atoombommen was het ineens afgelopen. De Nederlanders moesten in Indië het bestuur weer op poten zetten. Wij gingen al snel naar Batavia, maar het was er onveilig door de permuda’s, van dat jonge tuig, vergelijkbaar met de Marokkanen nu. Je werd ook aan alle kanten bedrogen.”

Lees in het Reformatoris Dagblad verder.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen   Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Icon_minitimevr 10 jul 2009 - 16:16

Het boek heet "Achteraf kakelen de kippen."

Een ietwat toepasselijke titel, is mijn persoonlijke mening.
Alleen: Wie bedoelt de schrijfster met "kakelende kippen"?
Zichzelve o.a.? Gelet op de wat generaliserende en van de wijsvingergebruikmakende opmerkingen/beschuldigingen.
Let wel: Het is geen "J'accuse" mijnerzijds, doch slechts een vraag die bij me opkomt. confused

Tja, er is onder en door het Nederlands gezag/bewind/overheersing hoe je het ook verder wilt noemen, inderdaad één en ander op- en gebouwd.

Mááár er is tijdens de "afscheidsjaren"van het Nederlandse gezag/bewind ook behoorlijk één en ander weer afgebroken door datzelfde gezag/bewind. (Gebeurde dat niet om zodoende het nieuwe vrije Indonesia alsjeblieft maar niet te laten profiteren, van dat door het Nederlandse gezag/bewind opgebouwde? i.e. suikerplantages, theeplantages, koffieplantages en nog meer productie-eenheden/fabrieken.)

Ach en dat de Engelsen en Amerikanen heulden met de Indonesische Onafhankelijksstrijders? So what, wat was en is nu nog belangrijker: De olie die daar te winnen viel en nog steeds valt of de vriendschap van de Amerikanen en Engelsen met Nederland? lol!

Dank je de koekkoek. Stelling: Wat hebben wij toen niet allemaal gedaan ter verbetering en wat een zooitje is het nu. Vraagje: Voor wie was die verbetering? Vraagje: Waar werd dat gedaan? Eiland Java hoofdzakelijk. Vraagje: Hoeveel inwoners toen? En hoeveel nu? Vraagje: De Javanen willen altijd overheersen. Vraagje: WIE heeft dat de Javanen dan overduidelijk bijgebracht door Java centraal te stellen en de overige gewesten maar zo'n beetje aan laten rommelen? Jeetje zou dat de VOC en later het Nederlandsch Indisch bewind niet geweest zijn?

En m.i. ook een tamelijk "drukkende" toon van "Wij Indischen" springt overduidelijk naar voren. (Graag niet te verwarren met "Wij Indo's") affraid

En zo kunnen we uren wel doorgaan en zijn we allemaal gelukkig maar, niet eender gebekt en kakelen we elk ons eigen werelds deuntje.

Het zal best wel een interessant en leesbaar boek zijn, maar er wordt m.i. toch wel héél globaal en/of éénzijdig over bepaalde belangrijke aspecten geschreven/gedacht/geformuleerd. ALTHANS als ik zo het stuk proza lees via de link naar het Reformatorisch Dagblad.
Teveel wordt er geschreven in de trant van "van horen zeggen" en in dit geval "ik hoorde het wel eens van mijn man."
Maar misschien dat in het boek zelf wel degelijk bewijsvoering wordt geleverd met betrekking tot die aspecten, waar die nu slechts globaal beschreven worden.

De groeten en een prettig weekend.
Ik ga mijn kakelende kippen eens wat voeren, want die beestjes lopen nu in het wilde weg in de tuin van de buren te scharrelen. Suspect
H/
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen   Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Icon_minitimevr 10 jul 2009 - 16:49

Permuda's met de Marokkanen van nu vergelijken vind ik ook nogal wat......


Citaat :
Ik heb me op Spanje georiënteerd. Met een ingenieur die uit een jappenkamp kwam –een woestpientere vent– en een zakenman die ook in Indië was geweest, hebben we een boerderij met amandelbomen gekocht –heel dor– en een nederzetting gebouwd. Ik had er geen lood verstand van, maar je kunt een hoop leren. Als ik eenmaal bezeten van iets ben, werk ik er keihard aan. We hebben wegen, waterleiding en elektriciteit aangelegd en ik heb honderden huizen verkocht. De eerste vier jaar werkte ik vanuit een Nederlands kantoor, daarna woonde ik zes jaar in Spanje. Zo bouwden we een Indisch dorp, El Atabal.”

Was dat niet dat dorp waar Tjalie Robinson zich teleurgesteld uit teruggetrokken heeft?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen   Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Weduwe generaal Spoor: In de clinch met kakelende kippen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Weduwe eist beeld generaal Spoor op
» Onderscheidingen generaal Spoor naar Bronbeek
» ‘Beeld van generaal Spoor moet worden bijgesteld’
» Generaal Spoor. Triomf en tragiek van een legercommandant
» Generaal Spoor een vergiftiging door een hartaanval

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: