Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Pengopi

Pengopi


Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 08-12-08

Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië   Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Icon_minitimewo 14 jan 2009 - 14:48

Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië
14-01-2009 10:44 | Van onze correspondent
JAKARTA – Kerkleiders in Indonesië zijn woedend. De Indonesische verkiezingen worden op Witte Donderdag gehouden. „Dit is gebrek aan respect voor een christelijke feestdag.”

Ruim 170 miljoen Indonesische kiezers zullen op 9 april naar de stembus gaan voor parlementsverkiezingen. Het is de eerste stemronde, waarbij politieke partijen 25 procent van de stemmen moeten behalen om een presidentskandidaat te kunnen leveren voor de tweede ronde in augustus.

Christelijke kiezers zijn ontstemd, omdat het op 9 april Witte Donderdag is, de dag voor Goede Vrijdag. Witte Donderdag vormt voor christenen in het oosten van Indonesië een cruciaal onderdeel van de christelijke feestdagen in april.

Bovendien vrezen politici dat veel christelijke kiezers thuis zullen blijven. De parlementsverkiezingen in Indonesië zouden daarom beter voor of na deze vakantieperiode kunnen plaatsvinden, stellen kerkleiders in het oosten van Indonesië. Oost-Nusa Tenggara is met Noord-Sulawesi, de Molukken en Papoea een van de weinige Indonesische provincies waarin een meerderheid van de bevolking christelijk is.

De voorzitter van de synode van de Timor Mesiah Evangelische Kerk, Eben Nuban Timor, uitte de afgelopen dagen scherpe kritiek op de Indonesische kiescommissie (KPU).

De kerkleider eist dat de verkiezingsdatum wordt veranderd. „De regering zou naar onze eisen moeten luisteren, omdat we ook Indonesische 
burgers zijn”, aldus Nuban Timor in een interview met de krant The Jakarta Globe.

Nuban Timor heeft inmiddels overleg gehad met het Genootschap van Indonesische Kerken en de Indonesische Raad van Bischoppen om zijn eis kracht bij te zetten.


De rooms-katholieke politieke analist Boro Tokan van de Nusa Cendana-universiteit waarschuwt dat de verkiezingen niet zomaar afgelopen zijn als burgers hun stem hebben 
uitgebracht. „Het tellen gaat zeeën van tijd kosten. En deze tijd wordt met name op de avond voor Goede Vrijdag door christenen gebruikt voor zelfreflectie.”

De kiescommissie lijkt onvermurwbaar. „Waarom protesteren ze nu pas? Het is te laat. Toen de KPU de kiesdatum in juli 2008 bekendmaakte, 
hadden ze moeten protesteren”, aldus KPU-woordvoerder Murad.”

Reformatorisch Dagblad
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië   Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Icon_minitimewo 14 jan 2009 - 18:56

" Het tellen van stemmem gaat zee'en van tijd kosten" Snap ik niet hoor, na dat je gestemd hebt, ( en dat neemt niet te veel van je tijd weg) ga je door met je eigen business, zelf-reflectie of wat het ook moge zijn, Als je niet stemt behoef je ook niet te klagen als het resultaat je niet aanstaat, wat een slap excuus, si Kesas
Terug naar boven Ga naar beneden
Kupang




Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 19-01-09
Leeftijd : 63
Woonplaats : Vlaardingen/NL

Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Gerechtigd protest?   Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Icon_minitimeza 24 jan 2009 - 17:55

L.S.;

Daar heeft u op zich gelijk in,doch deze Timorese dominee,die ik ken,daar hij tot voor enige jaren geleden nog in Kampen een vervolgstudie volgde,ken ik als een persoon,die niet zomaar wat onzin uitkraamt.Blijkbaar zal hij zijn reden er wel voor hebben en zullen de zaken iestje anders gaan als in NL.

Hoogachtend:
DP Tick
Terug naar boven Ga naar beneden
http://kerajaan-indonesia.blogspot.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië   Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Icon_minitimezo 25 jan 2009 - 6:32

Hoe de zaken gaan in Nederland weet ik niet, dat is me niet bekend om dat ik voor de laatste 50 jaren in NZ woon, de punt dat ik wilde maken is dat te veel mensen woedend worden als iets niet naar de zin gaat, de zogenaamde(een woord dat ik van si Emile geleend heb) christenen zijn mischien wel wat laat om te protesteren, want er is een heleboel te organiseren voor verkiezingen plaats kunnen nemen, zo nu worden ze kwaad en gaan demonstreren, dat gooit olie op 't vuur van de verdedigers van 't Islamic Front, die juist op een opportunity zo als deze wachten, om de hele hap in elkaar te slaan! Dat is niet alles hoor , nou de Buddhists staan in vuur en vlam om dat in Jakarta een gelegenheid geopend is dat is "Het Buddha Restaurant" genaamd Kan je zien wat ik bedoel? iedereen gaat kwaad worden, en demonstreren, en het resultaat is een tiefus herrie wat ze allemaal zonder kunen doen, groetjes si Kesasar
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië   Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Christenen woedend over verkiezingsdatum Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Christenen aangevallen in Indonesië
» Indonesië ontkent discriminatie christenen
» Geweld tegen christenen in Indonesië verdubbeld
» Alarm over geweld tegen christenen Indonesië
» Christenen veroordelen groeiende religieuze onverdraagzaamheid in Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: