Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel Empty
BerichtOnderwerp: 'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel   'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel Icon_minitimevr 9 jan 2009 - 10:02

Onderdrukking in Indië nog altijd voelbaar
door Peter van Vlerken. vrijdag 09 januari 2009

De Eindhovense Loes Nobel (Surabaya, 1931), die sinds de jaren zeventig met gedichten, verhalen en romans op dikwijls aangrijpende wijze de geschiedenis van Nederlands-Indië levend houdt, heeft haar eerste verhalen opnieuw gepubliceerd en aangevuld met herinneringen van haar vader. Onder meer in het titelverhaal uit de bundel 'Gebroken rijst' toont de schrijfster hoe de Nederlandse onderdrukking haar sporen zodanig heeft nagelaten bij de inheemse bevolking dat die ook generaties later nog ernstig voelbaar zijn. Het verhaal beschrijft hoe een Indische Nederlander zich tot zijn verdriet op dezelfde tirannieke neigingen betrapt die hij maar al te goed kende van zijn vader.

Die vader, een toevallig geheel blanke nazaat van een Nederlander en een Javaanse, meende zich om die reden dezelfde houding te moeten aanmeten als de koloniale onderdrukker.

Hoe wreed de koloniale tijd kon zijn, laat een van de aangevulde verhalen zien, waarin een plantagearbeider - 'slaaf' is een beter woord - en zijn vrouw het opnemen tegen hun blanke baas. Door die verhalen te presenteren als herinneringen van haar vader demonstreert Loes Nobel in de vorm waar het haar inhoudelijk om te doen is.


'Gebroken rijst, Indische verhalen', bundel van Loes Nobel.
Uitgave: Kemper Conseil. 132 blz.
Prijs: 15 euro.

ED
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel   'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel Icon_minitimewo 14 jan 2009 - 0:24

In Moesson was ook over dit boed eens geschreven.
Volgens het schrijven in Moesson moet dit boek heel goed zijn en behoort bij elk Indo's en Indiëgangers thuis te zijn.

Dit boek heb ik nog niet gelezen.
Door de opheffing van MSN groups sites heb ik heel erg druk, dus voorlopig geen tijd om te lezen. Als ik weer eens naar Indonesia ga, zal ik misschien toch wel in het vliegtuig lezen.
Het is dus een aanrader om dit boek te kopen.

Adios y Hasta Lavista.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
'Gebroken rijst, Indische verhalen' - Loes Nobel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische gerechten, Indische verhalen
» Indische verhalen in Nieuwe Veste Breda
» Indische keukengeheimen – Recepten en verhalen van 3 generaties Keasberry
» Bittere rijst
» Rijst met garnalen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: