Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Empty
BerichtOnderwerp: Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer   Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Icon_minitimezo 6 dec 2009 - 15:48

Indien gericht…Vuur!

Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Indien10

'Indien gericht…Vuur!' is een mix van fictie en werkelijkheid, een roman over onvervuld verlangen. Is wonen in het land der vaderen niet altijd mogelijk, wel of niet geboren worden is de grootste toevalligheid van het leven. Net als doodgaan, met één verschil: over doodgaan wordt soms ‘democratisch’ beslist.
De drie hoofdpersonen, Gustaaf Lilipaly, Jos Verton en Arjan de Groot vertegenwoordigen de in Nederland wonende jonge Zuid-Molukkers, de Bijzondere Bijstandseenheid Krijgsmacht (BBEK) en de bestuurlijke overheid in de zeventiger jaren. Hun levens raken elkaar in een ‘dienstongeval’ dat Gustaaf Lilipaly in 1969 overkomt.

Auteur:
Genre:
ISBN:
Formaat:
Uitvoering:
Aantal pagina's:
Vaste prijs:
Verwachte verschijningsdatum:
Kees Kommer
Historische verhalen
978-90-484-0943-3
170 x 240
Paperback
756
€ 41,95
28 december 2009

www.freemusketeers.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer   Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Icon_minitimezo 6 dec 2009 - 15:50

Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Kommer13 “Ik wist dat de kapers geen schijn van kans hadden”
Voormalig scherpschutter schrijft roman over gijzeling in trein De Punt

Kees Kommer was als commandant van de scherpschutters betrokken bij het beëindigen van de treinkaping bij De Punt. Meer dan dertig jaar later schrijft hij de ervaringen van zich af. “Ik wist dat de kapers geen schijn van kans hadden.”

Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer Kommer14 Nieuwsgierigen nemen in juni 1977 een kijkje bij de met kogels doorzeefde trein. (Foto's ANP en Cor de Kock)

Door Tonny van der Mee

Uchelen – De titel van zijn roman symboliseert een van de meest aangrijpende momenten uit het leven van Kees Kommer. Indien gericht… Vuur!, het commando dat zaterdagochtend 11 juni 1977 in het oortje klonk, waarna zijn scherpschutters minutenlang duizenden kogels door de trein joegen die bijna drie weken was gekaapt door Molukse jongeren.
Kommer (1939) was in de jaren ’70 commandant bij de Bijstandseenheid Krijgsmacht. Hij maakte drie Molukse gijzelingsacties mee, waarvan de treinkaping bij De Punt (1977) de meeste indruk heeft gemaakt.
Twee gijzelaars en zes kapers kwamen bij de bestorming om het leven. “Al die doden zijn door ons gevallen,” zegt Kommer. “Na afloop heb ik de ellende in de trein gezien. Ik wist van tevoren dat de kapers geen schijn van kans hadden. Het is een godswonder dat een paar het hebben overleefd. Toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat het niet anders had gekund, gezien de informatie die we binnenkregen.”
Zijn boek is een mix van fictie en werkelijkheid. De Molukse acties vormen de rode draad. De drie hoofdpersonen zijn fictief en vertegenwoordigen verschillende invalshoeken van waaruit de acties worden belicht. Gustaaf Lilipaly is de jonge Molukse activist die worstelt met zijn identiteit, Jos Verton de scherpschutter van de bijstandseenheid. En via ‘machtswellusteling’ Arjan de Groot geeft Kommer inzicht in het terreurbeleid van de overheid.
Kommer: “Het waarom van de acties door Molukkers is altijd onderbelicht geweest. Als je ziet wat voor ellende de overheid hen heeft gebracht, is het begrijpelijk dat jonge Molukkers in verzet kwamen. Ze zagen het verdriet en de frustraties van hun ouders,”
In een talkshow waarin na 10 jaar werd teruggeblikt op de kaping, kwam bij Kommer alles weer boven. “Toen besloot ik er een boek over te schrijven. Na de kaping kregen we geen psychische begeleiding. Na de actie gingen we naar de kazerne voor een Indische rijsttafel. Er werd wat gepraat en ’s avonds was het zuipen. Zondag ging iedereen naar huis. Twee weken later waren we alweer aan het oefenen.
Kommer wil met zijn boek ook inzicht geven in het werk van de bijstandseenheid. “Het zijn geen mannen die graag mensen doodschieten, maar wel mannen die het leuk vinden om te schieten en dat ook heel goed kunnen. De sfeer was heel collegiaal.”
Onderliggend thema is onvervuld verlangen, zegt Kommer. “Wel of niet geboren worden is de grootste toevalligheid van het leven, net als doodgaan. Het verschil: over doodgaan wordt soms ‘democratisch’ beslist. Een ‘dienstongeval’ waarbij Guustaaf ‘door zijn kloten wordt geschoten’ en onvruchtbaar raakt, staat symbool voor het thema. Zo is de roman ook doorspekt met seks, intriges en corruptie. “Het moet tenslotte leesbaar zijn,” zegt Kommer. “Ik ben benieuwd naar de reacties, vooral vanuit de Molukse gemeenschap. Ik hoop dat ze het gevoel krijgen dat hen recht wordt gedaan.”



Indien gericht… Vuur! Van Kees Kommer verschijnt eind december.
Het boek is al te bestellen bij uitgeverij Free Musketeers
€ 41,95.

AD, 5 december 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Indien gericht…Vuur! - Kees Kommer
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kees 'tippelde' in 1865 op Java
» Gouden priesterjubileum voor Pater Kees van der Geest
» Presentatie biografie Aya Zikken door Kees Ruys
» Carolien Verduijn Het Volksoperahuis Interview Jef Hofmeister Kees Scholten volksopera
» Ring van Vuur

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: