Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel

Zwerftochten van een Indo.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

Zwerftochten van een Indo. Empty
BerichtOnderwerp: Zwerftochten van een Indo.   Zwerftochten van een Indo. Icon_minitimewo 30 jun 2010 - 12:14

Een vertaald fragment uit het boek "Zwerftochten van een tropenafstammeling." ISBN 859704101943 - uitgeverij Tjakraaminoto pt, Surabaya - auteur met pseudoniemnaam Farhan Purwanti."

Voor allen, die weten wat een mangaboom is, die weten wat oorlog is en die weten wat er na een oorlog komt namelijk vrede, die weten hoe de golven ervoor zorgen dat een schip deint, die weten hoe kusten kunnen vervagen, die weten wat omfloerste ogen zijn. Voor diegenen die het allemaal niet weten, zou ik zeggen: surf 's lekker verder, want dit fragmentje is niks voor je. study

Een schop onder zijn kont kreeg hij op 5 december 1948. Opzouten, wegwezen, het burger oorlogs-slachtofferkamp is voor jou gesloten vanaf nu.
5 Jaar oud en 5 oorlogskampen en 1 tussendoortje adres achter zich latend reikten zijn kleine armpjes naar de hemel: Dank U, dank U , dank U. !! Ik mag eindelijk in een echt huis wonen bij een echte papa en mama.

12 Jaren later op, 5 december 1960 reikten zijn inmiddels volwassen armen alweer naar de hemel: Waarom oh Grote Schepper en Heer? Ik heb het nu net naar mijn zin en nu moet ik alweer opzouten. Maar ja, niets aan te doen. Op naar nieuwe horizons en we gaan de blanke deernen in dat verre land 's even heel lekker verwennen met de geur en smaak van terasi en petis en getooid met een kembang sepatu achter zijn oor, zwaaide hij de kusten vaarwel. Adieu pisang- en manggabomen, adieu meisjes van Indonesie met je haar riekend naar klapperolie, adieu zon en bergen. Adieu kleine mangaboom, doe je best met groeien en dat je nog veel vruchten mag laten bloeien en groeien.

Ergens begin december 2005, stapte hij na 45 jaren weer eens het erf op van zijn eerste echte huis.
"Hallo boom, hoe gaat ie? Ik kom ff langs om te kijken hoe het met je gaat."
En de boom ruiste en wiegde zacht in de zilte zeewind, ontwaakte uit zijn doezelig middagdutje en keek hem 's aan en fluisterde: "Zo zwerver. Long time no see. Zeker van het ras "Old soldiers never die? " dat je nu ineens weer voor mijn snufferd staat. Nou ga je gang maar, ik heb nog wat manga's hangen. Eet ze." En de takken bogen zich een ietwat naar beneden en reikten hem de laatste mangga's van het seizoen aan.
Hij proefde een lang vervlogen jeugd in de vruchten en zei niets maar genoot slechts, intussen naar het huis kijkend en hij bemerkte dat de oude waterput weg was en dat er een meter of wat ernaast een nieuwe put was geslagen met een hypermoderne pomp bovenop gemonteerd.

5 december 2010, 50 jaren na 5 december 1960 en 62 jaren na het sluiten van de kamppoorten achter zich, zal en hoopt ie alweer gedag te zeggen tegen zijn eerste echte huis, om dan daarna alweer de zon en de bergen en de bomen vaarwel te zwaaien en al zingend "Goodbye my love goodbye." De toekomst zal het leren Insye'llah

Het 50-jarig jubileum zal ie binnen hebben en niemand die het van hem kan afpakken, als enkel de Almachtige, Die het hem gunt. Wie oh wie, heeft het geluk om na 50 jaren afwezigheid terug te zijn in het nest? Wie oh wie is het gegund om na zo'n jubileum de oude knoestige eeltige handen te voelen van Eyang Manga en Eyang Blimbing. Ik prijs de Almachtige, dat de wens "Kon ik nog maar even weer bij je zijn" is vervuld.

De schrijver eindigt zijn boek met de aantekening, dat er een vervolg zal komen op dit boek en waarin de belevenissen na december 2010 zullen worden verhaald.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Zwerftochten van een Indo. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zwerftochten van een Indo.   Zwerftochten van een Indo. Icon_minitimevr 2 jul 2010 - 13:36

ben benieuwd naar de boeken.....

flower
Terug naar boven Ga naar beneden
http://indonesie.actieforum.com

Zwerftochten van een Indo.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: