Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   za 29 mei 2010 - 10:22

DK het was een straat geen markt, ik geloof in de buurt van jalan probolongo. Ze zaten aan de straatkant en verder was er niets, met hun pikulans.
Ik geloof da las je door gaat dat je op de oranjeboulevard komt.
Ik ge meer herinneren, ik weet niet hie die berg heet maar vanuit jakarta bij magarai bijvoorbeeld kan je hem zien
Terug naar boven Go down
wu

Aantal berichten: 3297
Registratiedatum: 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   za 29 mei 2010 - 22:52

de Jl Sukabumi is in Menteng, 2 straten verder is de Jl Malang, daar hebben wij gewoond.

Een lange doorgaande weg daar in de buurt is o.a. de Jl Latuharhari - die loopt ongeveer tussen stasiun Manggarai in het oosten en de Jl Jendral Sudirman in het westen. de Jl Sukabumi komt op de Jl Latuharhari uit.
Die jalan Jendr. Sudirman gaat naar het welkomsmonument en Hotel Indonesia. Verderop (richting noorden) gaat die de jalan Thamrin heten, en daar heb je de Bank Indonesia - vroeger Javase Bank.
Ik weet niet welke bank jij bedoelt met je 'nederlandse bank'..?
De jl Thamrin verder naar het noorden volgend kom je bij de Monas en het presidentieel paleis uit.

De Jl Thamrin is een beetje ver om te lopen vanaf de straten die je noemt, dus ik denk niet dat je daar hebt gespeeld vroeger...

Een zijstraat van de jl Latuharhari is de jl. Lembang, en die gaat naar een park(je), het Lembangpark. Maar ik zie er geen meer bij. Misschien is die dichtgegooid en volgebouwd?

Evenwijdig aan de jl Sukabumi is de jl Surabaya, die loopt zo'n beetje evenwijdig aan de spoorbaan Manggarai / Kota (in het noorden, richting zee).
In de jl Surabaya, bij kruispunt met de straten jl Sutan Syahrir, jl Probolinggo, jl Cikini Raya heb je de vlooienmarkt/antiekmarkt.. misschien was daar die vissen van je te vinden? Mijn kaart is van jaar 2000 of zo, 50 jaar geleden had het er vast anders uitgezien
(daar in de buurt heb je het Marco Polo hotel, hebben wij in 2005 gelogeerd..)

Volg je de spoorbaan naar het noorden, kom je bij de Monas terecht, en dus ook weer bij de Istana Merdeka, het presidentieel paleis

Jl Sawo Luntur kan ik niet vinden, wel de Jl Sawo. Die is een verbindingsweg tussen de Jl Sutan Syahrir en de Jl Cut Nyak Dien, het verlengde van de Jl Probolinggo.
Allemaal Menteng.

De Jl Cut Nyak Dien doorrijden en je bent in Gondangdia, bij Kebon Sirih....

Evenwijdig aan de Jl Thamrin loopt de Jl Haji Agus Salim. Daar heb je de Theresiakerk.
Daar vlakbij heb je Sarinah, een oude mall.

Ik denk dat je echt daar moet rondkijken Albert, om het verleden een plaatsje geven.
Het KIT heeft oude stadsplattegronden, online te bekijken..
Terug naar boven Go down
http://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   zo 30 mei 2010 - 7:36

Sweet, bedankt, ik ken die straatnamen niet behalve een paar, waarschijnlijk is alles herbenoemd.
De java bank, indien het een hoog gebouw is met veel tuin eromheen grenzend aan de oranje boulevard, dan is dat de NL bank geweest.
Ik weet zeker dat je vanaf de sukabumi weg linksaf en dan rechtsaf vroeger een straat hebt waar tukang ikan siervissen zich verzamelden en daar had je alleen die verkopers verder niets. Ik was daar heel vaak met de bedienden die mij begeleiden of kennissen.
Ik kocht daar altijd tjpangs, anabantiden oftwel vechtvisjes.
Wu, ik ga op earth kijken, alleen moet ik zeggendat het mij heel veel pijn doet om zo via earth naar jouw geboorte grond te kijken, ikwou dat ik erheen getraald kon worden op zo'n moment. De heimwee groeit dan.
Misschien tijd om volgend jaar terug te gaan.
Ik kan het verleden niet los laten, en daarvoor ben ik in therapie.Ik heb een bzogezegde en benoemd PtS syndroom, sommigen komen ervan af en sommigen helaas niet.
Indonesie is altijd een soort trekpleister van mij geweest en ik heb spanje uitverkoren als vervanging.
Bedankt voor de uitleg, jalan palembang ken ik nog wel,wat leuk dat jij bij mij in de buurt hebt gewoond, Bij jalan sukabumi had je een pleintje daar ging ik vliegeren en vlieger vechten doen. Ik was toen een jaar of 6.
Terimah kasih banjak nona.
Terug naar boven Go down
wu

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   zo 30 mei 2010 - 10:48

Very Happy was even vergeten... ik heb nog een mooi boek, met allemaal oude stadsplattegronden waaronder ook van Batavia - met de oude straatnamen..

Als ik het wel heb, dan is de tegenwoordige Jl Diponegoro de voormalige Oranje Boulevard, en dan is de Javase Bank/Bank Indonesia aan de Jl Thamrin niet de bank die jij bedoelt. Is gewoon te ver weg voor kleutertjes om er alleen naartoe te mogen gaan om te spelen.

Op de oude kaart zie ik een vijver/meertje in het Lembangpark, op de nieuwe kaart is dat niet meer ingetekend (wat niet wil zeggen dat die er niet meer is)

De Oud Gondangdiaweg heet nu Jl Teuku Cik Ditiro (waar dat hotel staat waar wij waren in '05)

De vroegere Theresiakerkweg heet nu volgens mij de Jl Haji Agus Salim. De tegenwoordige Jl Gereja Theresia is de vroegere Soendaweg. (lekker ingewikkeld hè? Maar het ligt allemaal bij elkaar in de buurt van die kerk.)

De plek van jouw vissen, dat kan ik niet thuisbrengen. De Soekaboemiweg links en dan rechts geeft aan de noord- en zuidkant geen uitkomst. De enige die het eventueel kan herkennen ben jijzelf.

Helaas.... Kebayoran en Kemayoran staan niet op die oude kaart, en het vliegveld is alleen als idee/ontwerp op de kaart geknald. Alles is braakliggende grond

Mijn mening? Spanje is leuk, als vakantieland. Voor vroeger dan moet je echt terug naar Indonesia. Ik geef toe: je moet geluk hebben als je oude huis er nog staat, het verkeer is schrikbarend, maar dat deel van jezelf dat daar is grootgebracht komt thuis als je daar op oude grond rondwandelt.

De nada, Albert.
Ik heb genoten van mijn rondwandeling in Menteng, al is het maar via (oude) stadsplattegronden.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   zo 30 mei 2010 - 19:28

Lieve Wu, wij hebben al kleutertjes het geluk dat mijn ouders ons lieten brengen door chauffeur of bedienden, of wij werden opgehaald.
De reden is dat wij teveel de anak anak belanda waren.
Ik mocht vroeger niet met indonesische kindertjes spelen, maar deed het stiekem toch wel, was veel leuekr. Zij hadden spannender speelgoed, ze maakten alles zelf, wij hadden speelgoed uit de winkels, made in germany of made in england (dinky. Toys) of made in japan.
Die indonesische vriendjes speelden met jankriks en allerlei zaken die ze zelf maakten..
het zou heel leuke zijn als je mij een keer de kaart kan scannenb en toezenden al is het maar voor mijn gevoel en misschien kan ik stilletjes ervan afschaid nemen. Ik kon het toen niet.
Heb jij ook een kaart van de omgevinbg vanb het paleis? Daar is een buurt waar de radiozender was, het ikada stadion, een paar ambasades en ik meen een grote kranten gebouw. later is veel ervan militait terrein geworden en moesten wij er vertrekken.
Mijn vader reed eens een keer verkeer naar huis en kwam over militair terrein, wat ahden wij in angst gezeten, ze liepen ons achterna en mijn vader maakte dat hij wegkwam. Vreselijke tijd was dat alles wat europees was werd ingepikt door die gasten.
Ik kijk nog regelmatig met google eath naar de omgeving maar kan niets meer herinneren, de kathedaal staat er nog maar alles eromheen is hoog bouw nu.
Jlana madioen ken ik ook nog.
Weet jij nog de dierentuin en Garden hall? Hoe heet die weg ook weer?
Oh ja, ik herinner het me weer bij de radio, het merdeka plein was dat.
Of was het kebon tjiri?
Wah leuk deze, ik moet maar niet verder gaan anders vanavond ik sakit hati again als ik ga tidur, mijn herinneringen komen dan weer los.
Wat is herinnering in het indonesisch?
Terug naar boven Go down
wu

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 17:50

Wij werden ook gehaald en gebracht naar school, met de auto van de Bank Indonesia, mijn vader had een privéchauffeur. Als we de auto nodig hadden.. dan stond die voor de deur. Een prachtig zwarte glimmend gepoetste.. ehh... weet niet welk merk.. en dat was in Djakarta, Bandung én Ambon... Very Happy
terwijl mijn vader ook een eigen auto had in Bandung.

Ik kan je wel de scan sturen, maar ten eerste krijg ik geen mooie scan omdat mijn atlas vrij stug is, dan moet ik mijn scanner verbouwen of de bladzijde uitscheuren - en ten tweede: ik moet grote bestanden per mail sturen... ik weet niet of dat wel lukt.

Beter is dat je naar de KIT gaat: http://www.kit.nl/
rechtsboven zie je een button met de Ned. vlag, daarop klikken, krijg je de Ned.talige uitvoering
je ziet een rozekleurige menubalk, zet je muis op 'Bronnen'
je ziet in daarna een keuzemenu, klik op 'Nederlandse Koloniale Kaarten'
de zoektermen 'Batavia' en 'Indonesië' gebruiken/invullen
je krijgt een hele ris kaarten te zien
kies bijvoorbeeld de kaart 'Batavia 1945'
linksboven kun je inzoomen en je kunt ook de kaart verschuiven zodat je gerichter kunt zoeken/kijken.

Probeer maar eens, het is niet zo moeilijk

Je kunt ook de kaart(en) kopen...................

herinnering... ingatan?
Terug naar boven Go down
Henri R. Cingoor

Aantal berichten: 1217
Registratiedatum: 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 18:12

kenangan..... terkenang-kenang.

Herinneringen met weemoed. Sad
Terug naar boven Go down
wu

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 18:33

Smile ik twijfelde al tussen die twee....

maar gelukkig: de redding is nabij duimenop
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 19:27

Hei kanjers, bedankt he? Wu-tje waar kan je die kaarten kopen?
Ik ga direct surfen, adoeh wat is dit leuk zeg.
terima kasih.
Eh wu-tje misschien wij hebben op de zelfde school gezeten.
Dimana sekolah mu di jakarta?
Weet je dat ik mijn maleis heb moeten ophalen hier in negeri blanda?
Nog niet perfekt, afgelopen zondag moest ik spelen in de Bilt en daar was een delegatie indonesische jogeren/studenten aan de landbouwschool Niet in wagenigen maar in Velp vroeger de landbouwhoge school, niet de universiteit.
Er zijn twee studieinstanties. Deze is van larensteijn, maar toch leuk en ik realiseerde mij dat ik heel moeilijk uit mijn woorden kon komen, ik spreek beter spaans dan indonesisch, erg he?
Terug naar boven Go down
Henri R. Cingoor

Aantal berichten: 1217
Registratiedatum: 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 19:32

Si Albert:....Ik ga direct surfen, adoeh wat is dit leuk zeg.

Inderdaad Albert, op zo'n manier is het toch veel leuker !!!!
(In plaats van altijd te schelden en tegen schenen te schoppen.)

Hoop dat je er wat van opgestoken hebt.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 19:46

Henri, ik schop soms omdat het wel eens binnen in mij teveel wordt. En ik door misstanden wordt gegrepen en ook ben ik vaak teveel met de indo's bezig en wordt teleurgesteld. Ben jij toch ook weleens, ik wed dat wij allemaal weleens schoppen tegen de indo's en nog wat.
Nu de mappen van wu.
Dit is leuk, ik ben gaan surfen maar kan de buurt niet meer vinden ik moet wel de periode na 1945 hebben en ik hoop dat de kaarten niet daar ophouden. Ik mis de straat Gondangdia lama. Kan ik niet vinden.
Ik zie dat ik de straat tegen kom, jalan sawo lunto ipv luntur, daar was ik een kind van 2 jaar, toen kwam mijn stiefvader in mijn leven. Ik herinner mij nog van alles, dat daar ergens een busstation was waar veel bussen stopten. Ik mocht niet verder dan het hek namelijk maar zag wel links van ons bussen staan.
Ik dacht altijd dat de naam sawo luntur was.
Terug naar boven Go down
OmSid

Aantal berichten: 524
Registratiedatum: 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 19:52

Henri R. Cingoor schreef:
kenangan..... terkenang-kenang.

Herinneringen met weemoed. Sad

Wat is het verschil tussen "ingatan yang berkurang" of "kurang ingatan" ? Laughing

Peta Batavia 1940-45 kost 6 eurie , gekocht bij de KIT .
Daar kan je de oude Nederlandse straatnamen vinden .
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 20:11

Nu ik veel met indonesie bezig ben, wel te verstaan de tijd 1948 1959 komen mij vele herinneringen weer boven.
Bij de pasar tjikini had je een plaintje en een sectie buro van de politie, daar liep ook een gracht en de straat aan die gracht ben ik kwijt. hoe die straat heette. Ik ging daar altijd fietsen.
Van de soekaboemi laan kon je naar lins en rechts. als je links ging kom je de gracht tegen en die liep helemaal door naar tjikini.
Rechts kwam je op een drukke straat als je vervolgens weer rechts ging, die liep door naar een lange rijbaan ik geloof de oranje boulevard. Als je die doorging kwam je in gondnagdia laan en daar liep een laan die jalam palem heet.
Ga je door dan moest je over een spoorbaan. En links daarvan was een jalan sawo geloof ik.
Er komen vlle straatnamen naar boven jalan siang kali, jalan pakalongan, jalan tjimahi.
Ik ga mijn hele jeugd weer terughalen, moet ik niet doen denk ik.
Leuk dat jullie mij helpen, voor mij is dit wel belangrijk.
Terug naar boven Go down
wu

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 20:25

Leuk hè?? bier1

Kaarten inderdaad bij het KIT kopen, kan ook online.. hoef je niet alleen daarvoor helemaal naar Amsterdam te gaan.

Ikke? Daar op school? Never! De school van mijn broer lag op het eind van de Jl Malang. En vroeger zaten wij op katholieke scholen, dus jongens en meisjes apart...
Heb je nu de djl Gondangdia Lama gevonden?
de Soekaboemistraat, daarnaast de Garoet en de Malang en dan heb je de Mampangweg. Die helemaal volgen tot de spoorbaan, het laatste stuk van die weg is de Oud Gondangdiaweg....

Mijn zus is in het Tjikiniziekenhuis geboren.
De straat aan de gracht, heette die in jouw tijd ook al de Madoeraweg? (ik zit steeds op de kaart van Batavia te gluren)
En waarom mag je niet je kinderjaren weer bovenhalen? Ook die tijd hoort bij je leven..
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.   ma 31 mei 2010 - 20:44

sweetheart ik zit op google earth te zoeken mar kan het niet in de menteng buurt vinden geef even een hint. Ja de maduralaan komt mij ook bekend voor en weet je wat het gekke van alles is? Ik heb 28 jaar in EDE in de maduralaan gewoond.
Stom he?
Mijn jeugd terughalen doet de heimwee weer naar boven halen. Ik wou dat ik het over kon doen.
Terug naar boven Go down

De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Similar topics

-
» kweken met mijn valkparkieten
» mijn gloster Eugène...
» Mijn naam is shaimie
» Mijn motor de R1200GS
» Mijn katten trio..

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-