Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mary Leurs (90) brengt boek uit

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Mary Leurs (90) brengt boek uit Empty
BerichtOnderwerp: Mary Leurs (90) brengt boek uit   Mary Leurs (90) brengt boek uit Icon_minitimeza 13 jan 2018 - 17:59

Mary Leurs (90) brengt boek uit

13-01-2018, 07:47 | Van de redactie

LEUSDEN Van Mary Leurs verscheen onlangs het boek Nevel over de padi-velden. De Leusdense beschrijft hierin haar gelukkige jeugd in Nederlands-Indië, maar ook de tijd van de Japanse bezetting en terugkeer naar Nederland. Volgens Leurs moest dit boek er komen. ,,Omdat menigeen weinig of geen kennis heeft wat er zich destijds heeft afgespeeld in Nederlands-Indië. Het is een geschiedenis die niet verzwegen mag worden.''

Marcel Koch

Op 90-jarige leeftijd debuteren als schrijfster, dat vraagt om een boekpresentatie met rode loper en champagne. Maar de werkelijkheid is minder showbizz. Leurs ontving het eerste exemplaar van de uitgeverij gewoon over de post. Op de vraag wat haar eerste reactie was toen ze het boek onder ogen zag en de zachte kaft met haar vingers bevoelde, antwoordt ze goudeerlijk: ,,Ik vond het aan de dunne kant.''

EXTASE Naderhand geeft ze toe dat er wel degelijk ook een gevoel van extase opborrelde toen ze het boek (102 pagina's) uit de envelop griste. ,,Natuurlijk ben ik er blij mee. Het is mooi geworden. Bovendien troost ik mij met de gedachte dat het boek Bezonken Rood van gerenommeerd schrijver Jeroen Brouwers, dat eveneens over Nederlands-Indië verhaalt, ook niet lijvig is.''

ZONDER WROK Haar donkergekleurde ogen schieten naar de boekenkast, waar de tweede plank vol staat met boeken over Nederlands-Indië, waaronder het zojuist genoemde Bezonken Rood. ,,Ik vind dat wel een verbitterd boek hoor, verbitterde man ook die Brouwers. Ik heb mijn levensverhaal zonder wrok opschreven. Enige kwaadheid is mij vreemd. In 1996, vijftig jaar na mijn vertrek uit Nederlands-Indië, was ik weer terug in mijn geboorteland. Och, wat heb ik er toen van genoten, ik werd er met open armen ontvangen."

In het voorwoord schrijft Leurs, wiens wieg in Surabaya stond, onder meer: ,,Hoewel mijn vel blank is en mijn voorkomen Europees is mijn hart Indisch en zal dat altijd blijven.''

MANUSCRIPT
Leurs groeide op als dochter van een adellijke Indische moeder en een Nederlandse vader die hoofdboekhouder was op een suikeronderneming. Ruim een half jaar geleden vertelde ze in deze krant flarden van haar jeugd in Nederlands-Indië.

Bij het afscheid destijds repte Leurs over een manuscript dat ze twintig jaar geleden had geschreven en ooit nog eens in boekvorm wilde uitgeven. Ze heeft woord gehouden. ,,Met behulp van sponsors en eigen spaargeld.''Leurs draagt het boek op aan haar dochter Jeannine die haar altijd vroeg om te vertellen wat ze in Indonesië had meegemaakt.

Maar Leurs gaf er geen gehoor aan. Ze schrijft: ,,Hoewel mijn jeugd daar in dat mooie Indië van de jaren dertig verrukkelijk is geweest, zijn verschillende delen van mijn jonge jaren keurig vergrendeld geweest achter hermetisch gesloten deuren. Dat zijn vooral de jaren na mijn dertiende, de jaren van de Japanse bezetting. Het heeft lang geduurd eer ik de sleutel vond om die deuren te openen.''

Nevel op de padi-velden is verkrijgbaar bij boekhandel Bruna en online te bestellen bij www.bol.com en in de webshop van uitgeverij Nabij Producties.

Leusder Krant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Mary Leurs (90) brengt boek uit
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gigant brengt documentaire over Indië
» Boek 1) Indië in vervlogen tijden en boek 2) Het vergeten Indië
» Koninklijke onderscheiding voor Mary de Lima-Latuheru
» Boekenmarkt Amnesty brengt € 18.000,- op
» Lebaran en wat het met zich mee brengt.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: