Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Islamisering en kerstening in Indonesië

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Islamisering en kerstening in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Islamisering en kerstening in Indonesië   Islamisering en kerstening in Indonesië Icon_minitimewo 28 dec 2016 - 9:13

Islamisering en kerstening in Indonesië

Door Christian Jongeneel Gepost op 11:00 dinsdag 27 december 2016 Thema Leven

Islamisering en kerstening in Indonesië 1262x5t
Chinees-Indonesische kinderen in kerstuitdossing

Afgelopen zomer was ik voor het eerst in ruim tien jaar terug in Tomohon, een dorp (inmiddels een stad) in de Minahasa, een christelijk gebied in het noorden van het Indonesische eiland Sulawesi. Om vijf uur ’s ochtends werd ik uit mijn bed gebruld door de plaatselijke kerk. De kerk deed dat om de moskee voor te zijn.

Veertig jaar geleden, toen ik er als kind opgroeide, was dit ondenkbaar. Tomohon was christelijk gebied en het handjevol moslims hield zich koest. Nu zijn er meer moslims. Het gaat namelijk goed met de Minahasa en dus zijn er arbeiders nodig. Dat was vroeger al zo. Ons personeel kwam ook van het moslimdeel van Sulawesi.

De rivaliteit tussen christenen en moslims was hét gespreksitem. De taxichauffeur op het vliegveld was de eerste. “Wij Minahassers moeten meer kinderen maken, want anders worden we een minderheid”, begon hij te oreren zodra hij doorhad dat ik de taal sprak.


Ahok proces

Dezelfde rivaliteit speelt op een grotere schaal in het proces tegen Ahok, de Christelijk-Chinese gouverneur van Jakarta, die van blasfemie beschuldigd wordt. Vandaag wordt het proces tegen hem voortgezet.

Aanjager achter het proces is de FPI, een groep radicale moslimactivisten die bekend staat om het verstoren van bijeenkomsten en het vernielen van eigendommen als die niet islamitisch genoeg zijn (tenzij je ze betaalt om het niet te doen, uiteraard). De FPI was de aanjager achter een enorme demonstratie tegen Ahok, die uitgebreid de internationale pers haalde, in tegenstelling tot de iets kleinere pro-Ahok demonstratie een dag later.

Welke banden er precies zijn tussen de FPI en politie/leger is altijd schimmig geweest. Ze kreeg in elk geval de ruimte onder de vorige president van Indonesië, Susilo Bambang Yudhoyono, wiens zoon Agus nu in de race is voor het gouverneurschap van Jakarta. Reden genoeg om aan te nemen dat er meer speelt dan vermeende blasfemie. Kamp Ahok is overigens in de tegenaanval. De leider van de FPI in Jakarta wordt sinds vorige week gezocht (linkje in het Indonesisch) wegens bedreiging van vice-gouverneur Djarot Saiful Hidayat, een moslim. Ahok en Hidayat halen ook nog altijd de meeste campagnefondsen binnen.

Hoe dan ook, de kwestie Ahok domineerde de Indonesische sociale media in 2016. Indonesiërs weten uiteraard dat er veel meer speelt dan geloof, maar het is geen toeval dat op dit onderwerp de vlam in de pan slaat. Het is een strijd om de identiteit van het land.

Demografie

Indonesië is het land met het hoogste aantal moslims ter wereld. Het land heeft strikte wetten en er zijn gebieden, met name stukken van Aceh, waar de sharia is ingevoerd. Toch gaat het er niet goed met de islam. Wereldwijd groeit het aandeel moslims op de totale bevolking, maar in Indonesië niet. Daar daalt het naar verwachting met circa één procent tot 2050, terwijl het aandeel christenen toeneemt.

Belangrijkste reden is dat christenen het advies van mijn taxichauffeur ter harte nemen: ze maken meer kinderen dan de moslims. Daarnaast verlaten meer en meer Chinezen het Boeddhisme voor het Christendom. En er is het effect dat ook in Algerije en Iran zichtbaar is: gematigde moslims worden christen omdat ze het extremisme van hun geloofsgenoten zat zijn.

De Indonesiërs kunnen dus nog decennia vooruit met hun discussies over moslims en christenen. Naar mate de mobiliteit toeneemt zullen ze meer met elkaar te maken krijgen en dus elkaars overlast ervaren. Toen ik me bij een andere chauffeur beklaagde over de vroege wake-up call van de kerk, haalde hij zijn schouders op. Ik had wel gelijk dat het knettergek was, maar het hoorde nu eenmaal bij de huidige toestand van het land. Er was veel in de Indonesische identiteitscrisis dat me aan Nederland deed denken.

Sargasso
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Islamisering en kerstening in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islamisering en kerstening in Indonesië   Islamisering en kerstening in Indonesië Icon_minitimewo 28 dec 2016 - 13:38

Welke banden er precies zijn tussen de FPI en politie/leger is altijd schimmig geweest.
===========================
Is duidelijk beschreven in diverse (oude) artikelen.

Ze kwamen in zicht tijdens de omwenteling/reformatie van de studenten in 1998.
Zag je hoe groepen "witjurken" (pardon me)inhaken bij de studenten/activisten.
De eerste keer live uitzending van de rellen in Indonesia, dankzij CNN en andere buitenlandse tv staions zoals BBC.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maggyjalan

Maggyjalan


Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 06-01-09

Islamisering en kerstening in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islamisering en kerstening in Indonesië   Islamisering en kerstening in Indonesië Icon_minitimevr 6 jan 2017 - 18:25



De "witjurken" zijn juist de extremisten van de Islam.....zij willen de macht hebben in héél Indonesië, en

als het aan hun lag, gaat de sharia-wet direct van kracht....bbbrrrrr, arme mensen de meesten zijn in hun

hart helemaal geen islam-aanhangers, maar moeten wel om geen gezichtverlies te lijden en ook krijgen ze geen

werk, huis of andere "voorzieningen", wat het ook mag zijn !!

Gelezen op andere forum waar Indo's al jaren wonen tussen het gewone volk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Islamisering en kerstening in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islamisering en kerstening in Indonesië   Islamisering en kerstening in Indonesië Icon_minitimewo 11 jan 2017 - 14:04

Mijn vriendin draagt ook een witte jurk, maar dat ding is slechts heel even wit, want de rest van het jaar ziet ie er gewoon goor uit, omdat ie alleen met oud en nieuw de wasmachine in werd gedenderd.

hoe tog dese?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Islamisering en kerstening in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islamisering en kerstening in Indonesië   Islamisering en kerstening in Indonesië Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Islamisering en kerstening in Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Islamisering van Indonesië dreigt
» Moslimradicalen tegen kerstening
» Garuda Indonesië vliegt non-stop naar Indonesië (va. 30 mei '14)
» Vulkaanuitbarsting in Indonesië
» CAO in Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: