Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia Empty
BerichtOnderwerp: 31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia   31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia Icon_minitimedi 27 jan 2009 - 21:32

Weerzien met Lelystad voor Marc Klein Essink
dinsdag 27 januari 11:52

LELYSTAD - Marc Klein Essink verwierf eind jaren tachtig en begin jaren negentig grote bekendheid als internist Jan van de Wouden in Medisch Centrum West, de eerste soap op de Nederlandse televisie. Die werd opgenomen in het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad, op de toen nog vrijstaande derde etage. 'Toen wij begonnen was Lelystad echt een stip midden in de Polder. Naast het ziekenhuis had je braakliggende terreinen. In die tijd werd je auto nog gezandstraald. Er was toen zoveel open gebied. Dat is nu allemaal volgebouwd'.

Door Marleen Lam
Marc geeft aan een ontzettend warm gevoel te hebben bij Lelystad. 'Het is een belangrijk deel van mijn carrière geweest. Dat gevoel zal denk ik ook nooit verdwijnen. Ik vind het hartstikke leuk om deze week in Lelystad op te treden'. Klein Essink speelt zaterdag 31 januari, de rol van onderkoopman Jeronimus Corneliszoon, in het toneelstuk De Batavia in het Agoratheater. Samen met Hein van der Heijden nam hij het initiatief voor het toneelstuk. 'Ook Kees Hulst, een hele goede theaterman, is betrokken geweest bij de opzet. Wij vonden het allemaal een heel mooi verhaal. Het is een echt avonturenverhaal. The beauty of the bounty, maar dan honderd jaar eerder en met Nederlanders in de hoofdrol'.

31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia 3231548919_a8b96f0c29_o
in september was Klein Essink terug in Lelystad, om met de cast van het toneelstuk De Batavia te bezoeken. (Foto: Wierd Massink)

Schipbreuk
Het toneelstuk is gebaseerd op het historische verhaal. Het verhaal begint als het VOC-schip De Batavia voor de kust van Australië op een rif schipbreuk lijdt. Jeronimus Corneliszoon is een apotheker die failliet is gegaan. Zijn kind is gestorven aan een ziekte en zijn vrouw is bij hem weggegaan. Met de kapitein maakt Jeronimus Corneliszoon plannen om het schip te muiten, maar die plannen worden door de schipbreuk gedwarsboomd. De commandeur, die van niets weet, vertrekt met de kapitein naar Java om hulp te halen. De onderkoopman Jeronimus blijft op een eiland achter met driehonderd schipbreukelingen en ontwikkelt zich daar tot een ware dictator. 'Er is maar voor veertig man voorraad. Er is geen eten of drinken op het eiland te vinden. Al snel ontaart zich daar een soort machtstrijd van een klein groepje. Die pakt de macht om zelf te kunnen overleven', legt Marc uit.
Het is volgens de acteur een superspannend verhaal over wie in leven blijft en wie niet. Als Pelsaert, de opperkoopman, terugkeert uit Java met een reddingsboot, heeft er een grote slachting plaatsgevonden op het eiland. 'Het is een vreselijk verhaal, maar we hebben het licht aangepakt met veel humor'. Zijn rol noemt de voormalig Medisch Centrum West internist 'enorm uitdagend'. 'Tot dusver heb ik mensen gespeeld die toch wel redelijk normaal waren. De man die ik nu speel is iemand die langzamerhand volkomen krankzinnig wordt. Gewoon een dictator. Ik heb mij voorbereid door veel te lezen. Een Britse historicus heeft vijf jaar geleden een boek geschreven over deze gebeurtenissen. Dat heb ik natuurlijk gelezen en ik heb veel gelezen over de VOC en het leven aan boord. Ook heb ik gelezen hoe het er in kampen aan toe gaat, hoe de mensen daar overleven. Op zo'n eiland zijn de mensen opgesloten. Je weet niet wie er die dag gaat overleven. Er heerst een onbekende spanning'.

De 48-jarige acteur heeft een grote belangstelling voor de geschiedenis die Nederland in Indonesië heeft. 'Mijn ouders hebben vroeger in Indonesië gewoond. Mijn vader was welfare-officier, hij trad met acteurs en actrices op voor soldaten, en bevoorraadde kantines. Mijn moeder werkte als secretaresse voor Philips. Zij hebben daar drie jaar gewoond en in mijn jeugd heb ik ontzettend veel gehoord over Indonesië en Indië. Ik had ook niets liever gewild dan dat we zo snel mogelijk gingen emigreren naar zo'n gebied. Ik vond het altijd erg spannend en avontuurlijk klinken'. In 1986 bracht Marc een uitgebreid bezoek aan Indonesië. Hij deed Sumatra, Java en Bali aan. Met zijn vrouw keerde hij later terug om Bali te bezoeken. 'Het is zo groot en prachtig, ze noemen het niet voor niets 'de gordel van smaragd'. Het gebied blijft mijn belangstelling altijd wel houden'.

Televisie-verleden
Een aantal jaren geleden besloot Marc te stoppen met televisie maken. 'Ik heb het twintig jaar gedaan. Op een zeker moment in mijn leven wilde ik mij bezig houden met andere dingen'. Marc is actief voor de stichting 'Day for Chance', een actieorganisatie ter ondersteuning van microkrediet. 'Ieder jaar doen een paar honderd scholen mee. We gaan nu ook een pilot doen binnen het VMBO, samen met het ministerie van onderwijs. Ik vind het leuk om te doen, en kan dit op vrijwillige basis doen, juist omdat ik bij de televisie heb gewerkt. Ik kan nu een beetje de krenten uit de pap halen'.
Marc is ook druk bezig met het verbouwen van een monument wat hij heeft gekocht in Monnickendam. Het pand is in 1620 gebouwd. 'Het hout van het houtskelet van mijn huis, komt uit hetzelfde bos als het hout van de Batavia. Het is hetzelfde soort Poolse eikenhout. Nu zal die boom niet precies naast de boom hebben gestaan waar de Batavia van is gemaakt, het zijn bossen van enkele honderden hectaren. Maar het stamt wel uit dezelfde periode'.
Wat Marc in de toekomst gaat doen weet hij nog niet. 'Ik word veel gevraagd voor dingen, maar ik wil het gewoon een beetje rustig houden en de dingen doen. Ik ga om de twee jaar een toneelstuk spelen en misschien ga ik nog een keer wat op televisie doen, maar dat is afhankelijk van wat het is. In eerste instantie ben ik bezig met het huis te verbouwen. Ik heb plannen om een galerie te beginnen. Ik hou erg veel van kunst. De mensen zijn over een halfjaartje, drie kwart jaar welkom in Monnickendam'.

Flevopost.


Klein Essink speelt zaterdag 31 januari, de rol van onderkoopman Jeronimus Corneliszoon, in het toneelstuk De Batavia in het Agoratheater.
klik hier voor de speellijst
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
31-01-2009: Marc Klein Essink in Lelystad met De Batavia
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indisch golftoernooi in Lelystad
»  Gevonden dode Lelystad is vermiste Nikki
» Marc wil met zijn Indische gerechten 'terug naar de basissmaak van oma Miet'
» Klein paradijs
» Klein Indonesië bij Buitengewoon

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: