Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Empty
BerichtOnderwerp: Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat    Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Icon_minitimedi 6 jul 2010 - 18:44

Oorlogen en vredesmissies

04/07/2010 - Dit boek geeft een overzicht van de Nederlandse inzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, de dekolonisatie van Nederlands-Indië en de deelname aan vredesmissies en militaire operaties.

Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Oorlog10 Nederlandse militairen in actie in Afghanistan (foto uit besproken boek)

Dat gebeurt aan de hand van historische overzichten, interviews met veteranen en een indrukwekkende hoeveelheid beeldmateriaal (foto’s, documenten, politieke prenten en voorwerpen). De interviews en het beeldmateriaal geven dit boek een bijzonder karakter.

De oudste geïnterviewde is Tweede Wereldoorlog veteraan Dirk Schoenmaker (1916), de jongste is Uruzgan veteraan Ben van Beurden (1981). De persoonlijke ervaringen van de veteranen zijn waardevolle aanvullingen op het bestaande historische beeld van een oorlog of missie. Vooral wanneer de veteraan niet uit de officiersrangen afkomstig is maar behoort tot de categorie “Jan Paling Klootzak” (een omschrijving van Nieuw-Guinea veteraan Dirk Megchelse).


Hoewel het boek is uitgegeven in opdracht van het Comité Nederlandse Veteranendag ontbreekt de kritische kijk op de missies niet. Srebrenica komt uitgebreid aan de orde. Door het boek heen zijn dubbelpagina’s waarin fraai beeldmateriaal rondom een thema of onderwerp is bijeengebracht, zoals Oorlog of wederopbouw?, De Indiëdiscussie, Stille getuigen van de Tweede Wereldoorlog.

De foto’s voorin (gemobiliseerde militairen in 1940) en achterin (militairen in Afghanistan) beklemtonen de continuïteit in oorlogssituaties. Net zoals de foto’s van een bemodderde soldatenschoen op de cover. Het maakt niet uit dat de modder de ene keer afkomstig is uit Korea en de andere keer uit Afghanistan. Een veteraan is een veteraan.

Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Oorlog11
R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat
Oorlogen en vredesmissies. Ervaringen van Nederlandse veteranen 1940-2010
Hardback, 256 pagina's
Amsterdam, 2010
ISBN 9789460032776
€ 19,50
Uitgeverij Balans
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat    Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat  Icon_minitimema 12 jul 2010 - 11:52

10 juli 2010
De veteraan is trots, nu Nederland nog

Veteranen voelen zich in Nederland niet op waarde geschat. Vooral Srebrenica blijft een schaduw over het imago van de soldaten werpen. Maar de veteranen hebben geen spijt. „Ik ben oprecht trots op mijn militaire jaren.”

Quote:
Het optreden van Nederlandse militairen in toenmalig Nederlands-Indië en in Srebrenica blijft een schaduw werpen over het imago van veteranen. „Natuurlijk zijn er excessen geweest, dat is in die omstandigheden niet te voorkomen, maar van de Nederlandse kant was het zeker niet systematisch”, zegt een Indiëveteraan. Door de publiciteit over oorlogsmisdaden kantelde het eenduidige beeld van de veteraan als held: een gewezen militair kan ook een dader zijn, of slachtoffer van een verkeerd beleid. „We waren een flink stel jongens en we hadden de overtuiging dat we voor de goede zaak vochten”, zegt een Indiëveteraan. Eenmaal thuis volgde de ontgoocheling. Een andere veteraan: „Ik ben niet bitter en ik ben oprecht trots op mijn militaire jaren, ik heb gedaan wat ik kon en heb mezelf niets te verwijten. Maar het zijn verloren jaren geweest.”

het artikel in Trouw
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Oorlogen en vredesmissies - R. Bijkerk, M. Elands en K. Kornaat
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Oorlogen in de archipel 1817 - 1870. Deel 4. De Bali Djagaraga oorlogen.
» Oorlogen in de archipel 1817 - 1870. Deel 5 en laatste deel. De Borneo oorlogen.
» Oorlogen in de archipel 1817 - 1870. Voorwoord.
» Expositie oorlogen in Ned.-Indië en Nw-Guinea in bieb Borculo
» Oorlogen in de archipel 1817 - 1870. Deel 2. De Java oorlog 1825-1830.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: