Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag Empty
BerichtOnderwerp: Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag   Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag Icon_minitimema 13 jul 2009 - 10:07

Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag
July 12, 2009 by: Kirsten Vos


‘Weer of geen weer’, schreef ik een week geleden optimistisch, toen ik aankondigde om voor Indisch 3.0 een verslag te maken van de oudste buurt in Nederland met Indische straatnamen: de Archipelbuurt in Den Haag. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat een beeldverslag van een wijk nogal somber oogt als het regent én dat ik daar zelf ook niet vrolijk van word. Daarom wachtte ik op een mooie dag, die zich helaas later dan de geplande publicatiedatum van 9 juli voordeed. Inmiddels ben ik erover uit: je kan twisten over de vraag of de Archipelbuurt nog Indisch is. Voor mij staat wel vast dat het nog steeds diezelfde internationale allure heeft als een eeuw geleden. En was internationaal aanzien niet ooit een van de ‘geschenken’ van Nederlands-Indië aan Nederland?

Balistraat
Gelegen tussen de Scheveningse Bosjes en Willemspark, bestaat de rustige Archipelbuurt uit onder meer 18 locaties (exclusief hofjes), die vernoemd zijn naar delen van de voormalige kolonie; de Atjehstraat, Bankastraat, Bankaplein, Balistraat, Batjanstraat, Billitonstraat, Borneostraat, Celebesstraat, Delistraat, Javastraat, Javalaantje, Madoerastraat, Malakkastraat, Riouwstraat, Soendastraat, Sumatrastraat, Ternatestraat en Timorstraat. Naast huishoudens, kent deze buurt overigens ook veel ambassades, het hoofdkantoor van de politie en hoofdkantoren.

Lees verder op de site van Indisch 3.0
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Indische buurten: de Archipelbuurt in Den Haag
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische gerechten, Indische verhalen
» Lekker weg in Den Haag
» Indieguerillas op 53e TTF v/h PMB, Den Haag
» 24 november 2012 in Museum Meermanno Den Haag: Du Perron en de Indische letterkunde
» Indonesië wil tegen 2019 100 rosse buurten sluiten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: