Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Schilderes (98) sprankelt op het doek

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Schilderes (98) sprankelt op het doek Empty
BerichtOnderwerp: Schilderes (98) sprankelt op het doek   Schilderes (98) sprankelt op het doek Icon_minitimema 28 sep 2009 - 21:40

Schilderes (98) sprankelt op het doek
door Henk van ‘t Veen. maandag 28 september 2009 | 22:03 | Laatst bijgewerkt op: maandag 28 september 2009 | 22:06


APELDOORN - Van vrijdag 2 oktober tot en met zondag 4 oktober staat in appartementencomplex De Loohorst met een tentoonstelling de schilderkunst van de 98-jarige Henriëtte Royaards centraal.

Nu is het al opmerkelijk dat ze op haar leeftijd nog steeds olieverfschilderijen en gouaches produceert. Extra bewondering oogst ze met de verfijnde detaillering van boomblaadjes en bloemetjes in haar landschapschilderijen.

Royaards put haar inspiratie vooral uit Paleis Het Loo en omgeving. Haast elk gebouw, beeld of waterpartij op het terrein heeft ze vereeuwigd. Doorgaans aan de hand van foto's van haar huidige echtgenoot Hans Slim. De keus voor Het Loo is niet zonder reden: haar neef, architect Cees Royaards, heeft er aan de restauratie gewerkt.

De op hoge leeftijd nog sterk geïnspireerde schilderes is nog zo helder en sprankelend als de kleuren van haar palet. Haar trotse dochter Alice Green-Aernout (68) vertelt dat 'moeder' ook nog regelmatig auto rijdt. ,,Ze is zo'n flinke vrouw. En wat zij al niet heeft meegemaakt!"

Royaards: ,,Ik heb niet alleen met mijn twee kinderen Alice en Rob onder erbarmelijke omstandigheden in een jappenkamp gezeten. Na de oorlog is mijn man bij een aanslag op Java om het leven gebracht."

Ze woonde van 1939 tot 1948 in Nederlands-Indië, maar door brandstichting en plundering zijn aan het begin van de oorlog al haar Indische schilderijen verloren gegaan. Nadat haar latere echtgenoot Rob Aernout zich als theeplanter op Java had gevestigd, voegde ze zich vanuit Frankrijk bij hem. Sinds 1962 woont ze in Apeldoorn. Royaards: "Voor de oorlog woonde ik met mijn ouders vlakbij Monte Carlo. Dat autorijden was heerlijk. Als mijn ouders naar Nederland wilden, reed ik altijd." En voor Schotland draaide ze de hand ook niet om. Een pittige rit, weet haar dochter die zelf in het Zuid-Engelse Winchester woont. En met evenveel gemak koerste ze tot op hoge leeftijd met de caravan naar Portugal. Nu rijdt ze een keer per week met Hans Slim naar Hoog-Soeren. Gezellig samen een pannenkoekje eten. De tentoonstelling is Royaards aangeboden door medebewoners van De Loohorst.

De opening van de expositie is vrijdag 2 oktober om 16 uur.

de Stentor
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Schilderes (98) sprankelt op het doek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tropentheater sluit definitief zijn deuren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: