Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit Empty
BerichtOnderwerp: Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit   Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit Icon_minitimeza 23 jul 2016 - 20:34

Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit
23-07-2016
EPA

Zes jaar geleden ging Omar naar Monkey Forest op Bali, een park waar apen vrij rondlopen. Hij wilde een onschuldig babyaapje aaien toen die hem ineens in zijn hand beet. In 2012 overkwam Wesley bijna hetzelfde. Hij werd gebeten door waarschijnlijk een boze alfa-aap, dit keer in het been, ook op Bali.

Omar en Wesley zijn niet de enigen bij wie een reisje naar het buitenland werd verstoord door een apenbeet. Omdat Nederlanders steeds verder op vakantie gaan, neemt ook het aantal exotische ongelukken toe. Als je dan niet snel handelt, kan dat fatale gevolgen hebben.


"Ik had een klein wondje op m'n hand", blikt Omar terug. "Eerst dachten we dat het niets bijzonders was, maar mensen raadden ons aan om toch naar de dokter te gaan. We gingen daarom op zoek naar dokters op Bali, alleen was er niemand die de injecties kon toedienen. We moesten dus wachten tot we terug in Nederland waren. Uiteindelijk kreeg ik daar pas tien prikjes."

In Wesley's geval liet de hulp ook lang op zich wachten. "Medewerkers van het park reageerden heel nonchalant. Op de vraag of ik doodging, antwoordden ze: 'Nee, nu niet, misschien pas over 24 uur.' Bij de EHBO-post konden ze alleen mijn wond schoonmaken, maar hadden ze geen eens de prikken die ik op dat moment nodig had."

Vervolgens heeft Wesley zelf zijn prikken moeten regelen op verschillende plekken in Indonesië. "En daarvoor moet je telkens naar verschillende balies, waar iedere keer opnieuw betaald moet worden. Dat is in Nederland toch een stuk beter geregeld."

Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit 34t908x
Wesley's been voordat de aap daarin bijt YOUTUBE

Omar en Wesley hebben geluk gehad dat ze nog op tijd werden behandeld. Als je wordt gelikt, gekrabd of gebeten door een hond, kat, vleermuis of aap, kan je rabiës oplopen. Dat wordt ook wel hondsdolheid genoemd. Als je daarmee geïnfecteerd bent, kan dat leiden tot zenuwverschijnselen en uiteindelijk tot de dood.

Alarmcentrale Eurocross ziet de afgelopen twee jaar een enorme toename van vanuit het buitenland van mensen die bang zijn rabiës te hebben. "Twintig jaar geleden kregen we maar een melding per paar maanden", zegt woordvoerder Angela Looye. "Dit jaar hadden we al honderdtwintig meldingen voor het hoogseizoen begon. Nu hebben we er zeker een per dag. Bij hoeveel mensen uiteindelijk ook echt hondsdolheid is vastgesteld en hoeveel mensen uiteindelijk zijn overleden, weten we niet."

Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit 2n8tu01
Wesley bij de EHBO-post na de apenbeet YOUTUBE

De forse toename van rabiësmeldingen betekent niet dat het aantal incidenten ook even snel toeneemt, zegt Eurocross. Voor een deel kan het ook dat meer mensen het nu melden dan vroeger. "Er is nu een groter bewustzijn wat betreft rabiës en dat je alert moet zijn. Zo werden we onlangs nog gebeld door iemand die bang was dat hij de ziekte had, omdat hij dacht dat er een vleermuis tegen zijn gezicht was gevlogen."

Sophia Anastasia @artbysophia
Post van George op vakantie op Bali:"Ik werd zomaar ineens door een aap gebeten in het MonkeyForest. Zou ik naar een dokter gaan?"
Eeeh, ja!
13:03 - 10 mei 2016
retweets vind-ik-leuks

Omar en Wesley lijken inmiddels niet meer boos te zijn op de apen door wie ze werden gebeten. "Als ik nog een keer de kans heb, ga ik gewoon terug naar het apenpark", zegt Wesley. "Het heeft eigenlijk geen zin om het die apen kwalijk te nemen, zij reageren ook gewoon uit zelfverdediging."

En Omar kan er nu ook gewoon om lachen, hij gebruikt de gebeurtenis als een sterk verhaal om aan zijn vrienden op Twitter te vertellen:

sosa bby @Omaryonce
Funfact: Op Bali ben ik gebeten door een kaolo aap en moest toen 10 injecties krijgen tegen hondsdolheid
21:40 - 11 april 2016 · Amsterdam, The Netherlands, The Netherlands
retweets 6 6 vind-ik-leuks

NOS
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Dagje apen aaien in een apenpark? Kijk uit
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ´n Dagje pasar.. 22-05-2009
» Komodovaraan bezoekt camerman na dagje filmen
» Indonesiërs maken balletjes van beschermde apen
» Apenheul laat apen chatten met soortgenoten
» Apen en schildpadden als huisdier: bossen lopen leeg

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: