Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Schaamte en onschuld - H. Janssen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Schaamte en onschuld - H. Janssen Empty
BerichtOnderwerp: Schaamte en onschuld - H. Janssen   Schaamte en onschuld - H. Janssen Icon_minitimedo 21 jan 2010 - 12:07

Schaamte en onschuld - H. Janssen
het verdrongen oorlogsverleden van troostmeisjes in Indonesië

Schaamte en onschuld - H. Janssen 11785410

In iedere oorlog en in elk gewapend conflict zijn vrouwen het slachtoffer van seksueel geweld. Meestal wordt het doodgezwegen. Door daders, slachtoffers en regeringsleiders. Het taboe is hardnekkig, zo ontdekte Hilde Janssen tijdens haar zoektocht naar de hoogbejaarde Indonesische vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog als 'troostmeisje' seksueel zijn misbruikt door Japanse soldaten. De verhullende term kan de pijn en de schaamte van gedwongen prostitutie niet uitwissen. Noch de slapeloze nachten, de mislukte huwelijken, kinderloosheid en de armoede. De Japanse bezetter zag het als een puur pragmatische maatregel. Gecontroleerde seks in militaire bordelen gold als een probaat middel tegen geslachtsziekte en grootschalige verkrachtingen. De geinterviewde vrouwen vertellen een ander verhaal. Ze zijn onder dwang of met valse beloften van straat geplukt, thuis opgepakt, via dorpshoofden opgeroepen en systematisch verkracht in militaire bordelen, kazernes, fabrieksloodsen, treinstellen en tentenkampen.
Het zijn indringende verhalen over de gruwelen van de oorlog waar vrouwen hun hele leven mee blijven worstelen. Verdrongen verhalen van verzwegen levens. 'Ik werd nagezeten, meegesleurd en verkracht. Bijna elke dag' - Patri (83). 'Mijn baarmoeder was kapot, ik wilde niet meer met iemand slapen, hooguit een beetje knuffelen' - Kardiyem (81). 'Ik was pas elf jaar. Ik heb het nooit iemand verteld, bang dat ik geen man zou vinden' - Sulni (77).
Filmmaker Frank van Osch maakte een indrukwekkende documentaire van de zoektocht van Janssen en Banning.



Prijs:

Auteur:
Mediatype:
Bindwijze:
Taal:
Druk:
Aantal pagina's:
Uitgever:
Publicatiedatum:
Rubriek:
NUR:
ISBN/ISBN

€ 16,95 (onder voorbehoud)

H. Janssen
Boek
Paperback
Nederlands
1
176
Nieuw Amsterdam
2010-04-12
Indië & Indonesië / Geschiedenis / Oorlogs 1940-1945
Moderne geschiedenis (1870-heden)
13 9789046807132


van Stockum
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Schaamte en onschuld - H. Janssen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Troostmeisjes - J. Banning en H. Janssen
» TE GAST IN Indonesië - Hilde Janssen
» Schaamte om Miss Indonesië
» Schaamte en trots na massamoord Nederlands-Indië
» Door Westerse schaamte sneeuwt Indonesisch geweld onder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: