Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

  Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimedo 24 maa 2016 - 17:07

Restaurant Tampat Senang trekt definitief de stekker eruit
24 Mrt 2016, 14:10 Den Haag

Restaurant Tampat Senang trekt definitief de stekker eruit

Door Mark Kampers

Het oudste Indonesische restaurant van Nederland, Tampat Senang aan de Laan van Meerdervoort sluit maandag definitief de deuren. Laat de eigenaar weten aan Den Haag FM.

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart 2q0n5ap
Tampat-Senang

De in 1922 begonnen onderneming trekt steeds minder gasten en staat aan de rand van een faillissement. In maart vorig jaar legde de belastingdienst al beslag op de inboedel vanwege een grote schuld. Het pand staat op dit moment te koop.

“We laten zullen het restaurant niet failliet laten gaan, wel trekken we de stekker eruit”, zegt eigenaar Peter Felix. “Het moet, het is gewoon niet anders, financieel is het niet meer haalbaar”.

Meer Indonesische restaurants in problemen

Tampat Senang is niet het enige restaurant in deze hoek van de branche dat het moeilijk heeft. Eerder zaten Sarinah, Djawa, Blauw en Jimbaran al in de problemen. Die restaurants gingen failliet of moesten een doorstart maken.

Den Haag FM
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimedo 24 maa 2016 - 17:09

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimedo 24 maa 2016 - 18:13

ai Elel.... merci voor de tip.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimedo 31 maa 2016 - 16:25


'DIT RESTAURANT HEEFT BEIDE WERELDOORLOGEN OVERLEEFD'
Tampat Senang gaat na 94 jaar ten onder aan financiële problemen

In het met 94 jaar oudste Indonesische restaurant van Nederland, Tampat Senang in Den Haag, werden gisteravond voor de laatste keer de befaamde gerechten geserveerd. Beide paasdagen zat het restaurant vol, alleen kwam dat te laat, schrijft het AD.

AUTEUR: Leo van der Velde |
29 mrt 2016, 10.41 uur


Als alle gasten zijn vertrokken doet gastheer Peter Felix, sedert 2001 betrokken bij het restaurant en sinds 2009 uitbater, de deur dicht. Voorgoed. "Met mijn vrouw Rosita en onze medewerkers hebben we er echt álles aan gedaan, maar de stekker moet eruit. Ik heb me daar vorige week al stilletjes bij neergelegd. Het is zoals het is. Maar door de enorme belangstelling van de radio, de krant en de televisie komt het nu pas écht bij me binnen. Ik kan niet meer."

Rijsttafels
Trouwe gasten uit Utrecht reageren geschrokken als ze horen dat ze voor de allerlaatste keer 'hun' vaste menu hebben besteld. Te beginnen met soto ajam (kippensoep), gevolgd door ikan padang (gebakken vers gemarineerde visfilet), opgediend met een geraffineerde licht pikante saus, sambal goreng-boontjes, atjar en kroepoek.

Het restaurant, nationaal bekend om de Indische rijsttafels, verkeerde al langer in financiële problemen. In 2014 moest op last van de Belastingdienst een deel van de kunstcollectie worden geveild om een schuld aan de fiscus te kunnen voldoen. Die veiling gaf respijt, maar Tampat Senang redde het toch niet.

Betere tijden
In de vestibule hangt de oorkonde uit 2009, het jaar waarin het nu al legendarische restaurant de derde plaats behaalde in de Gouden Pollepel-competitie van deze krant. In betere tijden kwamen de gasten van heinde en verre voor de overdadige menu's, met ruim twintig gerechten, en velen speciaal voor de saté kambing, op houtskool gegrild lamsvlees met sojasaus. Of ze kwamen voor de rendang, rundvlees in milde kokosmelksaus.

"Dit restaurant heeft de Eerste en de Tweede Wereldoorlog overleefd", zegt Peters vrouw Rosita op zachte toon. Dat is waar. Na de start in 1922 werd het restaurant in de jaren '30 overgenomen door de in het toenmalige Nederlands-Indië geboren Arie de Jong, een Olympisch schermer die net de militaire dienst had verlaten. Vanaf dat moment kwam de naam Tampat Senang pas goed tot zijn recht. De betekenis in het Nederlands is namelijk: plaats waar men zich behaaglijk voelt.

Opsodemieteren
Bekende Hagenaars als wijlen North Sea Jazz-organisator Paul Acket en schrijfster Yvonne Keuls frequenteerden de bekende zaak regelmatig. Zo ook multimiljonair Aart Schoemacher die er - bij leven - veelvuldig at. Ik sprak daar in april 1986 af voor een interview over de oprichting van zijn politieke Oranje Klanten Partij (hij beloofde iedereen 20 procent opslag).

Het nieuws mocht pas een paar weken later bekend worden, dus praatte hij zachtjes. Maar door het geroezemoes van de overige gasten was hij slecht te verstaan. Dus riep Schoemacher de toenmalige bedrijfsleider en zei, duidelijk hoorbaar voor eenieder in de flink gevulde zaak, dat hij voor iedereen wilde betalen, 'als ze meteen opsodemieteren'. De bedrijfsleider stamelde dat er misschien wel voor 15.000 gulden aan rekeningen open stond. Belachelijk veel, maar geen probleem, vond de miljonair. Hij pakte een bundel geld uit zijn zak, telde 20.000 gulden af en gooide het geld op tafel. De nasi goerih, bami goreng en grote gebakken garnalen konden ze laten inpakken en mee naar huis nemen.

Nieuwe bestemming
Het 'aanbod' zorgde voor veel verongelijkte gezichten en geschuivel van tientallen stoelen, maar binnen vijf minuten was het restaurant leeg. Hierop bestelde Schoemacher twee biertjes en zei tevreden: "Zo, nu kunnen we tenminste rustig onder vier ogen verder praten."

Het is niet de manier van zakendoen van vastgoedbelegger Rob Brinkel, die eigenaar is van het pand aan de Laan van Meerdervoort nummer 6 en van nog veel meer. Brinkel kan niet zeggen welke nieuwe bestemming het onroerend goed gaat krijgen. Feit is dat selamat makan (eet smakelijk) hier niet meer zal klinken.

deondernemer
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimedo 29 sep 2016 - 18:19

DONDERDAG 29 SEPTEMBER 2016, 17:11
Indonesisch restaurant Tampat Senang maakt doorstart

DEN HAAG - Het Haagse Indonesische restaurant Tampat Senang maakt een doorstart. Ondernemer Maarten Bregman heeft het pand aan de Laan van Meerdervoort overgenomen. Het restaurant leek in maart nog definitief de deuren te sluiten.

Volgens Bregman had het restaurant altijd veel te bieden, maar tijdens zijn laatste bezoek zag de ondernemer toch vooral vergane glorie. 'Ik wil dan ook niet zeggen dat ik het restaurant gekocht heb, want er was werkelijk niks meer van waarde over', zegt Bregman tegen Omroep West. 'En dat is precies waarom ik daar wat aan wilde doen.'

Geen rijsttafels

Het restaurant wordt helemaal omgegooid. Op de eerste verdieping komt het restaurant waar alleen luxe gerechten zullen worden geserveerd. 'En dat zijn dus geen rijsttafels, want die bestaan helemaal niet in Indonesië.' Op de begane grond komt een brasserie met een serre en mét rijsttafels, want 'Nederlanders zijn dit toch wel gewend'. Daarnaast kunnen de gasten er ook terecht voor fingerfood als een sateetje en kunnen gerechten worden afgehaald. Net zoals het voormalige Tampat Senang wil Bregman catering gaan verzorgen.

De zakenman denkt zo'n unieke formule te hebben bedacht, dat dit hopelijk succes verzekert. 'Maar een succesgarantie kun je nooit geven. Maar ik denk dat we heel anders en uniek zijn. Andere restaurants blijven steken in de rijsttafels en dat doen wij niet', aldus Bregman.

Door: Redactie
Omroep West
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitimewo 16 nov 2016 - 21:54

Tóch een tweede leven voor Tampat Senang

Het zag ernaar uit dat de deuren van Tampat Senang voorgoed dicht zouden blijven. Maar het Indonesische restaurant krijgt tóch een tweede leven.

Malou Seijdel 29-09-16, 09:14 Laatste update: 09:15

 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart 29l0knc
Maarten Bregman: ,,In de tuin komt een serre, zodat gasten ook 's winters buiten kunnen dineren.'' © Frank Jansen

Bijna een eeuw was Tampat Senang een begrip in Den Haag en ver daar buiten. Maar door financiële problemen en kelderende bezoekersaantallen was het beroemde Indonesische restaurant aan de Laan van Meerdervoort afgelopen jaar genoodzaakt de deuren te sluiten. Voorgoed, zo leek het.

Tot ondernemer Maarten Bregman (64) in de krant op een advertentie stuitte. Er werd een nieuwe exploitant gezocht voor het statige pand in de bekende Haagse straat. Zijn kennis van horeca - hij runde restaurants in het hele land - en zijn verleden als bedenker én uitvoerder van concepten, deed hem besluiten een kijkje te nemen. ,,Ik dacht: Waarom niet, misschien kan ik er iets mee. In het pand trof ik een vieze, smerige bende aan. Het wás dat ik er een keer gedineerd had, anders had ik er geen restaurant in terug herkend.''

Senang 2.0
Desalniettemin ziet Bregman er wel een uitdaging in. In zijn hoofd vormt zich een plaatje van een modern Indonesisch restaurant, bestaande uit verschillende zalen. Hedendaags, maar mét historische elementen. Tampat Senang 2.0. Dus maakt hij een afspraak met de makelaar. ,,Als je het nou écht niet kwijtraakt, bel me dan, zei ik. Zes dagen later ging de telefoon.''

Stiekem hoeft Bregman er dan al niet meer over na te denken: dit Haagse begrip moét en zal hij opnieuw tot leven brengen. Inmiddels liggen de plannen op tafel. Klussers zijn in het pand druk bezig de boel te strippen en opnieuw op te bouwen. Een bende is het er nog altijd, maar daar moet snel verandering in komen.

Vijf afdelingen

Trots vertelt Bregman over zijn ideeën. Het nieuwe Tampat Senang telt vijf afdelingen, ieder bestemd voor een eigen doelgroep. ,,Op de eerste verdieping bevindt zich straks een traditioneel Indonesisch restaurant met hoogstaande gerechten op de kaart'', vertelt hij. De woorden 'toko' en 'rijsttafel' zijn hier verboden. ,,Rijsttafels kennen ze in Indonesië niet eens", lacht Bregman. ,,Die hebben wij hier gecreëerd."

De voormalige chef-kok keert terug in de keuken en op de kaart komen tien voor-, hoofd- en nagerechten. ,,Het niveau in het restaurant wordt hoog. Voor een diner betaal je dan ook al gauw zo'n 110 euro per persoon.''

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





 Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart    Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Update: Restaurant Tampat Senang maakt doorstart
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Belastingdienst haalt spullen Tampat Senang in Den Haag weg, sluiting fameus Indonesisch restaurant dreigt
» Unieke kunst van Tampat Senang vrijdag te bekijken in Venduehuis
» Surseance voor Haags restaurant Sarinah. maar krijgt kans voor doorstart!
» “Restaurant Blauw in Utrecht beste restaurant voor Indonesisch eten”
» Geen Rumah Senang in Almere

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: