Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond Empty
BerichtOnderwerp: Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond   Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond Icon_minitimedo 24 sep 2009 - 21:30

Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond
24-09-2009 - 16:06


Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond 3951749850_ecf8c0fbb5_m

Pijnacker - Tom Polnaija is één van de Molukkers die in 1977 drie weken een school gijzelde in Bovensmilde terwijl gelijktijdig de gijzeling in de trein bij De Punt plaatsvond. Aanstaande zondag, 27 september, spreekt hij tijdens de samenkomst van Evangelie Gemeente Morgenstond Pijnacker. Aanvang 10.00 uur in de aula van het Stanislascollege aan de Sportlaan.

Tom Polnaija is 49 jaar geleden geboren in het voormalige Duitse concentratiekamp Westerbork. De plek waar de ontslagen Molukse KNIL-militairen na de Indische onafhankelijkheid in 1951 met hun gezinnen door de Nederlandse regering werden ondergebracht in afwachting van hun terugkeer naar de Zuid Molukken.

Omdat hun verblijf hier tijdelijk was, hadden ze weinig toekomstperspectief. “Mijn vader was ook een ontslagen KNIL-militair. Ik zag het verdriet en de pijn van mijn ouders en wilde daar iets aan doen”, aldus Tom Polnaija. In de jaren zeventig streden Molukse jongeren voor een Onafhankelijke Republiek der Vrije Zuid Molukken (RMS).

“Ik werd steeds radicaler en ontspoorde. Met de gijzeling in Bovensmilde, ik was toen achttien jaar oud, wilde ik angst bij anderen creëren. Volgens de kinderen was ik, van de vier gijzelnemers, de meest grimmige omdat ik wel eens een schop verkocht. Na de gijzeling werd ik tot zeven jaar cel veroordeeld en zat ik zo’n vijf jaar gevangen.”

Verzoening
Na zijn gevangenisstraf ging het jarenlang niet goed met Tom Polnaija. “Ik was gefrustreerd en rebels, dronk veel en gebruikte drugs. Maar ik was niet getraumatiseerd zoals de kinderen.” Eind 1997, hij was toen 38 jaar, is hij tot bekering gekomen en is zijn leven sindsdien ingrijpend veranderd. “Ik heb geleerd goed van kwaad te onderscheiden. Vroeger speelde ik zelf voor God.”

Tom Polnaija wil leven in dienst van Christus. “Vroeger was haat mijn drijfveer, nu wil ik liefde uitdragen. Daarom wil ik de gegijzelde kinderen van vroeger helpen met de verwerking van hun trauma’s. Verzoening is voor mij als gelovige een belangrijke opdracht.” Tijdens een ontmoeting met twee van de door hem gegijzelde kinderen heeft hij spijt betuigd en om vergeving gevraagd. Niets doet meer denken aan de agressieve gijzelnemer van vroeger. Zijn achternaam, Polnaija, betekent in het Maleis: omhels mijn kinderen. Ruim dertig jaar na de gijzelactie in Bovensmilde doet Tom nu evangelisatiewerk onder jongeren en doet hij zijn naam weer eer aan. Belangstellenden zijn zondag welkom om naar Tom Polnaija te komen luisteren.
Bron: www.historien.nl.


Telstar Online
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Molukse ex-kaper spreekt in Morgenstond
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Drie Molukse mannen brengen in NM Kamp Vught een ode aan Molukse vrouwen
» Aldert de Haan spreekt op Indiëherdenking 2012 te Amstelveen
» Arthur Japin spreekt documentaire De vergeten krijgers in
» Koning spreekt in Japan over oorlog
» Knapen spreekt gouverneur Molukken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: