Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië   Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië Icon_minitimevr 19 mei 2017 - 14:21

Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië

19-05-2017
Het zou een illegale staking zijn, die mijnwerkers op 1 mei begonnen in de Grasberg-mijn in Indonesië. Tienduizend kompels, lid van de mijnwerkersvakbond CEMWU, protesteerden tegen het nieuwe verlofbeleid, en zouden dit 30 dagen volhouden. Op 9 mei voegden de flexwerkers van de mijn zich bij de stakers. De eigenaar, PT Freeport, reageerde bruut met ontslag.

Tot nu toe zijn 178 stakers ontslagen, 44 staan op de nominatie en een week later nog eens 83. PT Freeport beschouwt de staking als ‘ongeoorloofde afwezigheid’. Elke mijnwerker die langer dan 5 dagen afwezig is, wordt ontslagen. Terwijl er geen juridische uitspraak ligt of het al dan niet illegaal staken. Wel is het illegaal in Indonesië om werknemers te ontslaan vanwege een staking.

Conflict tussen bedrijf en Indonesische regering

De oorsprong van dit geschil ligt in een conflict tussen de onderneming en de Indonesische regering. Grasberg is een enorme, open koper- en goudmijn die vanuit de ruimte zichtbaar is. Hij ligt in de bergen van Papua-Indonesië en geeft werk aan 32.000 werknemers. Het heeft de op één na grootste koperafzetting in de wereld, en wordt geleid door FT Freeport Indonesia, de lokale vertegenwoordiger van Phoenix, Freeport-McMoRan in de VS.

Freeport is in conflict met de Indonesische regering over de langetermijnvisie op de mijn. De mijn is al enige tijd omstreden vanwege de milieuschade die het veroorzaakt. Maar ook door de aspiraties van de Papuaanse separatistische beweging, de perceptie dat de lokale gemeenschap geen voordeel van de mijn heeft en vermeende corruptie staat het imago van Grasberg onder druk. Er zijn geluiden binnen Indonesië om de mijn te nationaliseren.

Zorgen over verlof

Als antwoord op de heersende druk, blokkeerde de Indonesische regering de koperexport en stelde het contract van Freeport in twijfel. Het bedrijf reageerde door de productie te reduceren en geen investeringen te doen. Freeports exportvergunning is kort geleden weer teruggegeven na een bezoek van de vicepresident van de VS, Mike Pence. Carl Icahn, een donor van de huidige VS-president Trump, is een grote investeerder van Freeport.

Om kosten te besparen introduceerde Freeport een verlofbeleid, waarbij werknemers ineens gedwongen lang verlof kregen. Hoewel dit verlof wordt doorbetaald, verliezen werknemers allerlei voordelen, waaronder uitbetaling van overwerk en verblijf. Werknemers die lang verlof kregen, werden binnen 2 dagen uit hun barak gezet. Werknemers zijn bovendien bang dat het lang verlof zal leiden tot ontslag.

Enorme onzekerheid bij werknemers

In afspraak met de onderneming is er een speciale arbitragecommissie ingesteld om geschillen op te lossen. Het verlofbeleid was eenzijdig ingevoerd, zonder raadpleging van de vakbonden, en de werknemers zijn willekeurig geselecteerd voor lang verlof. Het bedrijf heeft ook nog het werk van flexkrachten gereduceerd. De situatie heeft enorme onzekerheid bij de werknemers en hun families veroorzaakt.

Oproep tot dialoog en onderhandeling

Vakbond CEMWU heeft dan ook de regering en het bedrijf gemaand hun conflict op te lossen. Ook heeft het de Indonesische regering aangemoedigd om een helder, wettelijk raamwerk te maken, zodat het bedrijf voor de lange termijn kan investeren. Ook de internationale sectorbond IndustriALL bemoeit zich met de zaak. Ze roept op tot dialoog en onderhandeling.

Bron:
IndustriALL
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Mijnonderneming ontslaat stakende kompels in Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesië: Importbelemmeringen tuinbouwproducten
» Indonesische president ontslaat minister met dubbele nationaliteit
» Garuda Indonesië vliegt non-stop naar Indonesië (va. 30 mei '14)
» CAO in Indonesië
» Ex-parlementsvoorzitter Indonesië cel in

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: