Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring Empty
BerichtOnderwerp: Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring   Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring Icon_minitimeza 12 jun 2010 - 12:43

Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring
door Frank Timmers. vrijdag 11 juni 2010 | 23:20 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 | 23:22


OUD GASTEL - Met z'n zessen zijn ze aan het boek begonnen, met z'n drieën zijn ze over.

Frans Bierbooms, Frans van Nispen en Jan de Jongh presenteren zaterdag 19 juni het boek Zij gingen voor orde en vrede, over de oud-Indië- en Nieuw Guineagangers uit Oud Gastel en Stampersgat.

In de zeven jaar van voorbereiding, moesten ze afscheid nemen van Jan Waalwijk, Bernard Frik en Jac Laros, met wie ze de werkgroep vormden.

In 2003 hield heemkundekring Het Land van Gastel een expositie over Nederlands-Indië. "We kregen complimenten, maar ook veel commentaar. Wij wisten toen van 68 Indiëgangers en bleken er honderd te missen. Met de werkgroep hebben we die totale groep in kaart gebracht", zegt Jan de Jong van de heemkundekring.

Frans van Nispen werd als 21-jarige door burgemeester Hofland naar Indië gestuurd. "Ik had er helemaal geen zin in, maar moest. Pas drie jaar later kwam ik terug. Achteraf had ik er geen spijt van."

Hij had het minder slecht dan bijvoorbeeld Waltherus Vreugde. Die is gemarteld en moest aan de Birmaspoorweg werken. In deze periode zijn tien Gastelse jongemannen gesneuveld.

Frans Bierbooms was beroeps, bij de marine. "Mijn broers zaten al in het leger en ik woonde in Stampersgat, waar 's avonds iedereen vroeg naar bed ging om er 's morgens vroeg uit te gaan. Het leven was hier zo saai dat ik weg wilde." Veel veteranen waren dankbaar toen ze benaderd werden. "Vanwege de erkenning, die ze altijd hebben gemist. Ze kwamen en hadden niets. Geen opleiding, geen baan en niemand toonde interesse voor wat ze hadden meegemaakt", weet Bierbooms. Het boek Zij gingen voor orde en vrede is 216 pagina's dik. Alle 168 Indië- en Nieuw Guineagangers staan erin omschreven, met foto. Verder zijn er verhalen en documenten waarmee ook dit deel van de Gastelse geschiedenis is vastgelegd.

bndestem
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Anak Jepang' voelen zich gediscrimineerd
» Nederlanders voelen zich senang in het Indonesisch
» "Indiërs voelen zich thuis in Zeewolde"...
» Javaans schrift erkend door Unesco
» 'We moesten deze Indiëgangers achterlaten'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: