Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede Empty
BerichtOnderwerp: Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede   Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede Icon_minitimedo 30 aug 2018 - 18:22

Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede 164
Majoor Marco Kroon overhandigde (postuum) enkele onderscheidingen aan veteranen. Ook de heer Bekkers ontving een ereteken voor zijn inzet in Indië. (Foto: Lisette Broess-Croonen)

Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede

wo 29 aug 2018, 12:04

DEN BOSCH - Afgelopen zaterdag vond de jaarlijkse herdenking plaats van Bossche militairen die omkwamen in de strijd in Indië en Nieuw-Guinea. Na afloop werden in het Veteranen Ontmoetings Centrum Brabant Noord (Ouwestomp) enkele onderscheidingen uitgereikt.

Door Lisette Broess-Croonen

Majoor Marco Kroon overhandigde de onderscheidingen postuum aan Ben Lammers-Van Bueren en Gerard van Bavel. Indië-veteraan Ben Bekkers (90) is nog in leven en nam eigenhandig het Ereteken voor Orde en Vrede met gesp 1947 in ontvangst. Ook voor Kroon een emotioneel moment. "Om daar de heer Bekkers in de ogen te kunnen kijken, deed meer met me dan ik had verwacht. Ik moest aan mijn opa denken die als Engelsman mee heeft geholpen om Den Bosch te bevrijden. Deze mensen hebben het mogelijk gemaakt dat wij nu in vrijheid kunnen leven."

'Hij heeft hier gewoon recht op'
Volgens de dochter van Ben Bekkers, wilde haar vader eerst nooit naar veteranenbijeenkomsten. "Hij wilde die periode gewoon afsluiten en vergeten. Sinds anderhalf jaar begint hij er meer open voor te staan en hij is afgelopen jaar voor het eerst naar het defilé op het Malieveld tijdens Veteranendag geweest en heeft enkele reünies bezocht. Het was emotioneel voor hem om hier naar toe te komen, maar volgens mij is hij er wel blij mee. Hij heeft hier ook gewoon recht op. Deze onderscheiding zal een mooi plaatsje krijgen."

Groene baret
De zussen van Willem-Hendrik Lammers – Van Bueren namen meerdere onderscheidingen in ontvangst voor de inzet van hun vader als KNIL militair. "Ik ben heel erg trots op deze medailles. Mijn vader had een grote staat van dienst en is na aankomst in Nederland bij het Nederlandse leger gegaan waar hij meerdere functies heeft bekleed. Hij heeft al eerder onderscheidingen gehad, maar hij was een bescheiden man die het gewoon zijn plicht vond. Voor ons was hij vooral een lieve vader die ook goed gesteund werd door onze moeder. Het is mooi dat Marco Kroon deze onderscheidingen uitreikte, omdat hij net als mijn vader een groene baret is."

Stadsblad Den Bosch
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het Ereteken voor Orde en Vrede uitgereikt aan de heer Simons
» Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede
» Veteranen Indië en Nieuw-Guinea alsnog onderscheiden
» Bloemen voor Eemnesser veteranen
» Onderscheiding voor achterban veteranen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: