Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast




Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie Empty
BerichtOnderwerp: Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie   Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie Icon_minitimevr 9 jan 2009 - 20:00

Kepada Ibu Guru Pengopi dan siswa-siswa Bahasa Indonesia di Website Indonesie
============================================================

Bahasa Indonesia is erg belangrijk voor de toeristen die regelmatig naar Indonesia, Malaysia en Singapore op vakantie gaan.

In Malaysia en Singapore spreken menige plaatselijke bevolking Malaysia(Maleis) het is bijna net als de Bahasa Indonesia.
Met de Bahasa Indonesia kan ik in Malaysia en Singapore ook met menige mensen daar conversatie houden.

Uit mijn ervaring heb ik bijna altijd een streepje voor gedurende mijn rondreizen in Indonesia als ik de plaatselijke bevolking in Bahasa Indonesia aanspreek en volledige conversatie houd.

Sommige studenten gaan liever in het Engels, omdat zij hun Engelse Taal kennis
willen opvoeren door zoveel mogelijk met de Engels sprekende toeristen te communiceren.

Als je geluk hebt ontmoet je weleens een Nederlands sprekende Indonesiers,...het zijn meestal oudere mensen,....bijvoorbeeld oud-leraar, oud-onderwijzer, oud-ambtenaar(van de Nederlands-Indië periode) etctera.

Op het eiland Bali spreken menige mensen een beetje Engels en heel erg klein beetje Nederlands omdat dit eiland erg toeristisch is en er komen heel veel toeristen uit Europa,
uit de Engels sprekende landen en uit andere delen van Azië.

Als ik daar aan het wandelen ben, roepen veel mensen meestal:
"Transport mister. Transport to everywhere mister..!!!!"

Terwijl op Java riepen zij:
"Goedkoop Nir.!!!! Mag wel in euro betalen Nir.!!"
"Allemaal veel kopen,..prijs wordt goedkoop meproud en meneer....!!"

Voor het hotel of restaurant:
"Eerst eten en drinken meproud en meneer, straks bij mij goedkope dingen kopen yaa..!!
Alles met grote kortingen net als opruiming bij C & A in Holland deze kleren bij mij allemaal met speciaal kortingen voor mensen uit Holland, yaa meproud en meneer..!!!!"

Maar een conversatie in het Nederlands kennen deze mensen niet.
Conversatie in het Engels kent niet iedereen.

Het is raadzaam om een beetje in de Bahasa Indonesia te kunnen communiceren.
Het is absoluut niet noodzakelijk,....maar wel gewenst om een beetje in de Bahasa Indonesia te kunnen communiceren.


Mbak Pengopi.
==========
Sekianlah dahulu tentang Belajar Bahasa Indonesia.
Saya harapkan mbak Pengopi
dapat mulai dengan Pelajaran Bahasa Indonesia di Website Indonesie ini.

Kepada siswa-siswa Bahasa Belanda - Bahasa Indonesia
saya ucapkan:
"Selamat Belajar dengan Latihan-Latihan Bahasa Indonesia di Ibu Guru Pengopi"

Salam hangat dan sampai berjumpa pula dilain kali di website Indonesie,
Ben Vink
Webmaster ICM-Forum.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie   Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie Icon_minitimevr 16 jan 2009 - 22:57

vbenv schreef:
Als je geluk hebt ontmoet je weleens een Nederlands sprekende Indonesiers,...het zijn meestal oudere mensen,....bijvoorbeeld oud-leraar, oud-onderwijzer, oud-ambtenaar(van de Nederlands-Indië periode) etctera.

Ik denk dat het waarschijnlijk Indonesiers waren die tot de groep leerlingen die de H.I.S (Hollands Inlands School) hebben gevolgd.
Hun aantal was 88.223 leerlingen , aangevuld met 10.021 Leerlingen van de voorgezetonderwijs en 5.990 beroepsonderwijs etc.
Van de eerste groep zijn ze dan nu ongeveer 80 jaar en ouder.
Aangenomen dat ze de HIS met hun 12 jaar hebben gedaan , vaak zijn ze iets ouder .
Dit heeft te maken dat ze een taal achterstand hadden in vergelijking met de Nederlanders (totoks).
Dit zijn cijfers van 1939-1940.
Bron : CBS 1941 .(G.Kolf&Co Batavia-C.)
Bij de voorgezetonderwijs zijn ze dan ongeveer 96 jaar en ouder zijn .

De Indonesische leraren cq ambtenaren met Nederlandse opleiding en "vorming" zouden dan ongeveer 100 jaar en ouder zijn .
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Selamat Belajar Bahasa Indonesia di Website Indonesie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Eerst een beetje Bahasa Indonesia leren, daarna een rondreis vakantie naar Indonesië.
» over Bahasa Indonesia
» Bahasa Indonesia
» Bahasa Indonesia
» Bahasa Indonesia

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Bahasa Indonesia :: Vragen, opmerkingen, discussie over Bahasa Indonesia-
Ga naar: