Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen Empty
BerichtOnderwerp: Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen   Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen Icon_minitimevr 11 jun 2010 - 8:04

Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen
Wie heeft haar gekend?


Ter Kuile schrijft: "Ik zelf zit er natuurlijk middenin en ik stik - ik weet absoluut niet hoe te handelen."
Mevrouw Ter Kuile schrijft over een gesprek dat ze op band heeft opgenomen. Deze tape is bestemd voor Professor Lemaire. Waar is deze nu?

Indonesië, 5 december 1957. Door de oplopende spanning rond Nieuw Guinea besluit president Sukarno om de Nederlandse bezittingen in Indonesië te nationaliseren, en de ca. 50.000 nog aanwezige Hollanders het land uit te gooien. Eén groep wordt geheel over het hoofd gezien: de duizenden "oorlogsliefdekinderen." Slechts één vrouw trekt zich hun lot aan: mejuffrouw Ter Kuile. Het verhaal van een oude vrouw op een motortje, die zorgde dat veel ongewenste en gediscrimineerde weeskinderen alsnog in Nederland een beter leven konden opbouwen.

"Mijn naam is George Joe Robinson, maar zij noemen mij Djedji. Ik ben geboren te Djember op 3 december 1948 en ik zit in de derde klasse van de Concordanteschool, Ebong Mlang te Soerabaia.- Ik ben ook als Nederlander opgevoed en zou graag naar Nederland willen gaan. De betjakmannen willen niet met me rijden want ik ben wit."

George is veertien als hij de Nederlandse regering een brief schrijft, die even aandoenlijk als ontroerend is. Maar George moet zijn hartewens delen met tienduizenden anderen. Zijn situatie is uitzichtloos, omdat hij weeskind is. Vermoedelijk zelfs van een Nederlandse vader. Hij en zijn lotgenoten zijn afhankelijk van een klein groepje pleitbezorgers. Eén van hen is mejuffrouw Ter Kuile.

Lees verder op de site van Geschiedenis VPRO
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen   Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen Icon_minitimevr 11 jun 2010 - 8:11

Kleine correctie op het stuk van de VPRO, zoals op hun website is geschreven:

....Concordanteschool, Ebong Mlang te Soerabaia....

Correct is: Concordante Lagere School, Embong Malang te Soerabaia.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Mejuffrouw Ter Kuile redt oorlogsliefdekinderen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Redt Nederlandse 'vogel' Jakarta van de zee?
» Jakarta redt Afghanen van lek schip
» Kustwacht Maleisië redt 41 Indonesiërs
» Nederlandse redt dieren op vulkaan Merapi
» Echtpaar uit Dongen redt weeshuis op Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: