Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei Empty
BerichtOnderwerp: Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei   Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei Icon_minitimedo 29 apr 2010 - 16:53

Almelose artieste Jeannie Charlene weer terug bij haar roots


’In de Hofkampstraat speelde mijn leven zich af’

Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei Almelo10

ALMELO – Tot en met de middelbare school speelde het leven van Jeannie Charlene zich af in de Hofkampstraat, waar ze woonde en haar echte vader voor het eerst in het voorbijgaan zag. Ze keken elkaar aan, zwaaiden naar elkaar. Haar dromen kwamen in Theater Hof 88 tot leven, waar ze toneelcursussen volgde, twee keer in een amateurproductie zat en waar zij achter de bar de artiesten en bezoekers bediende. Oh, om toch ooit zelf aan de andere kant van de bar te staan?

Die droom is uitgekomen. Op zaterdag 15 mei staat ze voor het eerst als professioneel artiest met haar eigen voorstelling in haar geboortestad op het podium en wel in Theater Hof 88. ‘Te gek hé! Ik verheug me er enorm op. Het is heel bijzonder om terug te mogen komen en zeker op de plek waar ik vroeger leefde.’ De Almelose wilde al heel jong het theater in. ‘De basis was daarvoor gelegd in Theater Hof 88 met de toneelcursussen, maar ik was na mijn middelbare schooltijd te onzeker om de stap al echt te zetten. Ik ging daarom de opleiding tot dramadocent doen. Dat ging heel goed, maar na twee jaar besloot ik toch mijn hart te volgen. Na audities te hebben gedaan bij toneelscholen en kleinkunstacademies kwam ik terecht bij de theateropleiding van Selma Susanna in Amsterdam. Zij was de regisseuse van Sanne Wallis de Vries. Ik ben op haar opleiding afgestudeerd als uitvoerend en creërend kleinkunstenaar’, vertelt de Almelose op blije toon.

Bijzondere ontmoeting
‘Jeannie Charlene werd geboren in 1981, als Jeannie Janice Charlene Zuiderwijk uit de passionele, maar kortstondige relatie tussen de Indische DJ Garudah Putih en de dochter van een Haagse Katoenhandelaar’, zo schrijft ze op haar website www.jeanniecharlene.com. ‘Mijn ouders gingen uit elkaar voor ik geboren werd. Mijn moeder trouwde met een Almeloër en tot mijn twaalfde dacht ik dat hij ook mijn biologische vader was. Erachter komen dat dit niet zo was, was heftig, ook interessant en verwarrend tegelijk. Gelukkig had mijn moeder met mijn echte vader afgesproken dat als ik hem wilde leren kennen, hij er voor mij zou zijn. En dat was hij ook. Het was een bijzondere ontmoeting. Ik heb hem zelf opgezocht en hij bleek vlakbij te wonen. We zijn elkaar nu aan het leren kennen, terwijl we elkaar in feite al kennen. Heel vreemd eigenlijk.’ Haar moeder maakte dit niet mee. Zij is twaalf jaar geleden overleden.

Zielsverwanten
Op een dag, ruim twee jaar geleden, kwam Jeannie in een kroeg in Utrecht Frank Irving tegen. De vonk sloeg meteen over. ‘Nee, we hebben geen liefdesrelatie, maar zijn een soort zielsverwanten, zowel professioneel als kijkend naar ons leven.’
Frank is half Papoea en groeide op bij een adoptiegezin in Nederland. ‘Hij kende zijn biologische ouders niet, zoals ik mijn biologische vader niet kende. Beiden hebben we ook een niet-Nederlandse achtergrond, beiden kenden we die andere cultuur niet en beiden zijn we gek van het theater.’ Ze besloten een theaterduo te vormen en grepen hun achtergrond aan voor hun eerste voorstelling: Rauwe Sprookjes. ‘We treden op onder de naam VILT en maken muziektheater. Vilt is een zachte stof, maar villen is iets ontleden, tot op het bot onderzoeken. Dat laatste hebben we op een zachte manier gedaan met onze levens. We hebben gekeken naar wat er over bleef en dat als basis gebruikt om een voorstelling op te bouwen.’
In Rauwe Sprookjes laten Jeannie en Frank hun culturen tot leven komen, leggen zij contacten met hun wortels, laten ze zien hoe ze hierdoor nu in het leven staan. ‘Wat betekent het dat Frank half Papoea is en ik half Indisch? Wij kwamen er pas later in ons leven achter dat we ook elders wortels hebben. We laten zien wat dit met ons leven heeft gedaan, hoe wij er nu mee omgaan. Ik vind dat interessant en ook belangrijk. Frank vindt dat iemands identiteit tussen zijn oren zit. Hij is nuchterder dan ik. Dat hebben we ook vertaald in onze voorstelling. Wat de bezoekers kunnen verwachten? Mooie muziek en vooral twee gepassioneerde performers die hun ziel laten zien, met veel humor en verhalen over onze andere wortels, over onze vaders, over in feite de zoektocht naar je identiteit en het zelf creëren ervan.’

Meer mensen met warrige wortels
Haar vader was tot tranen toe geroerd toen hij de voorstelling zag: ‘Hij vond het zo herkenbaar. En ook van anderen hoorde ik dat ze zichzelf of mensen die hen nastaan met een soortgelijk verhaal, herkenden. Er zijn veel meer mensen met 'warrige' roots dan ik dacht.’ Jeannie Charlene & Frank Irving vormen sinds 2008 duo VILT. Hun eerste samenwerking was voor het Amsterdams Kleinkunst Festival 2009, waar zij tot de kwartfinales kwamen.

De voorstelling Rauwe Sprookjes begint om 20.15 uur en sluit het professionele seizoen 2009-2010 af.

Meer informatie staat op: www.hof88.nl en op www.jeanniecharlene.com. Kaarten reserveren kan via www.hof88.nl, door te mailen naar info@hof88.nl en telefonisch tijdens kantooruren via tel. 850264. De kassa is open op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur en vanaf één uur voor de voorstellingen.



Almelo's Weekblad
Gepubliceerd: Donderdag 29 april 2010, 15.58 uur
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Almelose Jeannie Charlene in Theater Hof 88 op 15 mei
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Theater over de dekolonisatie van Nederlands-Indië
» Theater met Indisch eten
» Adriaan van Dis gaat theater in
»  Theater De Leest doet mee aan het Landelijk Theaterweekend
» Anna Drijver maakt theater met straatkinderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: