Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter Empty
BerichtOnderwerp: Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter   Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter Icon_minitimedi 10 okt 2017 - 9:49

'Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter'
10-10-2017, 07:09 | Van de redactie

SCHERPENZEEL ,,Het idee om een kinderboek uit te geven, zat al jaren in mijn hoofd. En nu ligt mijn eerste boekje in de winkel. Heel bijzonder," zegt Huub van der Erve. Het boekje heet 'Ratje Razendsnel, Hommeltje en andere verhaaltjes' en is bedoeld voor kinderen van nul tot vijf jaar. Het is verkrijgbaar bij Primera Scherpenzeel en eind van deze maand op www.bol.com.

Van der Erve schreef de verhalen en gedichten voor zijn kinderen en later kleinkinderen. ,,Ik maakte het eerste slaapliedje voor mijn dochter van toen net één jaar oud. We woonden in Indonesië. Later kwam er nog een liedje bij. Tot we kleinkinderen kregen, kwam er geen lied of gedicht meer bij. En bij het eerste kleinkind ging het weer kriebelen. Ik maakte voor haar een eigen boekje met verhalen en liedjes. Mijn doel is om voor elk kleinkind, we hebben er zes, een boekje te maken. Inmiddels heb ik de derde bijna klaar", lacht hij.

STOEIEN
Het idee ontstond om zijn bedenksels ook breder te delen, door een boekje uit te brengen. Hiervoor richtte hij samen met zus Ingrid van de Krol een uitgeverij op, Hubenink genaamd. De tekst in het boek is van de hand van Van der Erve, de illustraties van zus Ingrid en een andere zus is verantwoordelijk voor de lay-out. ,,Mijn zus schilderde vooral portretten, toen ik haar vroeg om de illustraties voor dit boek te maken, moest ze even nadenken. Ze is wat gaan stoeien met het illustreren en maakte een zwaan. Ze had de smaak te pakken en daarna ging het heel snel". Begin dit jaar is Van der Erve begonnen met het boekje samen te stellen. Inmiddels ligt het in de winkel.

RAZENDSNEL
Door het in eigen beheer uit te geven, kon hij veel keuzes zelf maken. Zoals de titel. ,,Ik dacht eerst aan een simpele titel als 'mijn eerste boekje' of 'hommeltje'. Maar nu is de titel 'Ratje Razendsnel, Hommeltje en andere verhaaltjes' geworden. Dat dekt de lading goed vind ik". Van der Erve heeft ook favorieten in zijn boek staan. ,,Het gedicht over Kanarie Piet is geïnspireerd op een oude foto in mijn woonkamer. Op de achterkant van die foto staat dat de kanarie doodging in 1949. Zo ontstond het gedicht. Het verhaal van Ratje Razendsnel heb ik aan een muizenplaag op mijn werk ontleend. ,,Het is niet alleen leuk voor jonge kinderen om hieruit voorgelezen te worden. In de teksten zitten woordgrapjes en humor die volwassenen kunnen waarderen, verwacht ik. Alles is op rijm, dat leest prettig voor.´´ Hij heeft het boek uitgebreid getest op zijn kleinkinderen. Zij hebben al favoriete verhaaltjes merkt hij. In eerste instantie is er een oplage van duizend exemplaren. Via e-mail, hubenink@gmail.com, is een boekje te bestellen of eind oktober op www.bol.com. In Scherpenzeel is het boek verkrijgbaar bij Primera Scherpenzeel voor een verkoopprijs van 8,95 euro. ,,Het tweede boek zit al in de pijplijn. Alle teksten en illustraties zijn al klaar. Op www.fantasiebeestjes.nl, de website van mijn zus, kan men kennismaken met de tekeningen uit het boek. We overwegen nu om ook wenskaarten uit te brengen in deze stijl. Het boekje is verpakt in een gekleurde transparante envelop compleet met boekenlegger, leuk om cadeau te geven", vertelt een enthousiaste Van der Erve.

Scherpenzeelse Krant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Eerste slaapliedje in Indonesië voor dochter
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Eerste EC725 voor luchtmacht Indonesië
» Eerste rechtszaak in Indonesië voor bezit van bedreigde schildpadden
» Erry Stoové: 'Mijn dochter zei: doe dit voor je papa en mama, pap'
» Raalte uit waardering door eerste ontbijt voor veteranen
» Zomaar, om even bij stil te staan en respect te tonen voor een Indische dochter.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: