Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde Empty
BerichtOnderwerp: Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde   Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde Icon_minitimewo 11 mei 2016 - 11:51


Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde

Wessel van Houdt
10-5-16 - 13:39

Met wiskunde je tegenstander uitschakelen en weerbaarder worden. Henrie de Vogel probeert de Indonesische zelfverdedigingskunst pukulan terug te brengen. 'Iedereen kan meedoen, maar het vergt wel discipline.'

In zijn woonkamer in Moordrecht ligt een vlak van twee bij twee meter. Met rechte en diagonale lijnen worden tientallen driehoekjes gevormd. ''Het spel maakt gebruik van wiskundige wetmatigheden'', zegt Henrie de Vogel (59). ''Het is gebaseerd op motoriek en bewegingen die tegelijk plaatsvinden. In de vormen zitten stoten, slagen, trappen en weringen tijdens een loopbeweging. Met deze slag en stootcombinaties wordt een aanval direct omgezet in een tegenaanval. Daarvoor is timing het belangrijkst."

''Als iemand jou wil slaan, moet hij binnen je bereik zijn'', vervolgt De Vogel. ''Als iemand dichtbij komt, is er meestal iets aan de hand. Op zijn beweging reageer je. In mijn inloop haal ik de aanval er al uit. De aanvaller was bezig met een stap naar voren. Meestal staan de voeten dan recht achter elkaar. In die as is hij sterk en staat hij stevig. Maar iedereen heeft zijn balans, die je kan vinden in de driehoek tussen zijn voeten en de zijkant. Die driehoek kun je ook driedimensionaal zoeken."

Japanse invloed
Zelf kwam de Moordrechter op zijn zestiende in aanraking met de sport uit Indonesië. ''In die tijd kende de sport veel Japanse invloeden. Dertien jaar geleden kwam ik in contact met een eerste generatie Indo. Hij had kennis van pukulan waar ik nog nooit van had gehoord. Hij liet mij alle hoeken van de zolder zien. Bij hem heb ik pukulan helemaal opnieuw geleerd. Ik moest opnieuw leren lopen, slaan en kijken. Door hem heb ik mij verdiept in de geschiedenis van pukulan." Zowel de invloeden van Japanse en Chinese vechtsporten als een andere manier van lesgeven zorgden voor een ander spel. ''Het leek meer op kempo of kung fu'', zegt De Vogel.

''Het gebeurt weleens dat je een klap in je gezicht krijgt of blauwe plekken. Dat is soms even vervelend, maar daar ga je niet dood aan''
Henrie de Vogel

''Pukulan werd vroeger niet in het openbaar geleerd, maar alleen binnen de familie. Als vechter bleef je in leven, dus was het niet handig om je handige trucs met anderen te delen. Die konden dan weer tegen je gebruikt worden. De traditie om het binnen de familie te houden, kwam met de Indo's naar Nederland.Omdat je een mat van twee bij twee meter nodig hebt, kan je het ook prima in je woonkamer of op zolder leren. Een aantal vormen werden later klassikaal aangeboden. Maar in een schoolsysteem leer je het anders dan één op één. Daarmee is kennis verloren gegaan."

Oorspronkelijk
Toch probeert De Vogel zo oorspronkelijk mogelijk klassikaal les te geven. ''Waar in het verleden veel vormen een beetje werden aangeleerd, concentreer ik mij juist op een beperkt aantal vormen. Die trainen we door en door totdat ze in je systeem zitten. De vormen zijn niet heel moeilijk. Iedereen kan meedoen, ook ouderen. Je hoeft er geen atleet voor te zijn. Je moet wel zelfbeheersing hebben om de oefeningen die saai lijken in je systeem te krijgen. Daarom moet je ook thuis oefenen. Op de training kun je het vervolgens testen op een tegenstander om je timing te checken. Het gebeurt weleens dat je een klap in je gezicht krijgt of blauwe plekken. Dat is soms even vervelend, maar daar ga je niet dood aan. Groot voordeel is dat je aan dat gevoel went. Als je op straat dus een keer een klap krijgt in een gevecht, sta je niet ineens geblokkeerd."

Geïnteresseerden kunnen op woensdag van 19.00 tot 21.00 uur aan de training deelnemen die wordt gehouden in de Gymzaal Noord-A aan de Willem de Zwijgersingel 116 in Gouda.


AD
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Pukulan maakt weerbaarder door gebruik van wiskunde
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Pukulan Satria winnaar op Sportgala Enschede 2012
» Motorrijder klaagt uitgever aan na gebruik foto
» Indonesië wil gebruik mobiele telefoons terugdringen
» Nieuwe school Bali in gebruik
» Kleuterschool Pelita Hati in gebruik

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: