Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Polygamist tegen wil en dank

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitimedi 16 maa 2010 - 20:45

Polygamist tegen wil en dank
maart 16, 2010

Polygamist tegen wil en dank 33trzmq
De Women's International Club-reconstructie van een Peranakan-huwelijk tussen een Chinees-Indonesische vrouw en Hollandse man, tijdens Chinees nieuwjaarsviering.

Een grote verrassing stond te wachten, toen ik gisterochtend vroeg een Bluebird Taxi had besteld. Een vrouwelijke taxichauffeur stond voor mijn huis, en deed vriendelijk de autodeur voor mij open.

Djenneke werkt al enkele jaren als chauffeur voor Blue Bird.

Ze is een van de vijftig vrouwelijke taxichauffeurs van de Jakartaanse taxigigant Blue Bird, dat totaal circa zevenduizend chauffeurs in dienst heeft.

“Thuis zitten kan niet. Ik heb vier kinderen die moeten eten,” vertelde de 42-jarige Djenneke. Ze kwam uit het afgelegen eiland Tahuna, ten noorden van Manado in Noord-Sulawesi. “Het is a bijna Mindanao in de Filipijnen,” lachtte Djenneke. Minder vrolijk was ze over haar man, een moslim die had geprobeerd haar te bekeren tot moslim.

“Maar ik ben overtuigd christen, dus dat wilde ik niet. Toen is hij er maar met een andere vrouw van door gegaan,” vertelde ze enigszins bitter, terwijl ze geroutineerd door de verkeersfile manoeuvreerde.

Haar echtgenoot wilde polygamie, maar dat paste niet in Djenekke’s christelijke geloof. Maar ook onder moslimvrouwen in Indonesië zijn de meningen verdeeld over polygamie.

Veel Indonesische moslima’s zijn er pertinent tegen. Vooral de ‘nikah siri,’ oftewel moskeehuwelijken zijn een steen des aanstoots. Deze semi-illegale moskeehuwelijken worden niet bij het ministerie van Godsdienst gemeld, en worden door veel mannen misbruikt. In elk dorpje op de archipel trouwen ze een meisje. Maar de nikah siri’s hebben later grote gevolgen voor het gezinsleven.

Zonder huwelijksregistratie en dus zonder officiële vader kan een Indonesische vrouw haar kinderen niet registreren bij de overheid. Dit maakt het verkrijgen van een geboorteakte voor kinderen uit de moskeehuwelijken onmogelijk, met grote gevolgen voor schoolregistratie en overheidshulp.

Indonesische vrouwen lijken schoon genoeg te hebben van de trouwpraktijken, en vrouwelijke politici willen het aan banden leggen. First Lady Kristiani Herawati, de echtgenote van president Yudhoyono heeft de wet haar volle politieke steun gegeven.

Een nieuwe ontwerp-wet maakt de moskeehuwelijken strikt verboden. Mannen moeten eerst concreet schriftelijke toestemming hebben van hun eerste vrouw, voordat zij een tweede vrouw nemen.

De ontwerp-wet lag lange tijd in het oerconservatieve Ministerie van Godsdienst. Meteen doken vreemde ideeën op over het verder uitbreiden van de wet.

Het meest omstreden was het idee om buitenlandse mannen een borg te laten betalen van vijfhonderd miljoen roepiah, omgerekend circa 35 duizend euro, om een Indonesische vrouw te mogen trouwen. Het door corruptie geplaagde ministerie van Godsdienst neemt de borg in ontvangst, dit alles ter bescherming van de Indonesische vrouw. Het wetsontwerp kwam uit streng-islamitische hoek binnen het ministerie.

Vrouwenactivisten vragen zich in de media nu of hoe ze het borgbedrag getaxeerd hebben: Zijn Indonesische vrouwen slechts vijftigduizend dollar waard? Waarop is dit bedrag gebaseerd? Zijn we in de uitverkoop gegooid?


Conservatieve moslimleiders gebruiken de kritiek om de algehele ontwerpwet onderuit te halen. De minister van Godsdienst Surydharma Ali protesteerde zelf tegen de wet, die teveel het religieuze privédomein van Indonesiërs zou betreden.

Zelf kreeg ik plotseling vorige maand meer zicht op polygamie, toen de gezaghebbende Women International Club in Jakarta een beroep op mij deed. Voor de huldiging van het Chinese nieuwjaar hadden zij in februari een grote ceremonie, waarbij een Peranakan-huwelijk tussen een Chinees-Indonesische vrouw en Nederlandse man werd gereconstruëerd.

De charmante WIC-vice-president wist mij te overtuigen dat het leuk zou zijn om deel te nemen aan het toneelstukje als de Nederlandse bruidegom. “Je krijgt een hele mooie Chinese bruid,” beloofde ze, en je moet gewoon je echte vrouw meenemen.”

Met een strakke blik gaf mijn vrouw thuis uiteindelijk toestemming. Het was immers voor de WIC. Gehuld in een Chinees trouwkostuum stond ik een week later met knikkende knieën plotseling voor tweehonderd grinnikende vrouwen uit Jakarta’s high society. “Zoenen, zoenen,” begonnen ze uiteindelijk te schreeuwen. De toneelvrees sloeg meedogenloos toe in het aanzicht van de joelende vrouwen. Eigenlijk wilde ik hard het podium afrennen, en kwam ik tot de conclusie: Polygamie is toch niet voor mij weggelegd.

Lepeltak
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gast
Gast




Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Re: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitimewo 17 maa 2010 - 23:54

Adoeh, deze wat voor mij.
Ik ken de islam wetten niet weet alleen dat de man daar de baas is en de vrouw onderdanig moet zijn. Wat mij zo verschrikkelijk irriteert is dat, nu begin ik er weer mee, deze religieuze geschriften zo oer primitief mannelijk zijn. Keek vorige week TV en zag hoe het is bij de othordoxe joden, even erg en nog idioter heb ik gezien. Wat in hemelsnaam doet mensen waarvan wordt geacht dat die inteligenter zijn dan dieren zo idioot en irrationeel zo'n idiote leer aanhangen dat ze zich zo uitdossen, zulke idiote enverknipte gedachten erop na houden?
Ik zag die joden en dacht, als de wereld niet ophoudt met zulke idioten dan komt er nooit vrede. Andersom zag ik een reportage van Iran, het is daar even erg als in de tijd van Hilter. vreselijk, dat kan nooit de bedoeling zijn van een almachtige.
En dan die namaak goden, imams, ayatolahs, pauzen, bisschoppen. Ik vrees voor de wereld met deze mensen, de goede daargelaten. Maar de echte machtfiguren treden in de voetsporen van de almachtige, met welk recht eigenlijk?
Ik ben misschien wel anti religie maar je kunt mij toch niet ongelijk geven als ik forse bedenkingen heb tegen misbruik van religie?
Als je het universum bekijk dan is het een chaos, waar is dan de drijvende allesregelende god?
Wetenschap leert ons dat het heelal een chaos is en dat sterrenstelsels zo maar rondbanjeren en op elkaar botsen, wij als aarde hebben maar een beperkte levensduur, ook onze zon dooft na een bepaalde tijd uit, planeten zwerven rond en ook die knallen een keer tegen elkander aan. Zo is er nog meer chaos.
Zijn wij op deze miniscule planeet het enige leven? ja zeggen de namaak goden hier op aarde, ja want de aarde is door god geschapen. Ik denk dan hoe kun je zoiets nou verzinnen, onze planeet is een stofje vergeleken bij andere in ons heelal met
de zelfde samenstelling en condities, en dan is onze planeet dus uitverkoren?
Dom om dat te geloven tegen de bewijzen in. Het ergste van alles is nog dat wij hier oorlogen voeren omwillevan de gekte van de religie. Misschien zijn wij juist uitverkoren om echt dom en gek te zijn en ook nog blind. met een beetje interesse kun je via de wetenschap van vandaag, verder kijken dan deze korrel die wij aarde noemen, in het universum. Hoe kan het zijn dat er desondanks toch nog steeds zulke mafkezen bestaan die geloven in een religie.
Wetenschap en religie, ik kan dat niet rijmen. Wij hebben zoveel informatie de dag van vandaag en toch bestaan er nog idioten die menen dat er goden zijn en erger nog, ze maken elkaar af in naam van de goden die zij zelf hebben verzonnen.
Religie houdt de wetenschap tegen, bewust om de mensheid dom te houden. dat is al eeuwen zo.
W@ee je gebeente als je niet wilt gehoorzamen, als je verder kunt denken en kritisch wordt, als je gaat twijfelen en als je het voor idioot verkoopt.
Dan wordt je niet door alah, god, zeus,de grote manitou, maar door jouw eigen broeder mens omgebracht die zelf voor god speelt en derhalve jouw veroordeelt en zelf zijn moordlust en machtswellust op jou botviert.
Het gaat dan in naam van...om zelf verschoond te blijven en te kunnen zeggen, nee niet ik heb dat gedaan, nee het was de wil van.....noem er maar eentje op.
Ik mag niet zo schrijven omdat ik dan religieuzen beledig, maar anders om wordt ik wel veroordeeld vanwege mijn heldere en nuchtere kijk op die zaken. Wie bepaald wat?
Natuurlijk mag iedereen gelovig zijn, mits het goede in de mens erdoor wordt gewaarborgt en men ook de bedoeling van de leer, vrede brengen, liefde broederschap etc. echt wordt nageleefd, maar als ik dezxe berichten hier weer lees van onderukking van vrouwen en mannen die de allesnemende macht zich toeeigenen omdat ze vanuit de leer bevoorrecht zijn, nou sorry, hoe dom ben je of hoe geraffineerd ben je als gelovige?
Als het mij om veel wijverij gaat ben ik graag moslim hoor, ik kies een religie die mij het meeste voordeel oplevert toch? Als ik toch moet meedoen......
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Re: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitimedo 18 maa 2010 - 7:16

Albertvan ICM schreef:
Adoeh, deze wat voor mij.
Ik ken de islam wetten niet weet alleen dat de man daar de baas is en de vrouw onderdanig moet zijn.

Grappig .
Als je niet weet , moet je niet er over praten.
Anders is het een asbun posting. ( asal bunyi = als maar heluid heven )
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Re: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitimedo 18 maa 2010 - 11:05

OmSid schreef:
Albertvan ICM schreef:
Adoeh, deze wat voor mij.
Ik ken de islam wetten niet weet alleen dat de man daar de baas is en de vrouw onderdanig moet zijn.

Grappig .
Als je niet weet , moet je niet er over praten.
Anders is het een asbun posting. ( asal bunyi = als maar heluid heven )

Wadoeh oms Sid, we weten genoeg hoe de vrouwen daar worden behandeld, als ze ontrouw zijn wacht hun steniging, als man ontrouw wah, hij is een held en hij mag wel veel vrouwen hebben. waarom mogen vrouwen dan ondersom niet meerdere mannen hebben, is dat wel eens door jouw hoofd gegaan? De leer is toch goddelijk, dus ook eerlijk toch? Of...toch maar niet en is Alah of weet ik vee l wie een kerel? net zo dominant tegenover vrouwen als wij mannen op deze aarde? Hij wil de vrouwen voor zic zelf hebben. als ken hele harems. Vrouwen als slaven of vee toch?
Vrouwen moeten hoofdboekjes dragen, als ken helemaal verpakt om de mannen niet te geil te maken, (???????) Waarom doen de kerels in die Islam en de othordoxe christen leer niet hun blinddoeken om? Waarom is dat nooit ter sprake gekomen en moeten alweeeer die vrouwen zich in hele pakhuizen hullen?
Ik hoef niet veel te weten om Sid, ik zie een hele hoop heb gelukkig een goede inteligentie en ogen plus oren zoals ieder mens om te oordelen, denken en te handelen.
Ik blijf fan van diegenen die de religieen de wereld uit willen helpen en inplaats daarvan een eerlijke en echte menselijke wereld willen scheppen voor iedereen met evenveel rechten en plichten.
De wetenschap zou vooruitgang moeten boeken en mensen hebben de mogelijkheden te over om zich af te vragen of de zaken hier op deze kleine planeet wel goed geregeld zijn. Neen men vlucht in allerlei waanideen en voorstellingen en vergeet de ECHTE almachtige die zich rotlacht om alle domme gedragingen van ons (Iinteligente) wezens.
Het communisme heeft een goed aspect en dat is religieen eruit.Waanideen die verwand zijn met kapitalisme en onderdrukking.
Door de kapitalistische machten uitgevonden om de rangen en standen in stand te houden en meesters en slaven in de samenleving te behouden. Vanuit de historie is gebleken dat de upperclass samenwerkt met de religie om de rechten van de gewone mensen te beknotten, niet alleen straffen door rechters, maar ook nog door de almachtige Goden, wie dat ook mogen wezen, paus, Imam etc. handlangers van de machthebbers.
Zo gaat dat in deze wereld.
Het wordt tijd dat wij eindelijk eens echt inteligent worden en ons richten op de toekomst zonder hebzucht die bedriegelijk lijkt alsof wij daarmee het eeuwige leven en geluk mee oogsten.
Er staan ons voorspelbare bedreigingen te wachten zoals onze planeet en de levensduur ervan, onze natuur waar wij afhankelijk van zijn, etc. etc. Rondom ons heen staan nieuwe levensmogelijkheden voor de toekomst te wachten, echter wij zijn zo met onszelf bezig, richten ons inteligentie naar bezitvorming en hebberigheden, vernietiging van iedereen die de hebberigheden in de weg staan en dan ook nog het oerdomme en primitieve gevechten om geloven en de werkelijke en enige zelf verzonnen goden, dat wij de boot gaan missen. Het universum toont ons dat wij de mogelijkheden hebben om ernaar toe te werken om ons op die manier veilig te stellen, maar ipv alle energie daarop te richten zijn wij primitiever aan het worden en zullen wij uiteindelijk binnen niet al te lange tijd verdwenen zijn. In feite zijn wij ook die domme gasten die zich met explosieven opblazen in naam van alah en weet ik veel. Wij doen het ook, maar hebben het niet in de gaten, DOM HE?
Noem mij maar the andromeda man.
Ik ben hier te gast op jullie planeet en mag alles aanschouwen.
Als je toch fantaseert...................................................................
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Re: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitimedo 18 maa 2010 - 19:09

Is jouw alter-ego weer te voorschijn gekomen Alby? De Andromeda man-Andromeda-messenger-Al Capone, ik denk dat jij wel een aardige vent kan zijn pal, en jouw "anti Islamisme" ter zijde gelaten, denk ik beslist niet veel van jouw Universe theorie! Wat is werkelijk aan de hand met je ouwe vriend? Te veel aan "wacky baccy" oftewel hootch-aka marijuana of zo iets? Of is 't iets meer sinister zo als MPD? Als dat zo is kan ik begrijpen dat het niet makkelijk is om er mee te leven, en ben ik bereid je wat meer leeway te geven (niet fel te becritiseren), Maareh..., kalmpjes aan h`e met domme opmerkingen te maken over Islam (zo als Om Sid al gezegt heeft) als je ergens niets van af weet is 't beter het met rust te laten, denk je ook niet? groetjes van hier si K
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Polygamist tegen wil en dank Empty
BerichtOnderwerp: Re: Polygamist tegen wil en dank   Polygamist tegen wil en dank Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Polygamist tegen wil en dank
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bogor Students Hurl Eggs to Polygamist Mayor's Office
» Getrouwd met dank aan aalmoezenier
» Willem Nijholt speelt in 'Oeroeg'
» Harteliefje's verjaardag!
» Hoe de Marlboro Man de Indonesische jeugd veroverde met dank aan pensioenfonds ABP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: