Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd Empty
BerichtOnderwerp: Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd   Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd Icon_minitimedo 20 jul 2017 - 12:59

Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd
do 20 jul 2017, 10:23 Human Interest

Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd 10010

Eduard Bolte is 100 jaar, ziet er uit als een man van net 80 en heeft zijn 100-jarige bestaan dubbel gevierd. Eerst met familie en afgelopen woensdag 12 juli met burgemeester Cees van der Knaap en de medebewoners van verzorgingshuis St. Barbara.

Door Jacqueline Postma

EDE - De 100-jarige Eduard Bolte heeft een nuchtere uitstraling: "Het is niets bijzonders om 100 jaar te worden, voor mij is het gewoon een volgende dag. Ik voel geen verschil. Lang geleden was het al duidelijk dat ik de 100 zou bereiken." Op 95-jarige leeftijd is Eduard nog geopereerd, omdat hij nauwelijks meer kon lopen. Zoon Rob: "De operatie aan zijn rug werd eigenlijk alleen maar uitgevoerd bij mensen die niet ouder zijn dan 75 jaar." Eduard laconiek: "Ze vonden mij nog fit genoeg gelukkig maar, want ik zat bijna in een rolstoel en nu loop ik gewoon weer rond." Er staat zes weken herstel voor deze operatie. Eduard: "Na acht dagen zat ik naast mijn zoon in de auto naar Wageningen om bij mijn vrouw op bezoek te gaan."

Jarenlang heeft Eduard voor zijn demente echtgenoot gezorgd. Eduard: "Het is een ziekte die niet tegen te houden is." Eind 2005 is het echtpaar in St. Barbara gaan wonen. Eind 2006 heeft dementie de overhand gekregen bij mevrouw Bolte en wordt ze gedwongen om voor de juiste zorg naar Wageningen te verhuizen. Jarenlang bezoekt Eduard zijn vrouw en rijdt zelf elke dag naar Wageningen om voor zijn vrouw te zorgen. Totdat zijn eigen gezondheid parten begint te spelen. De laatste negen maanden heeft het echtpaar weer bij elkaar kunnen wonen in St. Barbara, omdat Eduard fysiek niet meer in staat was om elke dag naar Wageningen te gaan.

Indonesië

In 1946 is Eduard als vrijwilliger naar Indonesië gegaan. "Hier heb ik mijn vrouw ontmoet in 1947, ik ben bij haar thuis geweest en heb haar uiteindelijk mee naar Nederland genomen en altijd bij haar gebleven. In 1948 zijn we getrouwd en aan het einde van het jaar werd mijn eerste zoon geboren in Indonesië." Op 30 december 1949 heeft het jonge paar met de baby van amper een jaar oud snel Indonesië moeten verlaten met vrees voor eigen leven. Zoon Rob: "In die tijd moesten alle Nederlanders en mensen die een band met Nederland hebben snel Indonesië verlaten. Het politieke klimaat in die tijd was erg anti-Nederland(ers)."

Vakantie

Dochter Maya vertelt: "We woonden in Arnhem en gingen altijd de hele zomer in Schaarsbergen kamperen. Mijn vader werkte bij de luchtmacht in Deelen. Vanuit de camping waren we dichterbij. Mijn vader deed er altijd een week over om de campingplek op te bouwen; de eerste dag de tent, daarna de bedden en zo elke dag een stukje. Op zaterdag was de tent ingericht en gingen mijn moeder en broers en ik naar de camping. Aan het einde van de vakantie werd het ritueel omgekeerd uitgevoerd."

De Edese Post
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Edenaar bereikt 100-jarige leeftijd
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Één der grootste keroncong grootheden overleden op 92-jarige leeftijd.
» De oudste inwoonster van Groningen is op 107-jarige leeftijd overleden
» Zwaluwspuug in je koffie: bereikt booming business Azië ook het Westen?
» BN'ers op leeftijd voor MAX naar Indonesië
» 'De jeugdige leeftijd van veel Indonesiërs is een opportuniteit'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: