Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Herbebossen voor de orang-oetan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Herbebossen voor de orang-oetan Empty
BerichtOnderwerp: Herbebossen voor de orang-oetan   Herbebossen voor de orang-oetan Icon_minitimeza 23 jan 2010 - 14:03

zaterdag 23 januari 2010 door Elske Schouten

Herbebossen voor de orang-oetan


Herbebossen voor de orang-oetan Nrc_es12 Willie Smits

Toen ik me deze week verdiepte in bedreigde dieren in Indonesië, zocht ik op internet hoe het ook alweer zit met de orang-oetans. En daarbij stuitte ik op dit filmpje. Het is al van een tijd geleden, maar toch een aanrader.

Willie Smits sprak vorig jaar bij TED, een club van creatieve, slimme of anderszins getalenteerde mensen. Smits is bosbouwkundig ingenieur en woont al decennia in Indonesië. In 1989 redde hij een orang-oetan van de vuilnisbelt. Dat veranderde zijn leven. Hij heeft een tehuis voor orang-oetans. En hij kocht een stuk land op Borneo dat hij heel zorgvuldig, op een wetenschappelijk onderbouwde manier heeft herbebost, om zo een leefomgeving voor de orang-oetans te creëren.

In 2008 bracht hij een fotoboek uit over de orang-oetans. Toen heb ik hem in Nederland nog geïnterviewd. Bij TED legt hij uit hoe hij het herbebossen van zijn 3.000 voetbalvelden aan bos heeft aangepakt. Het belangrijkste: in samenwerking met de lokale bevolking, zodat die voelt dat het bos van haar is en het beschermt tegen buitenstaanders. Hij praat snel, dus het is een beetje opletten, maar wel de moeite waard.

Verder hier (onderaan de pagina de link naar de brief in Nature Geoscience) het dreigement van een Ierse wetenschapper dat de aardbeving in Sumatra in september nog niet de grote klapper was die geologen wereldwijd verwachten. Langs de kust van Sumatra loopt een breuklijn waar de Australische aardplaat onder de Euraziatische plaat schuift. Daarbij ontstaat een enorme hoeveelheid spanning, die zich af en toe ontlaadt in de meest krachtige aardbevingen die er zijn.

Juist bij Padang ligt een stuk van 300 kilometer van die breuklijn, waar de spanning zich al 200 jaar (sinds een grote aardbeving in 1797) ophoopt. De aardbeving van afgelopen september was niet genoeg om daar verandering in te brengen, schrijft hoogleraar John McCloskey. Er zal dus zeker een nieuwe aardbeving komen, die misschien ook een tsunami zal veroorzaken. Hij schrijft: ‘There is potential for loss of life on the scale of the 2004 Indian Ocean tsunami.’

Hier in ]Business Week nog een kort, maar interessant stukje over de bouw van infrastructuur in Indonesië. Of eigenlijk: waarom dat niet gebeurt. Het is te ingewikkeld en gevoelig om al het land in handen te krijgen dat nodig is voor de bouw van nieuwe wegen. Zoals de baas van een wegenbouwbedrijf zegt: ‘Can you imagine the president revoking the land of a poor owner?’


NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Herbebossen voor de orang-oetan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Staaroperatie voor orang-oetan
» Orang-oetan 'vluchtelingenkamp' ontdekt
» Orang-oetan in de ban van IMAX-film
» Orang-oetan op het randje van uitsterven
» Orang-oetan bij hoofdkantoor Nestlé

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: