Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Rokers voor het gerecht in Surabaya

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Rokers voor het gerecht in Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Rokers voor het gerecht in Surabaya   Rokers voor het gerecht in Surabaya Icon_minitimewo 2 dec 2009 - 17:45

Rokers voor het gerecht in Surabaya

Rokers voor het gerecht in Surabaya Deb2wx

SURABAYA - Een districtsrechtbank in Surabaya heeft voor het eerst rokers die het lokale rookverbod overtraden veroordeeld. Roken op openbare plekken is verboden sinds de verordeningen van kracht werden. Een van de rokers die werd veroordeeld was teleurgesteld in zijn veroordeling, terwijl hij slechts een boete van 40.000 Rupiah (2,85 euro) hoefde te betalen. De maximale geldboete voor overtreding van de verordening is 50 miljoen Rupiah (3.571 euro).

"Ik wist niet dat er zo'n verordening was. Het is nog meer teleurstellend dat ik opgepakt werd toen ik stond te roken in een winkel van een kennis. Ik viel niemand lastig met mijn rook," verteld Liem na de rechtszaal. Leden van de civiele politie (Satpol PP) betrapten hem afgelopen zondag al rokend op de Jembatan Merah brug in de stad. Twee anderen werden die dag ook gearresteerd voor roken in een winkelcentrum. In totaal werden vier pakjes sigaretten in beslag genomen.

De verordening schrijft voor dat winkelcentra, kantoren en andere openbare gebieden plekken zijn waar roken alleen is toegestaan op aangewezen plaatsen. Roken op religieuze plekken, kinderspeelplaatsen en onderwijsinstellingen is geheel verboden. Deze regels zijn vrijwel identiek aan die in Jakarta van kracht zijn, maar controle op de verordening was tot deze week nog vrijwel niet aanwezig.

Eigenaren van gebouwen moeten borden ophangen waarop het rookverbod duidelijk word gemaakt. Ook moeten zij voorzien in ruimten waar mensen die echt niet zonder kunnen, een sigaretje kunnen opsteken. Liem voegde toe dat overheidskantoren in de stad over het algemeen niet voorzien in een rookruimte, en zouden hierom ook beboet moeten worden.

Een woordvoerder van de civiele politie liet weten dat controle van de verordening ook bewustzijn zou moeten kweken voor de verordening in de stad. "We zullen blijven controleren in winkelcentra, treinstations en plaatsen die bepaald zijn als ruimten waar alleen gerookt mag worden in bepaalde vertrekken," zei Moesaffah. Hij zei ook dat de meeste winkelcentra nog geen special rokersruimten hadden. Satpol PP heeft echter geen vergaande macht om bijvoorbeeld vergunningen te bevriezen.

blog.indonesiepagina.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Rokers voor het gerecht in Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rokers voor het gerecht in Surabaya   Rokers voor het gerecht in Surabaya Icon_minitimewo 2 dec 2009 - 18:54

....betrapten hem afgelopen zondag al rokend op de Jembatan Merah brug in de stad...
De Jembatan Merah Brug (de oude benaming Rooie Brug) is inderdaad een openbare plek, maar tevens een stuk straat.

Met andere woorden:
Het verbod zegt: Niet roken op openbare plekken, tenzij op de aangegeven toegestane plaatsen. Moet het verbod dan niet luiden: Niet roken als je buiten je huis bent of erf of zoiets.?
De SatPol had daar op die brug anders wel duizenden kunnen pakken, want die brug is altijd stervensdruk.

Verhaaltje klopt niet helemaal dan.

Plaats: Juanda Airport Surabaya afdeling restaurant. Ik weet niet of het anno dec 1009 anders is na de nieuwe verordeningen, maar tot voor kort mocht je in het restaurant gedeelte roken. Maar - daarom hou ik zoveel van Indonesia - conform de stijl labrakan van Indonesia, waren de asbakken geplaatst .........buiten het restaurant, waar je dus niet mocht roken. Ya ampun, bingungin orang aja. Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Rokers voor het gerecht in Surabaya
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het Gerecht: Authenticiteit in Mas Surabaya
» Minder Indonesische rokers zorgt voor lege schatkist
» Euthanasie voor een tijger te Surabaya
» Indonesische rokers houden vastenactie
» Voor Ed Vos, een Indo uit Surabaya, te ruste gelegd in een koud kikkerland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: