Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Riek van de Laak honderd jaar

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Riek van de Laak honderd jaar Empty
BerichtOnderwerp: Riek van de Laak honderd jaar   Riek van de Laak honderd jaar Icon_minitimeza 28 okt 2017 - 14:35


url=https://servimg.com/view/16053921/121]Riek van de Laak honderd jaar Dd86ed10[/url]

Riek van de Laak wordt op woensdag 1 november 100 jaar. Haar eeuwfeest viert ze met kinderen, klein- en achterkleinkinderen en verdere familie en vrienden (Foto: Wendy van Lijssel)

Riek van de Laak honderd jaar
za 28 okt 2017, 9:00


DEN DUNGEN – Honderd jaar geleden zag Riek van de Laak Smith in Tjimahi op Java Indonesië het levenslicht. De al bijna zeven decennia lang in Nederland wonende dame viert op woensdag 1 november met haar kinderen, achter- en kleinkinderen en verdere familie en vrienden haar verjaardag in Litserborg in Den Dungen.

Riek Smits werd in 1917 geboren in Indonesië. Als jongedame liep ze in het uitgaansleven de Nederlandse militair Christ van de Laak van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL) tegen het lijf. "Onze vader was een Vughtse jongen die als 17-jarige beroepsmilitair werd en een jaar later al uitgezonden werd naar Indonesië. Daar kwam hij in contact met onze moeder", vertelt oudste zoon Frans. De bijna jarige is bij het gesprek, is goed aanspreekbaar en haakt af en toe in, maar vindt het prettiger om haar zoon als woordvoerder in te zetten. Hij vervolgt: "De vonk sloeg dusdanig over dat mijn ouders trouwden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Nederlands Indië door Japan bezet. Mijn ouders werden beiden in aparte jappenkampen vastgezet. Ik was net geboren en mijn zusje Silvia was twee jaar oud toen we met onze moeder in een kamp terecht kwamen. We hebben er vier jaar vast gezeten", blikt Frans namens zijn moeder terug. Het hoeft geen betoog dat de omstandigheden er niet gemakkelijk waren. Na de bevrijding werden ook Mady en Christel geboren. Daarmee was het gezin compleet. In 1949 vertrok het gezin voor een vakantie naar Nederland. Door omstandigheden bleek terug gaan onmogelijk. "We hadden slechts enkele vakantiespullen. Meer niet. We hebben even bij familie gewoond, vervolgens kregen we een huis in Den Bosch. Daar hebben onze ouders jaren gewoond. Omdat het lekker dorps was en omdat mijn zus Silvia hier woonde, wilden ze graag naar Den Dungen. Dat lukte na huizenruil", aldus Frans. Dat is intussen decennia lang geleden. Het echtpaar nestelden zich stevig in Den Dungen. Het leven spaart niemand. Ook Riek niet. In 1988 stierf Christ plotseling en net voor de eeuwwisseling overleed na een ziekbed oudste dochter Silvia. Ondanks deze intens verdrietige gebeurtenissen bleef Riek veerkrachtig. Ze haalt tot de dag van vandaag alles uit het leven. Een statement wat door de eeuweling bevestigd wordt. Ze somt op: "Uit eten gaan, een terrasje pikken, activiteiten bij Litserborg en ik vind het leuk om met de Zonnebloem op stap te gaan." De eeuweling geniet nog van het leven. Haar eeuwfeest viert ze op woensdag 1 november samen met kinderen, klein- en achterkleinkinderen en verdere naasten in Litserborg in Den Dungen.

De Meierij
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Riek van de Laak honderd jaar
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Honderd jaar Tanks' bij NMM, tot 26-10-'16 + 27/28-08 hét tankevenement
» Honderd motorrijders in Assen voor toertocht Molukse gevangenen
» IAF 9 jaar........
» Boekpresentatie 'Een meisje van honderd' van Marion Bloem
» Oud-Indiëgangers: 'Niet iedereen haalt de negentig of honderd'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: