Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel Empty
BerichtOnderwerp: Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel   Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel Icon_minitimezo 1 jul 2018 - 10:29

Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel
30-06-2018, 07:05 | Van de redactie

BARNEVELD Een Moluks monument dat eind mei werd onthuld en de trilogie aan boeken van de Molukse auteur Jan Tomasowa inspireerden Jaap Wisse (42) om zijn vondsten eens op tafel te leggen. Een blik op munten uit Nederlands Indië en emblemen van KNIL-militairen.

Freek Wolff

Wisse vond de munten en emblemen in 2004 op het terrein waar nu de Oranjerie staat, naast het kasteel De Schaffelaar. Toen werd op die locatie een stuk bos gekapt en werd de grond bouwrijp gemaakt voor de nieuwe Oranjerie.

,,Eerst kon ik de vondsten niet plaatsen. Toen ging ik op het internet speuren en dan kom je al vrij snel op het verhaal dat in 1951 bij De Schaffelaar een grote groep mensen was gehuisvest. Samen met de huizen in De Biezen waren dat zo'n vierhonderd personen. Vroeger stonden daar de barakken van de Molukkers. Ik heb begrepen dat hier in de oorlog eerst een groep welgestelde joden verbleef. Dus ik vermoed dat dit de zelfde barakken zijn geweest."

DERTIG MUNTEN De Voorthuizenaar laat zijn vondsten zien. Het gaat om negen halve centen uit 1945, zestien gewone centen met een rond gat uit 1937, 1938, 1039, 1942 en 1945, één munt van vijf cent uit 1921, twee munten van twee en een halve cent uit 1945 en twee zilveren munten van een kwart gulden uit 1941 en 1945. ,,Dat gaf natuurlijk een indicatie dat hier iets 'aan de hand' was, omdat het om dertig munten ging."

Naast de Nederlandse tekst over Nederlands Indië, is er op de munten ook een ander schrift te zien, wat Wisse niet thuis kan brengen. Hij vindt de twee zilveren kwartjes het meest bijzonder. De waarde is volgens hem beperkt. ,,Ik vind het leuk om te bewaren, zeker als je een beetje op het spoor komt van het verhaal erachter. Het kriebelt om dit te delen met andere mensen."

DEMONENKOP Naast de munten vond Wisse drie emblemen van KNIL-militairen, waarvan het forse embleem (zeven centimeter doorsnee) van de Y-Brigade (1946-1949) het mooist is. Het is gemaakt van heel dun koper. ,,Oorspronkelijk was dit gezicht ingekleurd met een zwart gezicht en rode ogen, neus, lippen en muts. De Y-Brigade koos de demonenkop als embleem vanwege het feit dat Bali - de plaats van oprichting - het demoneneiland wordt genoemd. Andere brigades werden geformeerd op Malakka. Ik kon niet achterhalen waar dit embleem op gedragen werd. Daar ben ik wel benieuwd naar."

Hiernaast vond Wisse nog een baretembleem (1945-1946), dat een klimmende leeuw voorstelt, met daaronder de tekst Nederland. Die werd gedragen op een baret (hoofddeksel) van een militair. Bovendien vond hij een jagershoorn-embleem, dat gedragen werd door KNIL-infanterie-soldaten, op de schouderpassanten van het uniform. Hij vond ook twee knopen van uniformen, een kleintje en een grotere. Hier is eveneens een klimmende leeuw zichtbaar.

ROMEINSE SPELDEN Zoeken naar oude voorwerpen zit in de familie bij Wisse. ,,Mijn vader is echt een verzamelaar. Ik ben ermee opgegroeid. We gingen altijd op vakantie naar plekken waar je schelpen of fossielen kon vinden. We vonden ook archeologische spullen. In 1993 kocht ik samen met mijn tweelingbroer Bert onze eerste metaaldetector. De eerste vondst was een muntje uit 1831 in het Heuveltjesbos (richting Apeldoorn). Een goede detector kost ongeveer duizend euro en registreert muntjes op twintig centimeter. Op het Kootwijkerzand vonden we later meer dan tien Romeinse, bronzen mantelspelden. Prachtig."

Tegenwoordig beperkt Wisse zich tot Voorthuizen en omgeving als zoekgebied, omdat hij nu andere prioriteiten heeft. ,,Ik ga vaak naar plekken waar ze graven, zoals voor de nieuwe rondweg. Hoe hoger het terrein ligt, des te meer kans je hebt op oudere vondsten. In het verleden wilde ik overal bij zijn, dat werd bijna een obsessie. Nu mag ik van mezelf ook dingen missen."

Intussen heeft Wisse honderden vondsten in huis, die hij allemaal netjes registreerde. Die van voor het jaar 1500 moet hij officieel melden bij de rijksdienst. Zijn Romeinse vondsten lagen weleens in museum Nairac. Stenen voorwerpen moet hij missen, want die detecteert zijn apparaat niet.

MOLUKSE VERHAAL Door de vondsten is Wisse het historische Molukse verhaal iets gaan begrijpen. ,,Ik vind het heel mooi dat ik daar dan plaatjes bij vond. Het doet me goed als ik dat kan delen met andere mensen en ik ben benieuwd wat Molukse mensen hiervan vinden en wat het met hen doet, als ze dat Nederlands-Indisch geld in handen hebben. Want zij hebben het naar Barneveld gebracht."

Wisse vindt het goed dat er in Barneveld een monument is geplaatst voor de Molukkers en dat er boeken verschijnen over de geschiedenis, zoals van de Barneveldse auteur Jan Tomasowa. ,,Ik kan me goed voorstellen dat de Molukse gemeenschap behoefte heeft aan een stuk erkenning. Ze hebben hier immers ook een plek. Op deze manieren worden we ons daar wel bewuster van. Ik snap ook wel dat sommige mensen behoefte hebben aan kennis over hun roots en voorouders. Ik heb dat zelf niet zo, maar het leeft wel. Misschien heeft het ook te maken met deze hectische tijd, dat we houvast aan het verleden willen hebben. Ik merk ook dat mensen steeds meer interesse hebben in lokale geschiedenis."

Geïnteresseerden in de vondsten mogen bij Wisse aankloppen (via de redactie). ,,De Molukse gemeenschap kan het eventueel in bruikleen exposeren."

Barneveldse Krant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Jaap Wisse legt gevonden munten en emblemen uit Nederlands Indië op tafel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vanuit Nederlands-Indië thuis in Zwolle gevonden
» ‘Indië houdt hier op’ In memoriam Jaap Dicke
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» Voor het eerst legt een Molukse Knil-soldaat een krans tijdens de Indië-herdenking

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: