Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Shit, dus toch…

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Shit, dus toch… Empty
BerichtOnderwerp: Shit, dus toch…   Shit, dus toch… Icon_minitimema 20 jul 2009 - 22:20

maandag 20 juli 2009 door Elske Schouten

Shit, dus toch…

Shit, dus toch… 3740019923_f0b61de3d5_m Het Marriott hotel na de aanslag

De aanslagen afgelopen vrijdag kwamen opeens wel erg dichtbij. Ik was in het MMC ziekenhuis in Kuningan voor het maken van een reportage, toen de verpleegsters daar net een nieuwe lijst met gewonden buiten de deur hadden gehangen. Op het eerste gezicht zeiden de namen me niet zo veel, sommige hadden ook alleen een voornaam. Alleen leek één naam wel erg op die van een Nederlandse jongen die ik ken.

Dus ik meteen bellen, maar er werd niet opgenomen. Misschien druk? Een sms’je dan maar. Hey, gaat alles goed? Maar voordat ik me zorgen kon maken omdat antwoord uitbleef, bekeek ik de lijst nog eens goed. En toen zag ik de naam van zijn baas erop staan. Shit, dus toch…

Dus ik naar boven, naar de intensive care. Was het inderdaad een Nederlander? Ja. En hoe is hij er aan toe? Slecht. Op dat moment konden de artsen nog niet eens zeggen of hij het zou halen of niet. Inmiddels hebben de artsen een deel van zijn been moeten amputeren. Maar hij was gelukkig wel stabiel genoeg om naar Singapore te worden gevlogen.

Sowieso kwamen de aanslagen vrijdag als een schok. Wie had dat nu verwacht? Er waren al zo lang geen zelfmoordaanslagen geweest. Indonesië was juist in een optimistische stemming, na de vredige presidentsverkiezingen anderhalve week geleden. Het land zat in de lift, zo voelde het. Ik zou vrijdagochtend nota bene op stap gaan voor een verhaal over hoe goed het nog gaat met de Indonesische economie, ondanks de financiële crisis. Dat heb ik nu maar even uitgesteld.

Maar ik ga dat verhaal wel schrijven. Want - zeker als de daders snel worden gepakt en berecht - denk ik niet dat dit het optimisme van de laatste tijd helemaal teniet zal doen. Tot nu toe lijken investeerders en toeristen redelijk cool te blijven. De beurs en de roepia bleven vrijdag nagenoeg gelijk.

Alleen Manchester United reageerde overdreven. Terwijl heel Jakarta zich al maanden verheugde op de wedstrijd die het Britse voetbalteam tegen de ‘Indonesia All Stars’ zou spelen, belde de club onmiddellijk na de aanslagen af. Ze zouden dan ook in het getroffen Ritz-Carlton logeren. Maar toch, een beetje jammer was het wel.


NRC - weblog Jakarta
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Shit, dus toch…
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» logisch toch..?
» Had SBY toch gelijk?
» MINERVA En toch herdenk ik
» Traditioneel en toch te sexy
» Yudhoyono komt toch niet

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: