Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan Empty
BerichtOnderwerp: Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan   Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan Icon_minitimewo 21 dec 2016 - 9:20

Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan
21-12-2016, 06:29

Na als trainer jarenlang op de Nederlandse velden te hebben gelopen, gooide Pieter Huistra in 2015 het roer om. Hij koos voor het avontuur dat hem via een korte romance met de bond van Indonesië in Japan bracht, waar hij van een amateurclub een topclub moest maken. Nu is hij terug met een tas vol verhalen.

Met de jetlag nog voelbaar vertelt Huistra in het radioprogramma Langs de Lijn En Omstreken over zijn wonderlijke periode in het buitenland die hij begint als technisch directeur in Indonesië. Politieke spelletjes zorgen voor een vroeg einde.

"De verkeerde persoon werd door de bond gekozen als coach en dat stond de president niet aan", legt Huistra uit. De overheid die zich inmengt bij de bond, dat mag niet van de FIFA. De wereldvoetbalbond schorst de bond en Huistra pakt zijn biezen.

'Boos worden helpt niet'
"Je weet dat zulke dingen kunnen gebeuren in zulke landen. En om daar als directeur een beleidsplan uit te voeren, was niet even makkelijk. Het was lastig om mensen in beweging te krijgen en te houden. Er is daar weinig georganiseerd."

Het irriteert de 49-jarige oud-prof. "Je kunt boos op ze worden, maar dat helpt niet. Dan kun je nog beter proberen er met een lach iets van te maken, anders haken ze af."

Van Jakarta naar Tokio, de volgende halte voor Huistra. Iwaki FC, een ambitieuze amateurclub die binnen tien jaar uit wil komen op het hoogste niveau, vraagt hem om het voetbalverstand van Johan Cruijff daar te implementeren. Huistra, die trainer is geweest van Jong Ajax en even assistent was bij het eerste, neemt de uitdaging aan.

"Het tegenovergestelde van Indonesië. In Tokio verliep alles soepel en georganiseerd. Er was zelfs bijna geen file te bekennen." Toch begint de uitdaging niet helemaal zoals gehoopt.

"Toen ik kwam, waren er vijf spelers, er was geen veld en er was geen clubhuis, niks... De eerste drie maanden moesten we ons behelpen op een zandveld."

Tranen
Maar na een tijdje begint het te lopen. De club wint prijzen en promoveert. "Ik liet ze vorige week achter met een eigen clubhuis, een geweldig veld en 32 spelers. Het voelde een beetje alsof ik een kindje achterliet en ik heb wat tranen weg moeten pinken."

De afspraak met de Japanners was om het een jaar te doen. Nu wil Huistra weer dichter bij huis werken. "Ik ben allround: ik kan als hoofdtrainer, als assistent en als technisch directeur aan de slag. Voorlopig liggen de banen in Nederland niet voor het oprapen, maar wie weet wat er de komende maanden gebeurt."

Luister en kijk bij de NOS
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan Empty
BerichtOnderwerp: Re: Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan   Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan Icon_minitimewo 21 dec 2016 - 9:22

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Huistra is weer thuis na wonderlijke avonturen in Indonesië en Japan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Museumweekend: gamelanmuziek en wonderlijke verhalen uit Indonesië
» Huistra aan de slag in Indonesië
» Huistra interim-bondscoach Indonesië
» ‘Even thuis in Indonesië’
» Indonesië hoort thuis bij Briic-landen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: