Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesische geschiedvervalsing in 2005

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Gerard

Gerard


Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 78

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 11:57

Hierbij een stukje Indonesische geschiedvervalsing uit The Jakarta Post van 24 november 2005:

The Dutch heyday in the Indies, which lasted for almost 350 years, abruptly ended after the arrival of Japanese troops in 1942.
"The Japanese effectively swept away everything that could remind people of the Dutch - good or bad. Most Dutch people and those of Dutch-Indonesian blood left the country for the Netherlands during the Japanese occupation," a researcher at the University of Indonesia, Imelda K. Salim, told The Jakarta Post recently.


Volgens deze Indonesische 'historica' gingen ze tijdens de Japanse bezetting dus naar het door Nazi-Duitsland bezette Nederland. Blijkbaar heeft ze nog nooit van de Jappenkampen, de Birma-spoorlijn, etc. gehoord....

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 2e4j6h4
Terug naar boven Ga naar beneden
http://gerard.bloggertje.nl/
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 12:30

Gerard, ik denk dat Tante Imelda gauw klaar wilde zijn en maar voor het gemak ettelijke jaren na de oorlog meteen de keranjang debu in smeet.

Ik weet niet wie ze is en hoe oud (vers van de universiteitspers?) maar een feit is wel, dat qua documentatie er soms wel één en ander aan schort in Indonesia.
Het kan ook zijn, dat ze haar data gehaald heeft van dergelijke "onzorgvuldige" en misschien wel zwaar nationalistische bronnen.
Jammer.


De Arsip Nasional is op sommige periodes , vooral die uit de begin jaren Merdeka etc, nog een vrij grote puinhoop en alles ligt daar op een bergje te wachten until "manana."
De nieuwe periode, ja da's andere koek en daar zijn ze druk mee bezig met digitaliseren, alhoewel "Druk"???
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 12:51

Gerard schreef:
Hierbij een stukje Indonesische geschiedvervalsing uit The Jakarta Post van 24 november 2005:



Volgens deze Indonesische 'historica' gingen ze tijdens de Japanse bezetting dus naar het door Nazi-Duitsland bezette Nederland. Blijkbaar heeft ze nog nooit van de Jappenkampen, de Birma-spoorlijn, etc. gehoord....

Wah , hoe toh dese .
Si Mbakju/zus Imelda kacau deh .

Of heeft de journalist verkeerd geciteerd ? Ken ook , toch ?

Je hoeft geen histerici te zijn om te begrijpen dat het een verkeerde versie is .
Trouwens een verkeerde citaat in een krant (al is het JakPost) wil nog niet zeggen dat het een Indonesische geschiedvervalsing was.

Zelfs ikke , alleen met l'ecole jonkok begrijp het ook wel dat het een abuis verhaal is.


Laatst aangepast door OmSid op vr 26 feb 2010 - 12:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gerard

Gerard


Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 78

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 12:52

Henri R. Cingoor schreef:
De Arsip Nasional is op sommige periodes , vooral die uit de begin jaren Merdeka etc, nog een vrij grote puinhoop en alles ligt daar op een bergje te wachten until "manana."

Ja, dat hebben we gemerkt toen wij met ons Aernout-boek bezig waren. Een vriend van ons, de historicus Nico van Horn, heeft begin verleden jaar in het Arsip Nasional nog tevergeefs geprobeerd een paar belangrijke dossiers uit de jaren 1950/1951 boven water te halen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://gerard.bloggertje.nl/
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 18:03

Je zou denken dat in dit tijdperk van reformasi de historici vrijer zijn te onderzoeken wat ze willen, vrijer zijn eigen inzichten te ontwikkelen en te laten kennen.
Wat ging er fout met deze historicus ?
Van mij mag het een conclusie zijn met een nationalistische ondertoon, maar dit is echt flauwekul. Er zijn genoeg openbare Indonesische archieven die het tegendeel laten zien.
Dit is ontzettend dom...als het als bewuste fraude bedoeld is.
Alleen in dictaturen kun je daar mee wegkomen..... voor zolang de dictatuur aan de macht is.
Hoe kijken haar collega's nu naar haar.. ?
Die moeten toch beter weten dan dit ?
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimevr 26 feb 2010 - 23:14

Boeroeng schreef:
Er zijn genoeg openbare Indonesische archieven die het tegendeel laten zien.
Dit is ontzettend dom...als het als bewuste fraude bedoeld is.Alleen in dictaturen kun je daar mee wegkomen..... voor zolang de dictatuur aan de macht is.
Hoe kijken haar collega's nu naar haar.. ?
Die moeten toch beter weten dan dit ?

ALS het als bewuste fraude bedoeld is.
Wie zegt dat dat het een bewuste fraude is (of poging tot).
De tekst van de topic sugereerde dat wel , alleen werd er geen argumenten geleverd .
Voor mij heeft dat heen waarde.

Ik heb de Sejarah Indonesia (versi Indonesia= dus Nationalistisch) met de paplepel gekregen.
Ben ook redelijk goed geziend e examencijfers .

Heb nog nooit over bersiaptijd gehoord of gelezen zoals ik sinds jaren 70 heb gelezen in Nederlandse boeken , en later in diverse discussies in Indische site's.

Bij ons werd het niet op school geleerd (t/m periode 1967/68 ), waarschijnlijk bewust niet vermeld.
Dat er rare dingen gebeuren was min of meer een publiek geheim , vaak bekend bij de direct betrokkenen (kennissen ) uit beide partijen (Indonesisch en Nederlands) .

Men moet het woord bersiap op verschillende manieren bekijken en uitleggen.De Indonesische Bersiap ( Wees greed ?) is anders dan de Nederlands(Indische) bersiap .

Hier een quote van een Indonesische site :
30-08-2009, 03:11 PM
Guys gw cuma pengen refresh otak gw mengenai kurikulum dan konten yang terdapat di buku sejarah sekolah. Apa ada diantara kalian pernah mengingat kalau ada masa pada september 1945, setelah kemerdekaan Indonesia, orang2 turunan eropa/indo belanda dibunuh2in ama orang ultra nasionalis indonesia?
Seingat gw, di berbagai teks sejarah yang gw baca, abis merdeka kan Indonesia menghadapi sekutu, dan ga pernah disebut2 mengenai kejadian ini. Atau mungkin gw aja yang lupa. Ada yang bisa kasih tanggapan? Apa pernah tercantum di buku teks sekolah tentang periode "Bersiap" ini?
---------------------------------------------------------------------------------------------

Hieruit kan men concluderen dat bij de "jongeren"ook vragen werden gesteld.
Ook als bewijs dat het nooit ter sprake kwam in hun middelbareschool tijd.

Dat er wreedheden (van beide kanten) gepleegd werd is voor mij al lang bekend , en later werd het bevestigd toen ik me "verdiepte"in de Indon.geschiedenis.

* Die persoon schrijft Ultra nasionalis mijn inziens is het ook een foute benaming.
Hij moet zeggen perampok dan pembunuh (rampokkers en moordenaars).
Zoals de foute benoeming van Pemuda's , bij oude discussies , i.h.b bij de oude Indische Nederlanders waren de Pemuda's de rampokkers en moordenaars.

Terwijl de Indonesiers , dat anders zeggen.
Mijn vader was een Pemuda , zijn familie en oudere broers kwamen uit Nationalistische nest.
Sommigen hebben met kennis en pen tegen de Nederlanders gevochten , sommigen met wapens.

Men moet Pemuda niet verwisselen met rampokkers en rondreizende bende's.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 5:25

OmSid.....onder andere:...(versi Indonesia= dus Nationalistisch)....


Eh OmSid, sorry, salah ngerti......ojo ngamuk pleasse.


Met mijn woorden: ...misschien wel zwaar nationalistische bronnen......had ik het misschien beter zo kunnen formuleren: "ultra rechts nationalistisch"....of "extreem" of iets dergelijks.

Destijds op de SMP kreeg ik sejarah les van een geschiedenisleraar welke in de Bersiap periode te Surabaya heel actief had meegedaan aan de diverse bloederige rellen (en waarbij de engelse bevelhebber na het bombardement van Surabaya tijdens de onderhandelingen werd vermoord - hij kwam op arrogante wijze de strijders tegemoet..masih ingat?)

Onze SMP had geen geld voor leerboeken voor elke leerling en deze leraar gaf dus les uit zijn eigen boek of wat hij dan ook gebruikte.

Zijn lessen bestonden voor het grootste deel uit de "oude"geschiedenis en de periode van voor de komst van de Japanse soldaten in Indonesia en de periode van de bevrijding. Geen woord repte hij over de orang penjajah (en aanverwante zaken) zelf en het gevolg was dat de lichting uit mijn klas op het examen onvoldoendes haalden.

In die tijden was het schoolsysteem (althans dat ik volgde en in mijn armenbuurt en in de beginjaren van 1950) nog niet onder complete controle van de regering en zelfs hij, mijn geschiedenisleraar was gedwongen om 's avonds bij te verdienen als paman becak !!!

Die kanten van de medaille waren er ook en dat is door mij bedoeld.

Slm mns./H
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gerard

Gerard


Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 78

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 6:53

OmSid schreef:
Dat er wreedheden (van beide kanten) gepleegd werd is voor mij al lang bekend , en later werd het bevestigd toen ik me "verdiepte"in de Indon.geschiedenis.

Nederland en Indonesië hebben bij de Ronde Tafel Conferentie (november 1949) afgesproken om de wederzijdse excessen/oorlogsmisdaden niet meer te bestraffen.
Dit is vastgelegd in de Amnestie Ordonnantie, November 1949 (Indisch Staatsblad, 1949 nr.326) en ondertekend door Nederland en Indonesië. Hier Artikel I en II van de uitgebreide Amnestie Ordonnatie:

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 B3wxfd
Terug naar boven Ga naar beneden
http://gerard.bloggertje.nl/
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 8:36

[quote="Gerard"]
OmSid schreef:
Nederland en Indonesië hebben bij de Ronde Tafel Conferentie (november 1949) afgesproken om de wederzijdse excessen/oorlogsmisdaden niet meer te bestraffen.
Nou , ya .
Als het zo is dan kunnen de slachtoffers van beide kanten (Indonesiers en Nederlanders) geen poot meer hebben om te gaan " zeuren" over hun verdriet , frustraties etc.
Wat vreemd dat de Indonesiers dat willen.

Aan de andere kant kunnen oorlogsmisdaden nooit verjaren.
Naar mijn mening kan het getoets worden aan de internationale straft recht, in Den Haag.
Ik heb ook vraagtekens op sommige overeenkomsten die tussen 1945 tot 1957 werden gesloten.

Mas Om Henri , wadoeh kulo ojo ngamuk toh.

Ik reageer alleen op een topic vanuit een andere perspectief .
Mijn komentaar op Mbak Imelda is ook niet mals ( histerici) , alleen zet ik vraagteken of er niet verkeerd werd geciteerd (kan ook), dan vind ik dat de journalist van JakPost een beetje dom .
Want als je het woord during vervangt met after (verschil van 1 woord) dan klopt het verhaal wel.

Persoonlijk heb ik ook bezwaren met de kwaliteit van Sejarah Indonesia van toen , en zeker in de beginjaren na 1950.
Men had toen nog niet voldoende goed opgeleide geschiedenis leraren .
Dat is ook de reden waarom ik zelden Indonesische bronnen gebruik .
Aan de andere kant wel als hulpmiddel om verder uit te zoeken, gebeurde vaak in zaken waarvan ik denk dat iets niet klopte .
Omdat ik anders persoonlijk gehoord van de oudere generatie (mijn ouders en hun generatie) of op school geleerd heb.
Zelfs daar zie je soms verschillen , ervaring / persoonlijke verhalent en officieele versie.

Op dit moment zijn ze nog steeds bezig om een soort Canon samen te stellen.
Alleen zijn ze nog steeds bezig met de periode van de " Communisten coup" .
Een Canon versie wil ook nog niet zeggen dat het" compleet" en juist is .

Bij de Sejarah Indonesia is het ingewikkelder omdat men daar ook Sejarah Daerah hebben.
Soms kan het tegenstrijdig zijnmet elkaar .
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 8:53

[quote="Gerard"]
OmSid schreef:
Dit is vastgelegd in de Amnestie Ordonnantie, November 1949 (Indisch Staatsblad, 1949 nr.326) en ondertekend door Nederland en Indonesië. Hier Artikel I en II van de uitgebreide Amnestie Ordonnatie:

Dank dat je die "vreemde" overeenkomst heb laten zien.
Dat was zeker een onderdeel van een package deal die de Nederlanders hadden aangeboden bij de Indonesiers ( " in de strot geduwd").
Zoals de " allimentatie" die R.I.S kreeg aangesmeerd om die arme Weduwe van Den Haag tegemoet te komen.
Ook de handelsoverkomst die nadelig was voor R.I.S .
De zogenaamde economische unie die de economische macht van Nederland in Indonesia veilig stelde.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 9:17

OmSid:....Bij de Sejarah Indonesia is het ingewikkelder omdat men daar ook Sejarah Daerah hebben.


En dat was inderdaad zo.
Het eenheidsgevoel was nog niet zo sterk aanwezig in de praktijk en eigen bangsa en kampung prevaleerden nog boven nationaal belang en gevoel.

Ik kan me nog heel goed herinneren, dat mijn geschiedenisleraar afkomstig was van een streek (daerah kampungnya sendiri kuststreken Jatim utara), waar toevalligerwijs toen heel veel vis werd verwerkt als ikan gereh.(sepat).
Hij was er bizonder trots op en hamerde het er bij ons héél hard in. Volgens hem was het zelfs een nationaal export produkt.

Wij, murid2 goblok, wij geloofden alles en inderdaad was bij het examen bij Ilmu Bumi een vraag wat de exportproducten van Indonesia waren.

3x raden wat wij ( de hele examenklas) dus o.a. invulden.(Geleerd van de guru sejarah toch, ken niet missen.)

Ik kreeg na de examens de uitslagen (op zo'n zwart krijtbord werden toen nog de uitslagen gepubliceerd) en de opmerkingen op het ingeleverde werk waren van mijn examinator: Waar ik die onzin vandaan had gehaald om ikan gereh als nationaal export product te vermelden. (Wij konden de examinatoren benaderen om te vragen wat er eventueel fout was gegaan.)

Malu......malu Embarassed Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gerard

Gerard


Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 78

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 9:43

OmSid schreef:
Nou , ya .
Als het zo is dan kunnen de slachtoffers van beide kanten (Indonesiers en Nederlanders) geen poot meer hebben om te gaan " zeuren" over hun verdriet , frustraties etc.
Wat vreemd dat de Indonesiers dat willen.

Aan de andere kant kunnen oorlogsmisdaden nooit verjaren.
Naar mijn mening kan het getoets worden aan de internationale straft recht, in Den Haag.
Ik heb ook vraagtekens op sommige overeenkomsten die tussen 1945 tot 1957 werden gesloten.

Zoals u weet, hebben de weduwen van de mannen die in 1947 in Rawagedeh werden doodgeschoten de Nederlandse Staat aangeklaagd. Het zal mij niet verbazen indien de landsadvocaat weer zal gaan verwijzen naar de door Nederland en Indonesië ondertekende Amnestie Ordonnatie. Dit is indertijd ook het geval geweest met betrekking tot de excessen op Zuid-Celebes (kapitein Westerling).
Overigens heeft de toenmalige minister van Justitie Winnie Sorgdrager in 1995 al gezegd dat vanwege de overeenkomst in 1949 de vervolging in de zaak-Rawagedeh niet meer aan de orde is. Van Indonesische kant is de Amnestie Ordonnatie op 17 november 1949 ondertekend door Soekarno, Hamengku Buwono IX en Soesanto Tirtoprodjo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://gerard.bloggertje.nl/
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 10:02

Henri R. Cingoor schreef:
OmSid.....onder andere:...(versi Indonesia= dus Nationalistisch)....


(en waarbij de engelse bevelhebber na het bombardement van Surabaya tijdens de onderhandelingen werd vermoord - hij kwam op arrogante wijze de strijders tegemoet..masih ingat?)
Ik snap dit niet goed.
In de film Soerabaya, Surabaya wordt verteld dat de Engelse commander Mallaby
http://www.soerabajasurabaya.nl/fotos.htm#foto
met een witte vlag op de bumper van een auto zat die langzaam reed in een grote straat waar hevig gevochten werd..
Zijn bedoeling met die vlag was duidelijk.. hij zocht een wapenstilstand, een leider om mee te praten. Hij nam bewust een risico.
Ondanks de vlag werd hij neergeschoten en overleefde het niet..
Hoezo was dit tegemoettreden arrogant ?

Ja, voor de vrijheidsstrijder is iedere gewelddadige poging van de oude heersers het gezag terug te krijgen arrogant.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 10:10

Gerard schreef:
[Zoals u weet, hebben de weduwen van de mannen die in 1947 in Rawagedeh werden doodgeschoten de Nederlandse Staat aangeklaagd. Het zal mij niet verbazen indien de landsadvocaat weer zal gaan verwijzen naar de door Nederland en Indonesië ondertekende Amnestie Ordonnatie. Dit is indertijd ook het geval geweest met betrekking tot de excessen op Zuid-Celebes (kapitein Westerling).
.
Men kan het alsnog bij de Internationale Straf Hof deponeren.
Of de zaak gewonnen kan worden is niet van belang .
De vraag is of de Indonesische regering het steunde , gezien de huidige verstandhouding.
Het is dom van de Nederlanders om de zaak niet te schikken.
Denk aan de imago schade .

En zeker als men de bazen/beschermheren van Westerling ook kan aanklagen voor de APRA affaire.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 10:40

[quote="Boeroeng"]
Henri R. Cingoor schreef:
OmSid.....onder andere:...(versi Indonesia= dus Nationalistisch)....


Zijn bedoeling met die vlag was duidelijk.. hij zocht een wapenstilstand, een leider om mee te praten. Hij nam bewust een risico.
Ondanks de vlag werd hij neergeschoten en overleefde het niet..
Hoezo was dit tegemoettreden arrogant ?

Ja, voor de vrijheidsstrijder is iedere gewelddadige poging van de oude heersers het gezag terug te krijgen arrogant.
Is het duidelijk wie de daders zijn ?
Op zulke momenten kunnen gekke dingen gebeuren ( zoals neerschieten van iemand met witte vlag).

Het was een foute handeling geweest , aan de andere kant kan ik me voorstellen dat sommige verzetstrijders ook staat te " balen " om te zien hoe hun stad gebombardeerd werd door de Engelsen , uit lucht , zee etc .(Lekker vanuit een afstand ).
Dat het een zware strijd was geweest (2 of 3 weken ?) met duizenden doden ,men kan googlen en buitenlandse bronnen raadplegen.

De arrogantie lag toen bij de " gealieerden" (Engelsen als leading nation) een ultimatum stelde .
De dood van mallaby was gevolg van die arrogantie en het niet respecteren van de witte vlag.
De Engelsen hadden burgerdoelen gebombardeerd , een grote stad .

10 November was de ommekeer in de onafhankelijke strijd tegen de Nederlanders.
Zoals bekend waren de nationalistische bewegingen vaak geleid door de Indonesische elite.(zie de voormannen).
En toen had de geallieerden (incl Nederland) vergrepen aan de gewone bevolking .
Sindsdien werd de strijd ook de strijd van de gewone Indonesiers.
De rol van Bung Tomo ( Raden Soetomo ?) is legendarisch.
Volgens zeggen (moet even nagechecht worden) was het dezelfde persoon als Dr Rd. Soetomo , van de dokter Djawa= Stovia.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 11:00

De arrogantie ( en reeds deels door OmSid vermeld) als volgt:

(In tijdlijn even kort gememoreerd.)

24 okt 1945 Britste troepen arriveren in Surabaya en de volgende dag zwermen zij uit in de stad.

27 okt 1925 Britse luchtmacht strooit pamfletten over stad met sommatie aan Pemoeda's om zich over te geven.

Dr. Moestopo één der leiders van de Pemoeda's overlegt met Mallaby. Mallaby zegt niets van de inhoud van de pamfletten te weten, maar deelt Moestope mede, dat hij zich verbindt aan de voor hem "onbekende" inhoud van de pamfletten.

28 okt 1945. De Pemoeda's vallen aan en de hel breekt los.

Mallaby vraagt of Soekarno wil overkomen. (Hetgeen bij de Pemoeda's "automatisch" impliceert, dat zij te min zijn voor Mallaby.
(Zoals eerder vermeld door OmSid: Iedereen heeft op dat moment niet meer zijn volle verstand op orde.)

Soekarno en Mallaby bereiken wapenstilstand.
De Pemoeda's die op dat moment daadwerkelijk aan het knokken zijn en levens verliezen, pikken het niet en de hel breekt opnieuw los.
(Gevolg Werfstr incident, britse posten opgerold, Darmo transporten doden onder burgers etc)
Pemoeda's dus echt over dë "rooie".

>
>

Mallaby denkt dat ie - met witte vlag - zelf wel eens poolshoogte moet nemen en rijdt naar Internatio gebouw ( nabij de buurt van de Perakhavens, waar de Britse troepen zich inmiddels hadden teruggettrokken.) en dat was dus wat Mallaby nu net niet had moeten doen, want daarmee creëerde hij bij de "heethoofdige/over de rooie" Pemoeda's het idee van "Ik heb niets met jullie te maken en ben niet bang van jullie."

En tussen al die heethoofden is er altijd wel ééntje die dan helemaal over de rooie gaat.

In zulke tijden stelt een witte vlag niet veel voor, gelet op de voorgaande eeuwen, jaren, dagen, verloren gegaan levens etc etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 11:16

[quote="OmSid"][quote="Boeroeng"]
Henri R. Cingoor schreef:
OmSid.....onder andere:...(versi Indonesia= dus Nationalistisch)....



De arrogantie lag toen bij de " gealieerden" (Engelsen als leading nation) een ultimatum stelde .
De dood van mallaby was gevolg van die arrogantie en het niet respecteren van de witte vlag.
De Engelsen hadden burgerdoelen gebombardeerd , een grote stad .

Een vrijheidsstrijder vindt de onderdrukker altijd arrogant..
De onderdrukker heeft de arrogantie de baas te spelen... etc...
Dus Mallaby kon dan nauwelijks niet-arrogante dingen doen.
Mij lijkt .. hij is niet gedood omdat hij arrogant zittend op de auto de Indonesiérs tegemoet trad.
Het komt op mij over dat iemand gewoon zin had hem te doden.. Hij was een makkelijk doelwit... Nationalisme kan snel omslaan in een haat-ideologie. ...en dat zag je ook in die periode bij de extremisten.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 11:18

Henri R. Cingoor schreef:
De arrogantie ( en reeds deels door OmSid vermeld) als volgt:

(In tijdlijn even kort gememoreerd.)

Mallaby vraagt of Soekarno wil overkomen. (Hetgeen bij de Pemoeda's "automatisch" impliceert, dat zij te min zijn voor Mallaby.
(Zoals eerder vermeld door OmSid: Iedereen heeft op dat moment niet meer zijn volle verstand op orde.)

Soekarno en Mallaby bereiken wapenstilstand..
Het grappigge is , Soekarno was in de ogen van de Pemuda' s een slappe hap.
De proklamasi werd hem ook " afgedwongen" door de Pemuda' s.

Hij was ook niet echt populair bij zijn strijdgenoten ( de meesten kennen elkaar uit hun studietijd).
Bij het volk was het anders, daar is hij de Grote Bung Karno.
Is ook zo , dankzij hem als symbool en voorbeeld zijn wij Indonesiers gebleven .
Terug in de tijd , in 1928 (Sumpah Pemuda) waren we Indonesiers geworden , niet meer javaan , Sundanees , Ambonees of Sumatraan etc .
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimeza 27 feb 2010 - 11:33

[quote="Boeroeng"][quote="OmSid"]
Boeroeng schreef:
Henri R. Cingoor schreef:
OmSid.....onder andere:...(versi Indonesia= dus Nationalistisch)....

De arrogantie lag toen bij de " gealieerden" (Engelsen als leading nation) een ultimatum stelde .
De dood van mallaby was gevolg van die arrogantie en het niet respecteren van de witte vlag.De Engelsen hadden burgerdoelen gebombardeerd , een grote stad .

Een vrijheidsstrijder vindt de onderdrukker altijd arrogant.
Dat is logisch .
En Malabby had wss een beoordelingsfout gemaakt .
Dat hij de interne verhoudingen niet goed kende.


De onderdrukker heeft de arrogantie de baas te spelen... etc...
Dus Mallaby kon dan nauwelijks niet-arrogante dingen doen.
Als hij de interne verhoudingen had geweten zal hij mss (speculatie) een andere taktiek genomen.

Mij lijkt .. hij is niet gedood omdat hij arrogant zittend op de auto de Indonesiérs tegemoet trad.
Het komt op mij over dat iemand gewoon zin had hem te doden.. Hij was een makkelijk doelwit...
Het is gewoon waar .De rest is geshiedenis.
En het is ook de grote foute inschatting van de Engelsen (overmacht aan wapen en beschikbaren goed getrainde soldaten met frontervaring , zeemacht, luchtmacht) dat ze even de ploppers kunnen uitschakelen.


Nationalisme kan snel omslaan in een haat-ideologie. ...en dat zag je ook in die periode bij de extremisten.
Dat sommige "verzetstrijders' haat gevoelens hebben was te begrijpen.
Geldt niet voor de anderen , de TNI , en andere nationalisten
.


Het is goed dat men van beide kanten naar bepaalde delen van onze "gemeenschappelijke " geschiedenis wil kijken .
Terug naar boven Ga naar beneden
Ed Vos




Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 30-12-09

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Indonesische geschiedvervalsing   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimewo 17 maa 2010 - 23:39

Om Sid schreef:

10 November was de ommekeer in de onafhankelijke strijd tegen de Nederlanders.
Zoals bekend waren de nationalistische bewegingen vaak geleid door de Indonesische elite.(zie de voormannen).
En toen had de geallieerden (incl Nederland) vergrepen aan de gewone bevolking .
Sindsdien werd de strijd ook de strijd van de gewone Indonesiers.
De rol van Bung Tomo ( Raden Soetomo ?) is legendarisch.
Volgens zeggen (moet even nagechecht worden) was het dezelfde persoon als Dr Rd. Soetomo , van de dokter Djawa= Stovia.


Inderdaad, de rol van boeng tomo was legendarich. deze volksmenner, (kijk eens naar die welbekende foto met die opgefokte haatdragende blik) en die australische surabaya sue deed daar ook niet veel voor onder, riep openlijk op tot het "uitroeien van alle Belanda's en alle Anjing Belanda's (de honden van de Nederlanders), waarmee de Indo's werden bedoeld.

Ik mis hem eigenlijk in dat rijtje pahlawan.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitimedo 18 maa 2010 - 6:24

Ed Vos schreef:
Om Sid schreef:

10 November was de ommekeer in de onafhankelijke strijd tegen de Nederlanders.
Zoals bekend waren de nationalistische bewegingen vaak geleid door de Indonesische elite.(zie de voormannen).
Volgens zeggen (moet even nagechecht worden) was het dezelfde persoon als Dr Rd. Soetomo , van de dokter Djawa= Stovia.


riep openlijk op tot het "uitroeien van alle Belanda's en alle Anjing Belanda's (de honden van de Nederlanders), waarmee de Indo's werden bedoeld.

Ik mis hem eigenlijk in dat rijtje pahlawan.
Voor de goede orde is het mss niet juist dat Bung Tomo dezelfde is als Bung Tomo.
De probbleem met Indonesische namen is dat ze vaak roepnamen krijgen .

De pidato(toespraak) van Bung Tomo is gericht tegen de Nederlanders in het algemeen.
Het is ook oorlogsretoriek.
Men moet voorstellen hoe Surabaya was tijdens de zware bombardementen (van zee en lucht) was .Het werd plat gebombardeerd met duizenden doden.
Het was een complete oorlog geweest , dacht een paar weken (?)
Een stad waar burgers wonen.

Bung Tomo werd later geeerd als Pahlawan Nasional in 2008 .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische geschiedvervalsing in 2005   Indonesische geschiedvervalsing in 2005 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Indonesische geschiedvervalsing in 2005
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 08-10-2005 / Wien Neêrlands bloed...
» Strafvermindering Indonesische extremisten
» Indonesische verzetsstrijders in Nederland
» Indonesische Muziek
» Gekir op de Indonesische tv

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: