Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Haarlems homopaar mocht niet trouwen

Ga naar beneden 
+2
Boeroeng
ElEl
6 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimezo 4 okt 2009 - 18:52

Haarlems homopaar mocht niet trouwen
Gepubliceerd op 04 oktober 2009, 18:25
Laatst bijgewerkt op 04 oktober 2009, 18:30

Haarlem - Twee op en top Haarlemmers houden van elkaar en willen trouwen, maar dat mag niet. Van de gemeente Haarlem. Wat is er aan de hand?

Haarlems homopaar mocht niet trouwen V2y42x
Jeffrey Leander (50), geboren op Jakarta in Indonesië, woont al 43 jaar in Nederland. Hij is al twintig jaar gelukkig met geboren Haarlemmer Bart-Jan van Gaart (47), een relatie die ze willen bezegelen met een huwelijk.

Om in ondertrouw te gaan vraagt de gemeente Haarlem van beiden een geboorteakte. De decennia oude Indonesische akte van Leander wordt niet erkend en moet worden gelegaliseerd. ,,Dus ik moet naar Indonesië. Pardon? Ik ben toch Nederlander? Welke waarde heeft dat?''

'Toegevoegde waarde', was het weinigzeggende antwoord, aldus Leander. ,,Mijn neven en nichten hebben met eenzelfde geboorteakte geen enkel probleem gehad om in ondertrouw te gaan. Mijn zus is vorig jaar getrouwd, in Amsterdam. Waarom kan het daar wel?'' Dan trouwt u toch daar, zou de ambtenaar hebben gezegd. Het koppel werd geadviseerd een klacht in te dienen.

Haarlems Dagblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimezo 4 okt 2009 - 19:23

Trouwen wordt simpeler
dinsdag 22 september 2009 | 09:36 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 22 september 2009 | 09:40


BREDA - Mensen die in Breda willen trouwen of een geregistreerd partnerschap willen aangaan, hoeven vanaf 1 oktober geen bewijsstukken voor de aangifte meer te overleggen.

Het gaat dan om bijvoorbeeld een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie, een geboorteakte, een echtscheidingsakte of een overlijdensakte van eventuele eerdere echtgenoten.

In plaats van die documenten wordt een 'verklaring burgerlijke staat' ondertekend. Het gemeentebestuur volgt hiermee een aanbeveling van het ministerie van Justitie op. De invoering van de nieuwe werkwijze is niet verplicht, maar gemeenten kunnen in afwachting van nieuwe wetgeving op dit gebied alvast op deze manier gaan werken.

De gegevens die noodzakelijk zijn om te trouwen, worden door de gemeente gecontroleerd in de Gemeentelijke Basisadministratie en dat kost niks.

Als niet alle gegevens geregistreerd zijn of als er niet voldoende zekerheid bestaat over de juistheid van de gegevens, kan de gemeente alsnog vragen de juiste documenten in te leveren.

Afschaffing van de bewijsstukken maakt ook een schriftelijke ondertrouw en schriftelijke aangifte partnerschap makkelijker. Dat betekent dat de Bredase burger daarvoor niet meer voor de ambtenaar van de burgerlijke stand hoeft te verschijnen. De gemeente zendt de noodzakelijke formulieren per post op. Het enige dat zij hoeven te doen, is de documenten ondertekenen en terug te sturen.
--------------
http://www.bndestem.nl/regio/breda/5548346/Trouwen-wordt-simpeler.ece
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimezo 4 okt 2009 - 19:25

Elektronisch aangifte doen van geboorte, huwelijk, overlijden of geregistreerd partnerschap
Nieuwsbericht | 16-04-2008

Burgers kunnen straks bij de burgerlijke stand elektronisch aangifte doen van een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, een geboorte of een overlijden. Ook hoeven bij een huwelijksaangifte geen stukken als een geboorte-uittreksel meer te worden overlegd.

Minister Hirsch Ballin en staatssecretaris Bijleveld (BZK) willen dat nog deze kabinetsperiode mogelijk maken. Zij zullen daarvoor de elektronische burgerlijke stand en de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op elkaar afstemmen.

---------------------------------

april 2008 !!
justitie.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimezo 4 okt 2009 - 21:39

Je zou toch bijna een oproep doen niet meer in Haarlem te trouwen...


geek
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimezo 4 okt 2009 - 23:46

Als ik het goed snap.. kan men in Breda trouwen zonder dat gedoe van geboorteacte moeten overleggen....
Toch ?
Digibeet... ook lid hier... heeft een paar jaar geleden die ellende meegemaakt..
Ze moest een geboorteacte in Indonesie aanvragen, laten vertalen, zelf alles betalen..
Krankzinnig is het... Ze stond al bijna 50 jaar genoteerd als inwoner van Nederland en nog langer als bezitter van de Nederlandse nationaliteit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimema 5 okt 2009 - 1:24

"What's new under the sun" in Negeri Kasi?

Papieren, en meer papieren! Zonder papieren gaat niet toch! Ha, mischien wat ander soort papiertjes onder de tafel kan mischien wel helpen! En zo ver het 'same sex" huwelijken betreft, zelfs als dat tegen mijn principles indruist,dat zijn die luitjes eigen keuze toch, ik had zo gedacht dat landelijke wetgeving over ruled dat van de gemeente, weet niet, ben te lang vandaar weg geweest (en ben er beslist niet rouwig over) En als wettelijke huwelijken tussen die mensen moeilijkheden opleveren, gewoon samen leven, doen ze hier ook, commonlaw huwelijken zijn hier erkend. En Indische geboorte papieren niet erkend in Nederland, was het voormalige Ned Indie dan geen integraal deel van het Koninkrijk de Nederlanden? Kan me wel een speech van een voormalige koningin herinneren, die iets te zeggen had over haar onderdanen in Nederland en "haar"' overzeese grondgebieden,of was dat alleen bedoeld voor de totoks, en niet voor haar "andere" onderdanen? Yup voor zo lang als er maar iets te halen viel!
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimema 5 okt 2009 - 7:07

Kesasar schreef:
"What's new under the sun" in Negeri Kasi?

Papieren, en meer papieren! Zonder papieren gaat niet toch!

Itu namanya birokrasi Mas .
Het is gewoon bureaucratie.
Soms lastig , soms nodig.

Ik kan me voorstellen dat men geboorteacte moet overleggen , alleen vind wel vreemd dat iemand met een Nederlandse nationaliteit die al lang in ollanda woont het alsnog voor de 2de keer moet overleggen.
Toen hij 43 jr geleden in Nld kwam en later Nederlander werd heeft hij zijn "oude" geboorteacte al moeten overleggen.

Aan de andere kant kan ik me ook begrijpen dat een Nederlandse instantie bepaalde bewijzen nodig heeft , het is "bekend" dat geboorteacte's uit Indonesia soms verkeerde data' s hebben.

Ik denk ook niet dat ik in 1979 mijn Surat Kelahiran Luar Biasa uit Djakarta had moeten vertalen en legaliseren .
Het kan liggen omdat ik in Amsterdam("big city") woon.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitimema 5 okt 2009 - 8:49

Al mijn surat daftaran en dies meer zij, betrekking hebbende op mijn geboorte, gebooorteakten -huwelijksakte en sterfakten van mijn ouders, waren afgegeven in de Indonesische taal (Kutipan) en zo ingeleverd bij de gemeente Den Haag (destijds bij aankomst in Negeri Belanda) en alles was OK.
No problems at all.

Het probleem is, dat er geen uniforme maatregelen bij de wet gemaakt zijn, die voor alle afzonderlijke gemeentes in Nederland eensluidend nagevolgd dienen te worden. En veel ambtenaren "misbruiken" dan de "ontsnappingsregeltjes" in de wet en passen naar eigen inzicht en interpratie en egocentrische liefkozingen, hun beleid toe.

Een paar jaren geleden was ook zoiets aan de hand met het model pasfoto.
De ene gemeente keurde een foto af (voor rijbewijs en paspoort), terwijl een andere gemeente dezelfde foto wel goedkeurde.

Zo is er op veel gebieden geen uniform beleid. Men rommelt maar wat aan en rotzooit hier en daar en de orang kecil? Zoals gewoonlijk altijd weer de klos.

Andere voorbeelden: Hoogte van hondenbelasting en veel andere gemeentelijke belastingen en nog meer.

Vrijheid Blijheid als motto van de regering naar het gemeentelijk ambtenarten beleid toe?

Soms wel, maar veelal af te keuren, omdat menig toegewezen ambtenaar die het "Vrijheid Blijheid" regeltje mag gebruiken, totaal niet weet hoe hij/zij het moet hanteren en toepassen.

Het begint al heel vaak, als de burger aan een gemeentelijk loket komt en te woord wordt gestaan door een loketbediende, die soms geeneens weet waar men het over heeft. (Heel vaak staan ook inhuurkrachten op zo'n plaats, die enkel één ding weten: Hoe laat mag ik opkrassen naar huis toe.?"

Neem een ander simpel voorbeeld van domme verspilling en onnadenkendheid van gemeentelijke besluiten.

In de gemeente waar ik woonachtig ben is tegenwoordig een website (e-loket) opgericht waar men dan terecht kan voor zaken als paspoort, rijbewijs e.d.
Katanya: Dat scheelt dan tijd en alles zal soepeler verlopen voor zowel de burger als het gemeentelijk apparaat. Itu KATANYA.

OK, ik wil een nieuw paspoort aanvragen en ga naar e-loket op het internet.
Log in ( en dat kan enkel als je een account aanmaakt)

Sorry Pak, je kan enkel via dit e-loket een vaste afspraak maken. U dient zich persoonlijk aan te melden in het gemeentehuis.
Dus wat is het nut eigenlijk van zo'n e-loket? Percuma toch al die eigengemaakte regeltjes.

Maar ja, het zij zo.

Voor een iedere lezer een prettige week.

Ik ga me nu melden bij mijn e-loket in de dapur voor een volgnummertje om in de vriezer te mogen kijken voor wat lekkers, want het is kopi en camil tijd..
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Haarlems homopaar mocht niet trouwen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haarlems homopaar mocht niet trouwen   Haarlems homopaar mocht niet trouwen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Haarlems homopaar mocht niet trouwen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Trouwen is tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer..
» ‘Na jaren mocht het volkslied weer, de tranen rolden over mijn wangen’
» Vakantieblues: trouwen in Jakarta
» Trouwen met een kind en homo's meppen
» Eerst pennen, daarna trouwen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: