Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 14 februari 2010: De (na)smaak van Indië

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

14 februari 2010: De (na)smaak van Indië Empty
BerichtOnderwerp: 14 februari 2010: De (na)smaak van Indië   14 februari 2010: De (na)smaak van Indië Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 17:51

De (na)smaak van Indië
In Mixed by Alfred Birney on 9 February 2010

Op zondagmiddag a.s., 14 februari, 15:00 u, voer ik in Boekhandel van Pampus te Amsterdam met Lizzy van Leeuwen een tweegesprek over postkoloniaal Nederland, vanuit verschillende perspectieven. Leidraad vormen mijn bloemlezing Oost-Indische inkt (1998), mijn postkoloniale polemische bundel Yournael van Cyberney (2001) en Lizzy van Leeuwens geschiedenis van zestig jaar Indisch Nederland: Ons Indisch erfgoed (2008).

Vanwege drukke werkzaamheden aan een nieuw boek heb ik wat laat mijn toezegging gedaan en mijn enige probleem van die dag zal waarschijnlijk dan ook zijn of ik wel op tijd mijn nest uit kan komen. Ik schrijf namelijk ’s nachts tot vroeg in de ochtend en slaap dan een gat in de dag, want de wintermaanden zijn voor mij toch het aanzien niet waard.


Ik sta dus (nog) niet aangekondigd op de site van Boekhandel van Pampus, waar als thema van de middag is gekozen de “Nasmaak van Indië”, naar aanleiding van de uitgave van de moderne vertaling van Multatuli’s Max Havelaar (maart 2010), overigens niet bepaald een van mijn favoriete literaire werken.

Lizzy van Leeuwen en ik zullen beginnen bij de koloniale literatuur en via Hella Haasses novelle Oeroeg (1948) en Tjalie Robinsons ongezouten kritiek op dat boek een link leggen naar de postkoloniale ontwikkelingen in Nederland. Uiteraard is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aan Indisch 3.0 is gevraagd een korte bloemlezing te geven over wat de jongere generatie Indische Nederlanders bezighoudt. Ook zal Ed Caffin namens Indisch 3.0 een lezing geven.

Het programma is gevarieerd, met film, muziek, hapjes en signeersessies.

Programma

15.00 u Tweegesprek van Lizzy van Leeuwen met Alfred Birney
16.30 u Film: Contractpensions – Djangan Loepah! Aansluitend een gesprek met regisseur Hetty Naaijkens-Retel Helmrich.
18.00 u Kalangkang, Sundanese muziek
18:30 u Bijdrage door Ed Caffin, van weblog Indisch 3.0
19.00u Einde

Nasmaak van Indië, 14 februari 2010, 15.00 – 19.00 uur.
Toegang, inclusief snacks: € 5.
Locatie: Boekhandel van Pampus, KNSM Laan 303, Amsterdam

alfredbirney.com
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

14 februari 2010: De (na)smaak van Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: 14 februari 2010: De (na)smaak van Indië   14 februari 2010: De (na)smaak van Indië Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 9:16

ElEl schreef:
De (na)smaak van Indië
In Mixed by Alfred Birney on 9 February 2010

Op zondagmiddag a.s., 14 februari, 15:00 u, voer ik in Boekhandel van Pampus te Amsterdam met Lizzy van Leeuwen een tweegesprek over postkoloniaal Nederland, vanuit verschillende perspectieven.
Ik heb een paar lezingen met mogelijkheid tot vragen te stellen bijgewoond.
Wat mij opvalt is dat er weinig gediscusieerd werd (tijdsgebrek) , of er een zekere tegenstand kwam om over tempo doeloe te bespreken.
Ook was het vaak uit of Nederlandse perspectief en Indisch Nederlandse perspectief benaderd terwijl er een 3de partij(de Indonesiers) ook betrokken waren.

Bij de presentatie van "Encyclopedia of Indonesia in the Pacific War" was de Japanse ambassadeur aanwezig , een lezing van een Japanse/onderzoeker die meegewerkt had .
Goede onderbouwde lezing , maar langdradig toen hij ging uitwijden over zijn Australische studenten.
De grote afwezigen waren de Indonesiers ,ik vraag me af waarom ?
Terug naar boven Ga naar beneden
 
14 februari 2010: De (na)smaak van Indië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kijktip: Panorama (22 februari 2010)
» 6 februari 2010 ‘Duel of the Bands’ in De Flint in Amersfoort
» 6 februari 2010: Solidariteitsdag 2010
» 6 februari 2010: Kunst en cultuur in Papua
» 27 januari t/m 7 februari 2010: Internationaal Filmfestival Rotterdam

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: