Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek Empty
BerichtOnderwerp: Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek   Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek Icon_minitimeza 30 apr 2016 - 10:06

29 april 2016 20:40
Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek

Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek 91e5av
Muggen worden bestreden op Bali © AFP

De ziekte knokkelkoorts rukt op. Veertig jaar geleden kwam het in nog geen tien landen voor, nu zijn dat er al meer dan 100. Wereldwijd worden jaarlijks 100 miljoen mensen ziek.

Meer mensen reizen, raken besmet en nemen de ziekte met zich mee. Knokkeloorts, of dengue, is een besmettelijke tropische ziekte die wordt veroorzaakt door het denguevirus. Het virus wordt overgedragen door muggen. Mensen met knokkelkoorts hebben koorts, hoofdpijn, spierpijn, gewrichtspijn en huiduitslag die lijkt op de mazelen.

Veel gevallen op Bali
Op het bij Nederlanders geliefde Indonesische eiland Bali is op dit moment sprake van een 'tsunami' aan gevallen, zegt dokter Hendra. "Het komt snel op en dan zakt het weer weg. Normaal melden zich maandelijks 30 patiënten met knokkelkoorts, nu zijn het er zes keer zoveel."

De afgelopen maanden viel er weinig regen, waardoor de muggeneitjes niet wegspoelden. Dokter Hendra: "Wij hebben nu circa 200 patiënten met knokkelkoorts alleen hier." Hendra is één van de weinige artsen die willen praten over knokkelkoorts. De meeste ziekenhuizen en klinieken zijn bang toeristen af te schrikken.

Stijging
Elk jaar is er een uitbraak tussen januari en april, maar het aantal ziektegevallen stijgt op Bali duidelijk:

In 2014 kregen 3478 gevallen mensen op Bali knokkelkoorts
In 2015 waren dat er al 5175
Dit jaar zijn er tot nu toe 6812 gevallen

Elk jaar overlijden ook enkele tientallen mensen aan knokkelkoorts. De Balinezen doen er alles aan om de mug die de ziekte verspreidt uit te roeien. Zo spuiten ze elke week gif dat de muggen moet doden.

Hoge koorts
Carla Roozen kreeg knokkelkoorts als Nederlandse toeriste op Bali. Ze kan nu weer lachen, maar ze weet hoe heftig de ziekte is. "Het begon met hoge koorts. Die koorts kreeg ik niet onder controle. Ook kreeg ik rode bultjes.'' Haar dochter werd ook ziek: "Die is opgenomen in het ziekenhuis en aan het infuus geplaatst."

Maandelijks vieren 7000 Nederlanders vakantie op Bali. Sommigen zouden beter geïnformeerd willen worden: "Als ik mij er bewust van was geweest, had ik voor mijn dochter van vier misschien wel een andere keus gemaakt. Of kijken wat ik daaraan had kunnen doen."


Dit kun je doen om niet besmet te raken:

Draag geen parfum, daar komen muggen op af
Draag zoveel mogelijk bedekkende kleding
Gebruik een muggenwerend middel waar voldoende DEET in zit voor de niet-bedekte delen van de huid
Gebruik tijdens de middagrust en voor baby's een muskietennet
Bron: GGD

Filmpje bij RTL Nieuws
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Knokkelkoorts rukt op, jaarlijks miljoenen mensen ziek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Miljoenen mensen zullen vluchten rond Koraaldriehoek
» Monique Rufi figureert in nieuw boek ‘Mijn broer is ziek’
» Radicale islam rukt op in Indonesië
» 'Altijd bang dat je ziek zou worden'
» Echte mensen-mensen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: