Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimeza 28 nov 2009 - 10:38

Indische ouderen koesteren identiteit.

Door Jos Bienemann

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" 4138965098_d902d00647_m
Ouder worden gaat de Indische Nederlander gemakkelijker af dan de autochtone Nederlander. Er is geen sprake van verschraling van het sociale leven, maar juist van een toename van activiteiten en contacten. Foto: Hans Kouwenhoven.


Amsterdam – Het proces van ouder worden verloopt bij Indische mensen makkelijker en prettiger dan bij autochtone Nederlanders. Terwijl veel oudere Nederlanders verschraling van hun sociale leven ondergaan, valt bij Indische Nederlanders in die leeftijdsfase juist een toename van activiteiten en contacten waar te nemen. Dit geldt zowel voor bewoners van verzorgingstehuizen als voor zelfstandig levende ouderen.

Dat is de voornaamste conclusie uit het proefschrift Rijst of aardappelen? Waarop de cultureel antropologe Jean Vriezen deze week aan de Universiteit van Amsterdam promoveerde. Na een jaar onderzoek is zij tot de overtuiging gekomen, dat het behoren tot een etnische minderheidsgroep bij de ouder wordende Indische Nederlanders – er wonen in Nederland naar schatting 50.000 Indische mensen van 65 jaar of ouder – extra voordelen heeft opgeleverd. “Je kunt van de groep ouder wordende Indische Nederlanders zeggen: etnische identiteit is gelijk aan sociale identiteit”, stelt Vriezen. “Ik heb bij mijn onderzoek een sterke herwaardering geconstateerd van het Indisch-zijn. Er is een duidelijke keuze voor een ‘eigen’ woonomgeving en de Indische identiteit uit zich in het versterkt deelnemen aan informele en formele netwerken zoals familie, kennissen en Indische organisaties.”

Geborgenheid
“Die dienen als bron van geborgenheid, herkenning en continuïteit. Wat dat laatste betreft speelt de overdracht van kennis aan kleinkinderen een grote rol. In informele zin wordt bij voorbeeld veel belang gehecht aan het makkelijk bij elkaar kunnen binnenlopen. Formeel bieden bijeenkomsten van Indische organisaties een plek waar over vroeger kan worden gepraat. Dit alles heeft duidelijk een positieve uitwerking op het onderhouden van sociale contacten en activiteiten.”
Jean Vriezen waarschuwt ervoor dat nu niet voetstoots moet worden aangenomen, dat ook ouderen uit andere allochtone groepen voordeel ontlenen aan hun etniciteit. Want in tegenstelling tot veel minderheidsgroepen vormen de Indische Nederlanders in sociaal-economisch opzicht een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Er bestaat geen achterstelling van Indische mensen wat betreft financiële positie, opleiding, werkgelegenheid, de toegang tot de gezondheidszorg en de beschikbaarheid van woningen.

“Dat maakt ze veel minder kwetsbaar dan bij voorbeeld Turken en Marokkanen”, zegt de cultureel antropologe. Een ander voordeel is, dat de meeste Indische Nederlanders op relatief jonge leeftijd naar Nederland emigreerden en dat op zich, met de beheersing van de Nederlandse taal als motor, ontpopten als toonbeeld van assimilatie. “En in tegenstelling tot andere groepen hebben de Indische Nederlanders terugkeer naar het land van oorsprong nooit als een serieuze mogelijkheid gezien”, aldus Vriezen. “Dat betekent dat zij in vergelijking met anderen een zekere geestelijke rust hebben gevonden en dat ze zich volledig hebben georiënteerd op leven en wonen in Nederland.”

Ook nadelen
Bij haar onderzoek heeft de cultureel antropologe ook nadelen gevonden die oudere Indische Nederlanders ervaren ten opzichte van hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Zo heeft de migratie als bijkomend effect gehad, dat veel familie – onder wie relatief veel kinderen – is ‘doorgemigreerd’, vooral naar de Verenigde Staten. Door die geografische afstand spelen die familieleden in tegenstelling tot bij autochtone Nederlanders geen belangrijke rol in het dagelijkse leven.

“En als het zelfstandig wonen niet meer kan worden volgehouden, moeten veel ouderen van Nederlands-Indische afkomst hun woonplaats verlaten omdat er nog maar drie specifiek Indische verzorgingstehuizen in ons land zijn”, voegt zij eraan toe. “Gevoegd bij het doormigreren heeft dat tot gevolg, dat Indische ouderen in toenemende mate minder vaak bij hun kinderen in de buurt wonen. Ik wil dan ook een sterk pleidooi houden voor kleinschalige opvangprojecten, bij voorbeeld met aanleunwoningen, voor Indische ouderen in hun eigen woonplaats. Autochtone bejaarden kunnen immers ook in hun eigen stad blijven wonen.”
Met haar pleidooi vernietigt Jean Vriezen het traditionele beeld van de grijze Indische oma, tronend temidden van kinderen en kleinkinderen. Want ook bij Indische families komt het nauwelijks nog voor dat verschillende generaties in één huis wonen.
“De herwaardering van de Indische identiteit betekent niet dat zonder meer aan allerlei culturele verwachtingen wordt vastgehouden. Men stelt zich niet meer op in een volledige afhankelijkheid van de hulp van kinderen. Inwoning bij kinderen wordt niet meer verwacht, zelfs niet gewenst. Wat dat betreft heb ik geen verschillen gevonden met Nederlandse ouderen. Omdat zij werken hebben kinderen uit beide groepen minder tijd om zich met de verzorging van hun ouders bezig te houden.”

Verhalen
Tien tallen gesprekken met Indische ouderen hebben Jean Vriezen geleerd dat de snelle assimilatie bij velen met een verdringing van negatieve ervaringen gepaard is gegaan. Dat Indische mensen hard werkten en nooit klaagden wil niet zeggen dat zij zich nooit gediscrimineerd hebben gevoeld. “Bij oudere mensen komen die ervaringen weer boven”, is de ervaring dan de cultureel antropologe. “Dan komen de verhalen. Over de uitbuiting in de zogenaamde contractpensions waarin ze direct na hun aankomst in Nederland werden geplaatst. Waar een gezinshoofd 60 procent van zijn netto inkomen moest afdragen voor huisvesting en voeding. Hoe ze in hun begintijd in hun banen ondergeschikt waren aan Nederlanders, zelfs als die een lagere opleiding hadden. En hoe weinig men hier in Nederland open stond voor hun oorlogservaringen en hun verblijf in de Jappenkampen.”
Jean Vriezen had bij haar onderzoek voortdurend het prikkelend aroma van de Indische keuken om zich heen. Want waar Indische mensen zijn, daar voltrekt zich de cultuur van het eten. “Nederlandse ouderen eten het liefst alleen op hun kamer. Dat is voor Indische mensen ondenkbaar. Die willen niet zo’n maaltijd uit de keuken van het verzorgingshuis, die willen zelf koken. Want koken is veel meer dan eten klaarmaken. Dat is een ritueel.”
En hoewel afkomstig uit een koloniale klassenmaatschappij, blijken Indische mensen op oudere leeftijd veel minder waarde aan hun sociale status te hechten dan Nederlanders. Vriezen: “Menige deftige Nederlandse mevrouw wil niet graag met haar werkster in hetzelfde verzorgingstehuis verkeren. Maar zelfs een zéér Europese Indische dame zal nooit zeggen dat ze niet met ‘die baboe’ op één gang wil wonen.”




AD, 01-05-1993
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimeza 28 nov 2009 - 11:14

Astagaaaa....!!!!

Geweldig dit artikel zeg.!!!!

Hartelijk dank dat ik dit artikel op de https://indonesie.actieforum.com mag en kan lezen.

Heel goed van jou Wujud.

Ik heb een vraag, wat jouw antwoord ook is, ik zal het respecteren.
Mijn vraag is namelijk:
"Kan en mag ik van jouw dit artikel kopiëren en op de VVGVwebsite en het IndoForum en ook op ICMforum plaatsen.??
Uiteraard met bron melding: overgenomen van uit https://indonesie.actieforum.com met toestemming van de webmaster Mbak Wujud"

Ik verzoek je beleefd om het antwoord rechtstreeks te emailen naar vvgvwebmaster@live.nl

In afwachting van je antwoord,
bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimeza 28 nov 2009 - 22:43

Wujud, bedankt voor je toestemming.

Ik heb het artikel conform jouw aanwijzingen inmiddels gepubliceerd.

Ik vind dit artikel heel goed, omdat het is geschreven conform de realiteit.
Ik ken menige Indo's die zo gedragen zoals hierboven is omschreven.

Nogmaals bedankt voor je email en jouw instemming(toestemming)

Een fijne zondag toegewenst.

Zondag 29 november 2009.
Met vriendelijke groet,
Ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimeza 28 nov 2009 - 23:26

Ik vind dit artikel heel goed, omdat het is geschreven conform de realiteit.


Beste Ben,

Dit artikel zoals het is opgetekend is niet zo goed als dat je denkt.
Tenminste niet op basis van mijn eigen ervaringen.
Ongetwijfeld zal het proefschrift hebben voldaan aan de gestelde criteria.
Maar de perceptie mbt de issue kan ook vanuit de andere kant worden gedaan.
There are always two sides in every story!

Ik zal een aantal dingen aan je voorleggen:
  • de Indische zorgcentra volgen sinds een aantal jaren de vergoedingsnormen voor de reguliere Nederlandse centra;
vanwege deze gelijkstelling toont de staat aan dat men geen respect heeft voor de Indische cultuur;
  • de vergoedingsnorm voor het eten is eigenlijk bijna 3x zo groot als voor een regulier zorgcentrum;
daardoor wordt het veel moeilijker om de eetcultuur van de Indo's in stand te houden in de zorgcentra;
  • de kwaliteit van het leven van de ouder wordende Indo loopt daardoor achteruit en gaan onze senioren eerder dood;
bij het ouder worden gaan we terug naar onze kinderjaren;
  • de Nederlander hoeft maar in de tuin te wandelen en hij is thuis;
de Indo raakt hoe langer hoe meer vervreemd van de omgeving, er zijn additionele maatregelen nodig maar het geld darvoor is er niet;
  • een Indo senior heeft een extra handicap bij het krijgen van een baan, hij heeft niet alleen te maken met ancienniteit maar ook met etnische discriminatie bij de hoger gekwalificeerde functies;
de 2e generatie Indo's raakt bij het ouder worden meer en meer vervreemd van de 3e generatie. Het artikel noemt dit de perfecte assimilatie, ik noem het het niet kunnen ontlopen van het noodlot van de Indo dat er dus sprake is van culturele euthanasie.

Dit zijn een aantal dingen die ik vanuit een andere perceptie zie.
Ik hou het voorlopig bij deze kanttekeningen.
Wat mij betreft jij boleh bilang astaga, tetapi dari sudut pemandangan lain!

Groetjes,
Marshal Manengkei
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimezo 29 nov 2009 - 1:00

wu schreef:
Indische ouderen koesteren identiteit.

Door Jos Bienemann

En hoewel afkomstig uit een koloniale klassenmaatschappij, blijken Indische mensen op oudere leeftijd veel minder waarde aan hun sociale status te hechten dan Nederlanders. Vriezen: “Menige deftige Nederlandse mevrouw wil niet graag met haar werkster in hetzelfde verzorgingstehuis verkeren. Maar zelfs een zéér Europese Indische dame zal nooit zeggen dat ze niet met ‘die baboe’ op één gang wil wonen.”
AD, 01-05-1993

Mijn vraag , Is het zo ???

Juist bij die oudere generatie ,i.h.b bij de 1ste was de sociale verschillen heel erg aanwezig .

Dat heb ik gemerkt op grond van mijn eigen ervaringen.
Word ook min of meer bevestigd door de iets jongere mensen die tussen de 80-90 jaar oud zijn .
Mijn vrouw heeft in de afgelopen 30 jr veel verhalen gehoord op haar werk ( Verzorgingstehuis) van de oudjes die in Ned. Indie hadden gewoond .

Als ze merken dat die aardige totok "zuster" getrouwd is met een Indonesier komen de verhalen vanzelf los.
Over hoe goed ze vroeger hadden (foto's) , dat er verschillen zijn in de asal-usul (afkomst) , over de "pangkat" (functie) van hun mannen .
Ik denk ook dat de geintervieuwden niet echt eerlijk waren geweest , omdat in Ned .Indie de sociale klasseverschillen duidelijk werd afgebakend .

Ik kan me niet voorstellen dat een deftige officiersweduwe zo maar willen "omgaan"met een soldateweduwe die amper Nederlands spreekt .
Ze zullen niet openlijk verkondigen omdat de tijden veranderd zijn .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimezo 29 nov 2009 - 1:15

OmSid schreef:
wu schreef:
Indische ouderen koesteren identiteit.

Door Jos Bienemann

En hoewel afkomstig uit een koloniale klassenmaatschappij, blijken Indische mensen op oudere leeftijd veel minder waarde aan hun sociale status te hechten dan Nederlanders. Vriezen: “Menige deftige Nederlandse mevrouw wil niet graag met haar werkster in hetzelfde verzorgingstehuis verkeren. Maar zelfs een zéér Europese Indische dame zal nooit zeggen dat ze niet met ‘die baboe’ op één gang wil wonen.”
AD, 01-05-1993

Mijn vraag , Is het zo ???

Juist bij die oudere generatie ,i.h.b bij de 1ste was de sociale verschillen heel erg aanwezig .

Dat heb ik gemerkt op grond van mijn eigen ervaringen.
Word ook min of meer bevestigd door de iets jongere mensen die tussen de 80-90 jaar oud zijn .
Mijn vrouw heeft in de afgelopen 30 jr veel verhalen gehoord op haar werk ( Verzorgingstehuis) van de oudjes die in Ned. Indie hadden gewoond .

Als ze merken dat die aardige totok "zuster" getrouwd is met een Indonesier komen de verhalen vanzelf los.
Over hoe goed ze vroeger hadden (foto's) , dat er verschillen zijn in de asal-usul (afkomst) , over de "pangkat" (functie) van hun mannen .
Ik denk ook dat de geintervieuwden niet echt eerlijk waren geweest , omdat in Ned .Indie de sociale klasseverschillen duidelijk werd afgebakend .

Ik kan me niet voorstellen dat een deftige officiersweduwe zo maar willen "omgaan"met een soldateweduwe die amper Nederlands spreekt .
Ze zullen niet openlijk verkondigen omdat de tijden veranderd zijn .

Beste OmSid,

Ik kan deze ervaringen ook alleen maar bevestigen, 16 jaren lang was ik bestuurslid Raad van Toezicht Nusantara!
Het is dus NIET zo, zoals die gepromoveerde heeft opgetekend in haar proefschrift!

Marshal Manengkei
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimema 30 nov 2009 - 7:24

Citaat :

Wujud, bedankt voor je toestemming.

Ik heb het artikel conform jouw aanwijzingen inmiddels gepubliceerd.

.

Beste Ben, ik vraag je nogmaals: geef even de link(en) door waar jij hebt gepubliceerd.. kleine moeite, toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimedo 3 dec 2009 - 13:09

Beste Wujud.

Ik kom hier niet elke dag.

Deze hieronder mijn schrijven heb ik gepubliceerd op het http://IndoForum.ning.com

Groetjes,
Ben.

******************

Door Jos Bienemann

Ouder worden gaat de Indische Nederlander gemakkelijker af dan de autochtone Nederlander. Er is geen sprake van verschraling van het sociale leven, maar juist van een toename van activiteiten en contacten. Foto: Hans Kouwenhoven.

Lees verder door op de Link hieronder goed aan te klikken, a.u.b.

https://indonesie.actieforum.com/geschiedenis-f11/1993-indische-oude...
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimedo 3 dec 2009 - 13:30

roosje dank je wel, Ben.

Ik zit niet op Ning, ik kan niet meekijken...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimedo 3 dec 2009 - 16:24

Hallo Wujud

Lhoo,..Hoe deze, zeg.

Om alléén te kijken, lezen en muziek luisteren hoef jij geen lid te worden, dong.

Jij gaat gewoon even naar Pak Google.
Als jij op Google bent, daar ister een vakje wat je kan invullen.
Gewoon even invullen IndoForum
Daarna krijg jij een scherm te zien met een aantal IndoForum.
Als ik me niet vergist, de eerste IndoForum, deze klik jij aan.
Na het aanklikken kom jij dan automatisch bij http://IndoForum.ning.com

Coba(geen cobra, maar coba lees tjoba = proberen)
Even coba wat ik hierboven omschreven heb.
Dan kan jij zien hoe ik de Link van jouw site geplaatst heb.

Salam = Groeten,
Ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitimedo 3 dec 2009 - 17:36

Astagh Firul 'Lah ( الْقَيُّوْمَ الْحَيَّ هُوَ إِلاَّ إِلَهَ لآ الَّذِيْ) , (= Ik smeek/vraag/zoek om vergeving van Allah).(Dat was even tussendoor trouwens en heeft niets met dit draadje te maken.) Mea Culpa webmasters.

De wonderen der techniek om iets bij Pak Google te vinden zijn de wereld nog niet uit.
Goed van jou Ben, ik heb dat nooit geweten, dat het zo simpel is.
Dank je wel voor de zoek methode. Ik heb er wat van opgestoken. cheers

Kan een bezoeker dan ook alles lezen en zien op jullie Ning site?

Gr/H en selamat akhir pekan (=prettig weekend) albino
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Empty
BerichtOnderwerp: Re: 1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"   1993: "Indische ouderen koesteren identiteit" Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
1993: "Indische ouderen koesteren identiteit"
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische ouderen in verzorgingshuis voor Turkse ouderen
» 22-10-1993 / Indische Nederlanders vergeten
» "Het Gebaar maakte oorlog in Indië bespreekbaar en zichtbaar" - toespraak 19-01
» Militaire Willems-Orde - "Stoutmoedige, maar bescheiden types"
» Arnhem krijgt wooncomplex voor Indische ouderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: