Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Dit was geen heldendaad'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Dit was geen heldendaad' Empty
BerichtOnderwerp: 'Dit was geen heldendaad'   'Dit was geen heldendaad' Icon_minitimema 29 maa 2010 - 9:23

'Dit was geen heldendaad'
Maarssenaar rijdt dronken, gewapende automobilist klem

Breukelen - Maurice Matulessy mag op de koffie bij de burgemeester. De Maarssenaar reed afgelopen zondag in Breukelen een dronken, gewapende automobilist klem.
Hans van den Ham

'Dit was geen heldendaad' Matule10
Matulessy (27) was die zondagmiddag op weg naar zijn oma, toen hij in Maarssen een opvallend hard remmende Volvo zag. De bestuurder - een 48-jarige plaatsgenoot - had eerder al een geparkeerde auto en bomen geraakt. Hij reed voor zijn ogen tegen het verkeer in, raakte een stoeprand en scheurde met een lekke band richting Breukelen.
Matulessy, regisseur bij RTV Utrecht, ging er achteraan en filmde de achtervolging met zijn mobiel. "Dat was een journalistieke impuls. Die knalt tegen een boom of rijdt het water in, dacht ik."

Eén hand aan het stuur. Was dat niet gevaarlijk?
"Ik ben hier geboren, ik ken het Zandpad. Het was geen probleem. De auto voor me reed slingerend over het Zandpad en kon fietsers en voetgangers nauwelijks ontwijken. Hij is gek, dacht ik. Ik wilde hem zo snel mogelijk klemrijden."

Op de film van Matulessy - te vinden op de site van RTV Utrecht - is ondermeer te zien dat de onverlaat voor hem bijna een groepje wielrenners raakt en een deel van z'n lekke voorband verliest. "Ik rook in mijn auto de geur van verbrand rubber. Het is echt een wonder dat hij de auto op de weg kon houden en niemand raakte."

De man werd in Brugstraat gestopt. Hoe ging dat?
"Hij reed zich kllem, wilde nog achteruit, maar ik heb mijn auto er gauw achter gezet en ben uitgestapt. Ik heb zijn portier open getrokken en gezegd dat hij eruit moest komen. Maar hij staarde stomdronken voor zich uit en wilde verder rijden."
Matulessy schakelde omstanders in. Die belden de politie en pakten de autosleutels.

Toen was het leed geleden?
"Dat dacht ik, maar na een paar minuten stapte hij uit, pakte een geweer van de achterbank. Nee, hij richtte niet op ons, maar deed het geweer onder een jas en wankelde weg. Na vijf meter viel hij op z'n gezicht. Omstanders zijn op hem gaan zitten tot de politie kwam en hebben het geweer ontladen. Ik hoorde op het bureau dat de man in echtscheiding ligt."

Was het een heldendaad?
"Totaal niet. Ik wist niet dat hij een wapen had en was geen moment bang. Dit hoort iedereen te doen. Ik snap mensen niet die toekijken. Desnoods wat schade aan mijn auto, maar ik wilde voorkomen dat hij iemand zou doodrijden."


AD - zaterdag 27 mrt 2010



filmpje van de achtervolging
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Dit was geen heldendaad'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: