Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009 Empty
BerichtOnderwerp: 10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009   10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009 Icon_minitimedo 23 jul 2009 - 14:14

Ook 10e Pasar Malam wordt een feestje
door Domien Huijbregs domien.huijbregts@bndestem.nl.
donderdag 23 juli 2009 | 09:37 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 juli 2009 | 09:41

10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009 3748711111_614737073f
Boy (links) en Nonna Mantouw zijn al jaren de drijvende kracht achter de Etten-Leurse Pasar Malam. foto Else Loof/het fotoburo

ETTEN-LEUR - Saté kambing, gebakken banaan en traditionele Balinese dans: in het eerste weekend van augustus is Indonesië weer even heel dichtbij.

Voor de tiende keer vindt dan in het Oderkerkpark in Etten-Leur de jaarlijkse Pasar Malam plaats.

Boy en Nonna Mantouw stonden niet aan de wieg van het tweedaagse festival, maar het echtpaar vormt toch alweer voor de vijfde keer de motor achter het Indonesische feest van kraampjes, lekker eten en muziek uit de hele wereld.

"Het begon ooit als hobby", vertelt Nonna. "In 2003 hielden we onze eerste Pasar Malam in Utrecht. In de jaren daarna zijn we ook markten gaan organiseren in onder andere Breda, Oosterhout, Uden en natuurlijk Etten-Leur."

Het is voor hun een manier om de eigen cultuur in ere te houden, stelt Boy. Zelf verhuisde hij in 1986 van Sumatra naar Nederland. Nonna emigreerde al in 1977. "Hij was mijn buurjongen toen ik nog in Jakarta woonde", zegt ze glimlachend. "Maar ik kende eigenlijk alleen zijn ouders. Toen ik na mijn verhuizing naar Nederland een keer een bezoek aan hen bracht tijdens een vakantie, leerde ik hem pas goed kennen."

Het stelt vormt een goed zakelijk duo, want de Etten-Leurse Pasar Malam trekt ieder jaar duizenden bezoekers. Toch hebben ze allebei gewoon nog een baan. Boy: "Nee, geld eraan verdienen doen we niet echt. Maar daar gaat het ons ook niet zozeer om. De cultuur laten zien is belangrijker. Pasar Malams werden al driehonderd jaar geleden georganiseerd. Het is een gezamenlijke geschiedenis van Nederlanders en Indonesiërs."

Er is in die tussentijd eigenlijk maar weinig veranderd: de Pasar Malam draait nog steeds om slenteren langs kraampjes, je tegoed doen aan de Indonesische keuken en luisteren naar traditionele en moderne muziek. "En om elkaar ontmoeten", voegt Boy eraan toe. "Zo'n twintig procent van onze bezoekers komt oorspronkelijk uit Indonesië. Voor hen is de Pasar Malam een soort reünie."

De Pasar Malam begint zaterdag 1 augustus om 13.00 uur en duurt tot 22.00 uur. Zondag is het terrein geopend van 12.00 tot 20.00 uur.

www.pasarmalaminternationaal.nl

BN de Stem
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
10de Pasar Malam Etten-Leur: 1 augustus 2009
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 6/7-08 Pasar Malam in Oderkerkpark te Etten-Leur
» 14 en 15 nov. - Pasar Malam Rijswijk
» Pasar Malam in het Oderkerkpark 7 en 8 augustus 2010
» 3 t/m 5 juli 2009: Pasar Malam Asia, Eindhoven
» 22 aug./15 okt. "Totok II" in de Nieuwe Nobelaer, Etten-Leur

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: